Gemeente Amsterdam

Amsterdam voert geen `Londense verkeersheffing' in 14 januari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Marjan Lansdaal Het college van B&W is niet van plan om de verkeersmaatregelen uit Londen over te nemen. Dit staat in het preadvies op de notitie `Verkeersaanpak Londen verdient navolging' van Amsterdam Anders/De Groenen.

In Londen is vorig jaar een verblijfsheffing ingevoerd waarmee het vastgelopen binnenstedelijk verkeer weer beter kan doorstromen en waarmee inkomsten worden gegenereerd om vervoersalternatieven te verbeteren. In de notitie pleit Amsterdam Anders/De Groenen voor invoering van een vergelijkbaar systeem (verblijfsheffing) in Amsterdam. Het college stelt in het advies aan de gemeenteraad voor om een dergelijk systeem niet in te voeren. "De Amsterdamse problematiek is niet vergelijkbaar met die van Londen. Vooral, omdat in Amsterdam de bereikbaarheidsproblemen zich afspelen in het gebied rondom de Ring A10 en niet, zoals in Londen, in de binnenstad", aldus wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur). Overige argumenten voor het niet invoeren van het Londense systeem zijn:

* In Londen was het grootste probleem dat het verkeer in de binnenstad volledig dreigde vast te lopen. In Amsterdam neemt het autoverkeer binnen de ring echter al jaren af door het gevoerde stringente parkeerbeleid. De problemen rond Amsterdam spelen zich vooral af op de toeleidende snelwegen in het gebied buiten de Ring A10.

* Het is niet gewenst om in Amsterdam bovenop het systeem van betaald parkeren nog een verblijfsheffing binnen de ring in te voeren, omdat daarmee op termijn regionale problemen als gevolg van ongewenste bedrijfsverplaatsingen zouden kunnen ontstaan.
* Door autoverkeer binnen de ring nog zwaarder te belasten ontstaat het risico dat inwoners en bedrijven de binnenstad ontvluchten waarmee de regionale verkeersproblematiek in de toekomst nog verder toeneemt.

* In Noordvleugelverband is geconstateerd dat het zinvol kan zijn om, zodra dat wettelijk mogelijk gemaakt is, een regionale vorm van beprijzing in te voeren om zowel het autoverkeer te reguleren als om extra regionale middelen te verwerven, om daarmee de regionale bereikbaarheidssituatie te verbeteren.

Wel is het college van mening dat het aanbeveling verdient om in regionaal verband met de Noordvleugelpartijen en het Rijk een pilot uit te werken voor de invoering van een regionaal prijsinstrument. Hieraan verbindt het college de voorwaarde dat de opbrengsten van een dergelijk prijsinstrument ten goede moeten komen aan regionale infrastructurele projecten.
Behandeling in de raadscommissie is op 21 januari en in de gemeenteraad op 4 februari.

© Gemeente Amsterdam