Nieuwe BOVAG-bondsvoorzitter Jack Schueler
8 January 2004
Géén hinder-overheid, maar minder overheid
Ondernemerschap moet ruimte krijgen, zei de nieuwe
BOVAG-bondsvoorzitter Jack Schueler tijdens de officiële
voorzitterwisseling vandaag. Ruimte door minder administratieve
lasten, door de juiste keuzes in mobiliteit en door billijk toezicht
op mededingingsregels. Schueler volgt Peter Koops op, die het
voorzitterschap van de BOVAG drie jaar vervulde.
Wetten en regels die de vrijheid van ondernemers onnodig beperken,
moeten worden afgeschaft. En ook allerlei administratieve
verplichtingen waar ondernemers onnodig veel tijd mee kwijt zijn,
moeten worden opgeruimd. BOVAG heeft daar ook voorstellen voor gedaan.
Schueler vreest dat de winst die wordt gemaakt met het schrappen van
bestaande regels, weer teniet wordt gedaan door het invoeren van
nieuwe regels. Hij denkt daarbij aan de verplichtingen die
voortvloeien uit de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties en de Wet
Financiële Dienstverlening.
Schueler maakte meteen van de gelegenheid gebruik om bij
VROM-staatssecretaris Van Geel (die bij de voorzitterswisseling
aanwezig was) aan te kaarten of het keuren van alle vloeistofdichte
vloeren écht wel nodig is. Hij benadrukte dat de regeling voor de
keuring van vloeistofdichte vloeren van bedrijven de administratieve
lasten-toets goed moet kunnen doorstaan. En dat die regeling nu ook
snel bekend wordt, want er is nog veel werk te doen. Daarvan mogen de
klanten van de bedrijven geen hinder ondervinden.
Schueler ziet graag dat de minister van Verkeer en Waterstaat in de
nota-Mobiliteit, die in 2004 verschijnt, heldere keuzes maakt. Hij
prees mevrouw Peijs omdat zij een zwaar beladen onderwerp als de
kilometerheffing niet uit de weg gaat en in elk geval een grondig
onderzoek aankondigt naar de haalbaarheid van een variabele heffing.
BOVAG is voorstander van een kilometerheffing, maar wel onder strikte
voorwaarden. De BPM zou in de heffing moeten worden opgenomen want die
dupeert consumenten en belemmert ondernemers.
Ook moet er letterlijk meer ruimte komen, door het oplossen van
knelpunten in het wegennet. De kosten worden al sinds jaar en dag
dubbel en dwars opgebracht door de weggebruikers. In 2004 zal het
kabinet ruim twee miljard euro besteden aan onderhoud en aanleg van
wegen.
In datzelfde jaar zullen ruim zes miljoen autobezitters en autokopers
11,3 miljard euro aan BPM, motorrijtuigenbelasting en
brandstofaccijnzen afdragen. BOVAG wil dat minister Peijs die
wanverhouding op de politieke agenda zet.
Schueler ergert zich aan het optreden van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit NMa jegens branche-organisaties. BOVAG wil haar
leden kunnen informeren over loonkostenstijgingen waarmee ondernemers
rekening moeten houden. Voor een gemiddelde ondernemer is het
onmogelijk om op eigen kracht alle gevolgen van overheidsmaatregelen
en CAO-afspraken voor zijn prijzen en tarieven te berekenen. Daar
heeft hij deskundige hulp voor nodig, vooral van zijn
branche-organisatie.
De nieuwe voorzitter sprak tot slot de wens uit dat dit kabinet
serieus werk maakt van het bieden van meer ruimte voor
ondernemerschap. Dus: géén hinder-overheid, maar minder overheid.
Jack Schueler (54) is eigenaar van een in Nijkerk gevestigd VW-Audi
dealerbedrijf met daaraan verbonden een tankstation, een lease- en een
schadebedrijf. Binnen en buiten de BOVAG bekleedde hij sinds 1988
reeds diverse bestuursfuncties.
BOVAG