CDA

23-12-03
Winternummer Christen Democratische Verkenningen: De Staat en de Straat

Het winternummer van Christen Democratische Verkenningen getiteld De Staat en de Straat zet vraagtekens bij de kwaliteit van de in omloop zijnde politieke diagnoses en oplossingen.

'Voor welk probleem is de directe verkiezing van de burgemeester - waar ik op zichzelf niet tegen ben - een oplossing? Welke staatkundige visie ligt daaraan ten grondslag?'

aldus de vice- voorzitter van de Raad van State, Tjeenk Willink in een groot interview in De Staat en de straat, het net verschenen winternummer van Christen Democratische Verkenningen.

Na de Fortuyn-revolutie hebben de politieke partijen de drang gekregen te zoeken naar wegen burgers meer invloed te geven.

In een razend tempo lijken voorstellen voor directe democratie gerealiseerd te gaan worden: binnen de partijen zelf: 'one man, one vote',directe verkiezingen en meervoudige voordrachten. Daarbuiten: de gekozen burgemeester, het referendum over de Europese Grondwet, een nieuw kiesstelsel.

Na al dat hardnekkige verzet van met name VVD en CDA in de afgelopen jaren kan de snelle omslag nu wantrouwen oproepen. Dit nummer wil aan het denken zetten over die omslag. Meer straat en minder staat? Waarom eigenlijk? Om de kloof tussen de burger en politiek te verkleinen? Maar is die eigenlijk wel het probleem?

Het winternummer van Christen Democratische Verkenningen getiteld De Staat en de Straat zet vraagtekens bij de kwaliteit van de in omloop zijnde politieke diagnoses en oplossingen.

Met name drie oplossingsrichtingen worden aan de orde gesteld.

Herstel primaat politiek?
'Politici hebben hun functie verwaarloosd' 'Gebrek aan deugdelijke staatkundige visie, povere analyse en een zwak collectief geheugen breken de nieuwe generatie politici, bestuurders en ambtenaren op'. Dat stelt Tjeenk Willink. Daarom 'dient de vernieuwing van de overheid te beginnen bij een politieke vernieuwing, een hernemen van het primaat van de politiek waarin politici aanspreekbaar problemen definiëren, richting wijzen'. Klink, directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA onderschrijft deze diagnose in zijn probleemstellende artikel 'De straat roept de staat terecht tot de orde'. Hierin pleit hij daarom onder andere voor 'meer staatssecretarissen' en een 'mobiele beleidsafdeling binnen de rijksdienst'

Directe democratie?
De discussie over meer directe democratie als remedie gaat tussen Deetman, Kinneging, Dölle, Sap en Hoekstra Is het blijvend opwerpen van een dam opwerpen tegen vormen van directe democratie achterhaald zoals Sap betoogt? Of blijven er principiële gronden voor verzet tegen openingen voor directe democratie? ( Kinneging en Dölle). 'De taak van de volksvertegenwoordiging is niet als een seismograaf de mood of the country te registreren en in besluiten te vertalen' (Alfons Dölle). 'Veel argumenten van het CDA tegen het referendum blijken vooral argumenten van de bestuurderspartij' (Jan Willem Sap).

Interactief bestuur?
Is tenslotte interactief bestuur een remedie? Zo'n herijking van principes van recht en democratie zou recht doen aan de veranderende samenleving van de 21e eeuw (Sophie Van Bijsterveld) en zou een radicale terugtred van de overheid moeten betekenen . Paul Frissen verdedigt de stelling 'Het politieke monopolie op representatie kan worden opgegeven. () We hebben een politiek zonder opvattingen nodig die als lege institutie dienstbaar is aan de burger '. Dorien Pessers trekt in haar bijdrage echter fel van leer tegen een dergelijk naïef geloof in de maakbare samenleving van onderop: 'Frissens voorstellen voor bestuurlijke vernieuwing lijken geïnspireerd door de slogan "Fuck the rules and watch the traffic".

Exemplaren worden aan de pers toegestuurd. U kunt eventueel ook een exemplaar afhalen bij de balie van het CDA huis (dr. Kuyperstaat 5, Den Haag).


Nadere informatie te verkrijgen bij Thijs Jansen (hoofdredacteur), e-mail jansen.wi@bureau.cda.nl of Jan Prij (redactiesecretaris), 06-52153145, e-mail prij.wi@bureau.cda.nl