RAAD VOOR V EN W
Raad V en W: Iedere locatie krijgt de bereikbaarheid die .....
Iedere locatie krijgt de bereikbaarheid die zij verdient.
Bereikbaarheid van locaties vraagt om selectieve, zakelijke en slimme
aanpakken. Dat blijkt uit de voorstudie 'Iedere locatie krijgt de
bereikbaarheid die zij verdient' die de Raad voor Verkeer en
Waterstaat op 8 januari 2004 heeft uitgebracht.
De voorstudie beschrijft de resultaten van het onderzoek naar
verbetering van de bereikbaarheid van grote werk-, winkel- en
recreatielocaties. Daarbij zijn ondermeer de effecten van
vervoermanagement onderzocht. De conclusies laten zich als volgt
samenvatten:
1) Wees selectief: Niet iedere locatie vraagt dezelfde
bereikbaarheidskwaliteit en niet iedere 'onbereikbaarheid' is even
erg. Daarom moeten prioriteiten in de keuze voor de aanpak van
locaties worden aangebracht, waarbij maatwerk per locatie kan worden
geboden.
2) Wees zakelijk. Op dit moment is onvoldoende duidelijk wat de kosten
en opbrengsten van bereikbaarheid zijn. Locatieontwikkeling moet
bedrijfsmatig worden aangepakt, waarbij bereikbaarheid een integraal
onderdeel van de ontwikkeling uitmaakt.
3) Wees slim. De inzet van vervoermanagement om het individuele
autogebruik in het woon-werkverkeer terug te dringen heeft op enkele
successen na weinig opgeleverd. De vraag is of de beschikbare middelen
niet beter kunnen worden ingezet om enerzijds meer zelfsturing van
locatiebelanghebbenden te bevorderen en anderzijds nieuwe
bereikbaarheidsdiensten te ontwikkelen.
Hoe om te gaan met bereikbaarheid?
In zijn algemeenheid blijkt dat slimme, selectieve en zakelijke actie
vereist is rond bereikbaarheid van locaties. Als concrete invulling
van de overheidsrol geldt dat zij voor de lange termijn sturing moet
geven en kaderstellend werken; op korte termijn moeten slimme en
drastische keuzen worden gemaakt. Er moet dus een keuze komen voor
locaties waar overheidsaandacht en -financiering voor is. Ook in
projecten die privaat gefinancierd kunnen worden moet een drastische
keuze worden gemaakt (dus niet alle projecten een beetje aandacht en
geld, maar enkele volledig).
De voorstudie dient als basis voor het Raadsadvies over
bereikbaarheid, dat naar verwachting in het voorjaar van 2004 uitkomt.
In het adviestraject werkt de Raad aan de volgende twee
onderwerpen:
1. Bereikbaarheid anders betaald. In deze lijn onderzoekt de Raad de
mogelijkheden van herverdeling van financiële stromen. De uitdaging
ligt onder andere in het vinden van manieren om de kosten van
bereikbaarheid expliciet te maken en duidelijk te maken wie deze
kosten dragen. Het gaat erom een vertaalslag te maken van de theorie
over verdeling van kosten en baten naar de toepassing in operationele
instrumenten. Ook zal worden gezocht naar financiële prikkels die
leiden tot zelfsturende mechanismen voor locatiebelanghebbenden. Dit
sluit aan bij de eerder door de Raad bepleite transparantie en
beprijzing van mobiliteit.
2. Prioriteit in bereikbaarheid. Onder deze vlag gaat de Raad aan de
slag met de uitwerking van het begrip selectiviteit bij de keuze
tussen locaties en de ontwikkeling op locaties. We onderzoeken hoe
prioriteiten kunnen worden gesteld bij de keuze in locaties op basis
van bijvoorbeeld de economische potentie van de locatie. Het gaat dus
niet alleen om verkeerskundige criteria.
De ontwikkeling van vervoersknooppunten zal centraal staan. Eén van de
vragen is hoe de nationale overheid (wettelijke) kaders kan stellen
waarin lokale en regionale initiatieven tot bloei komen.