BASF

BASF doet afstand van groeistof-herbiciden

BASF Aktiengesellschaft in Ludwigshafen heeft aangekondigd haar groeistoffen aan Nufarm Limited in Melbourne te zullen verkopen. Groeistoffen zijn herbiciden die gebruikt worden voor de bestrijding van breedbladige onkruiden in granen en grassen. BASF groeistoffen zijn wereldwijd bekend onder de handelsnamen U 46® en Duplosan® .

De voorgenomen verkoop betreft de zes werkzame stoffen 2.4-D, MCPA, Mecoprop-P, Mecoprop, Dichloorprop-P en Dichloorprop met een omzet van rond de veertig miljoen euro in het jaar 2002. Tot de transactie behoren registraties, merknamen, licenties en patenten. De overname van het gehele pakket inclusief de voorraden vertegenwoordigt een waarde van 42 miljoen euro. Beide ondernemingen verwachten de transactie begin 2004 af te ronden.

Bestaande combinaties van de hierboven genoemde zes werkzame stoffen met innovatieve BASF-herbiciden vormen geen onderdeel van de overname. De groeistoffen voor deze formuleringen zal BASF in de toekomst van Nufarm afnemen.
Voor BASF is dit opnieuw een stap om ons op het gebied van gewasbescherming verder te concentreren op producten met een sterkere groei, aldus Hans W. Reiners, verantwoordelijk voor het onderdeel Gewasbeschermingsmiddelen binnen BASF.

Groeistoffen werden vijftig jaar geleden geïntroduceerd in de landbouw en hebben vandaag de dag nog steeds een belangrijke functie op het gebied onkruidbeheersing. Wereldwijd vertegenwoordigen deze producten ongeveer vier procent van de markt voor herbiciden.

Het BASF bedrijfsonderdeel Gewasbeschermingsmiddelen is met een omzet van drie miljard euro in het jaar 2002 een toonaangevende producent van fungiciden, insecticiden en herbiciden. Met innovaties, die de productie in de landbouw bevorderen, wil BASF de kwaliteit van voedingsmiddelen op een hoger niveau brengen.
Meer informatie over de gewasbeschermingsmiddelen kunt u vinden op de Nederlandse website van de divisie Agro.

BASF is één van de toonaangevende ondernemingen in de chemische industrie wereldwijd. Zij biedt haar klanten een breed assortiment van producten; van hoogwaardige chemicaliën, kunststoffen, veredelingsproducten, gewasbeschermingsmiddelen en fijnchemicaliën, tot aardolie en aardgas.
De Verbundstrategie is één van de bijzondere sterkten van BASF. Hiermee verzekert het bedrijf haar leidende positie en daarmee op lange termijn onderscheidende voordelen ten opzichte van haar concurrenten. De handelswijze van BASF is in overeenstemming met de principes van verantwoord ondernemen. In 2002 behaalde BASF met meer dan 89.000 medewerkers een omzet van rond de 32 miljard euro. BASF is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt (BAS), Londen (BFA), New York (BF), Zürich (BAS) en Parijs (BA).