AutoRai

19-1-2004

Een interview met de ontwerper van de Daewoo Lacetti

Het is nog vroeg in het nieuwe jaar, maar het volgende nieuwe model van Daewoo staat al in de startblokken. In februari zal de sportieve Lacetti hatchback in Europa worden geïntroduceerd, als vervolg op GM Daewoos productoffensief.

Dankzij het moderne, Italiaanse ontwerp door Giugiaro, een uitgebreide standaarduitrusting en een prima prijs-kwaliteit-verhouding, biedt deze voorwielaangedreven nieuweling een aantrekkelijke propositie voor vooral jonge automobilisten met een oog voor design. De ruime afmetingen (lengte 4.295 mm x breedte 1.725 mm x hoogte 1.445 mm) voorzien de auto van meer ruimte dan gebruikelijk is in deze klasse, vooral achterin. Drie krachtige viercilinder motoren met vier kleppen per cilinder zorgen voor prima prestaties in combinatie met een gematigd brandstofverbruik. Wat cilinderinhoud en vermogen betreft biedt de Lacetti de volgende keuzes: 1,4 liter - 70 kW/93 pk, 1,6 liter - 80 kW/109 pk en 1,8 liter 90 kW/122 pk.

Tijdens een interview, dat recent plaatsvond op het hoofdkantoor van zijn bedrijf in Moncalieri, nabij Turijn, beschreef Giorgetto Giugiaro, de oprichter van Italdesign, het ontwikkelingsproces en de styling-karakteristieken van de nieuwe Daewoo Lacetti.

Vraag:
Mijnheer Giugiaro, wanneer bent u gestart met de eerste ontwerpen voor de Daewoo Lacetti?
Giugiaro:
Dat was in september 1998. In mei 1999 hadden we de basislijnen voor het ontwerp gereed. Als partners van de auto-industrie streven we continu naar een snel en efficiënt ontwerpproces.

Vraag:
Wat is de eerste stap in een ontwerpproces is het een schets op papier of worden de eerste ideeën rechtstreeks op het computerscherm uitgewerkt?
Giugiaro:
Met een potlood kun je een auto nog steeds sneller en boven realistischer schetsen dan met de moderne hedendaagse computertechnologie. De belangrijkste elementen in het aanvangstadium zijn de uitgebalanceerde verhoudingen en de karakteristieke look van de auto.

Vraag:
Wat is na de eerste handgeschetste ontwerpen de volgende stap? Giugiaro:
De schets wordt vervolgens gescand, waarbij alle afmetingen worden omgezet in CAD (Computer Aided Design) gegevens, volgens een bijzonder complex principe. Hierna kan de auto in onze Virtual Reality studio drie-dimensionaal en vanuit verschillende kanten worden bekeken. Het resultaat is zó duidelijk dat het lijkt alsof de auto er daadwerkelijk staat. Overigens kunnen de computergegevens ook worden gebruikt om kleimodellen te ontwikkelen.

Vraag:
Laten we eens wat nauwgezetter naar de Lacetti kijken. Waar liggen volgens u, vergeleken met zijn voorganger, de Daewoo Lanos, de grootste styling-verschillen?
Giugiaro:
(lachend) Wanneer ik naar fotos van de Lanos kijk, lijkt het alsof ik een vrouw voor het laatst heb gezien toen ze 14 was. En nu, met het oog op de Lacetti, is het net alsof ze plotseling 25 is. Stilistisch gezien lag de Lanos gewoon een autogeneratie achter en zijn zachtere, minder opvallende contouren in ogenschouw nemend, is het duidelijk een creatie van zijn tijd.

Vraag:
Naast het uiterlijk zijn er ook veel veranderingen in het interieur doorgevoerd, nietwaar?
Giugiaro:
Dat klopt! Veel Lanos-rijders zullen bijzonder verrast zijn positief, welteverstaan! Het Lacetti-interieur beschikt over veel mooie stijldetails en toch voelt het interieur niet zwaar of te aan. Het meest opvallende stylingkenmerk zijn de vier ronde ventilatieopeningen in het dashboard, die dankzij hun metalen omlijsting volledig in harmonie zijn met de zilverkleurige strip die horizontaal over het dashboard loopt.

Vraag:
Laten we nu eens naar het uiterlijk kijken. Wat is in uw ogen het meest aantrekkelijke onderdeel van de Lacetti?
Giugiaro:
Oh, onmiskenbaar de achterkant. Van achteren bekeken wijkt de Daewoo bijzonder af van alle andere modellen in dit segment.

Vraag:
Dat is allereerst en bovenal te danken aan de opvallende achterlichtunits. Ook de koplampen vallen erg in het oog. Is dit een trend in de auto-industrie, ontwerpers die meer aandacht aan de lampen schenken?
Giugiaro:
Jazeker, koplampen en achterlichten hebben zich van een puur functioneel item ontwikkeld tot esthetische details met een eigen, uniek ontwerp. Lichtunits zoals die van de Lacetti versterken de totale indruk van een auto, zoals een mooi horloge of speciale juwelen dat bij mensen doen.

Vraag:
U heeft ons al iets uitgelegd over de achterkant van de Lacetti. Wat kunt u zeggen over de voorzijde?
Giugiaro:
Heldere, amandelvormige koplampen en een nieuwe, krachtige radiatorgrille, met het Daewoo-logo geïntegreerd in de verchroomde strip, vormen de meest opvallende elementen in het ontwerp van het Lacetti-front.

Vraag:
En de zijkant? Kunt u daar ook iets over vertellen? Giugiaro:
Van opzij bezien benadrukken de lange wielbasis, de korte overhang op de hoeken, de bollingen in de wielkasten en de naar achter oplopende heuplijn het dynamische karakter. Bij de hoeken van de wielkasten wordt de lichtinval gebroken, waardoor de aandacht juist daar naartoe wordt getrokken.

C.V.
Giorgetto Giugiaro is op 7 augustus 1938 geboren in Garessio, Italië. Zijn talent voor auto-design werd in 1955 ontdekt door de legendarische Hoofdingenieur van Fiat, Dante Giacosa, die hem binnen het bedrijf haalde. Na uitstapjes bij Nuccio Bertone (1959 1965) en Ghia (1965 1967) richtte Giugiaro in februari 1968 zijn eigen bedrijf Italdesign op. Tot nu toe hebben Giugiaro en zijn team ruim 100 productiemodellen ontworpen, waarvan er tot vandaag de dag 40 miljoen werden geproduceerd. In februari 1994 kwam Giugiaro in contact met Daewoo. De Lanos, die in 1997 in Europa werd geïntroduceerd, was het eerste model van Daewoo dat was vormgegeven door de vermaarde Italiaanse ontwerpexperts. Andere door Giugiaro gestylde modellen zijn de Daewoo Matiz (gelanceerd in 1998), de Kalos (2002) en de Evanda (2003).