Ingezonden persbericht


33rd International Film Festival Rotterdam
21 januari - 1 februari 2004


PERSBERICHT 6 januari 2004


Zestien films geselecteerd voor VPRO Tiger Awards Competitie

Het International Film Festival Rotterdam heeft zestien films geselecteerd voor de VPRO Tiger Awards Competitie van de 33ste festivaleditie. Het IFFR 2004 opent op woensdag 21 januari. De Competitie bevat acht wereldpremières, vijf films die mede tot stand kwamen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds en een film die, als project, selecteerd werd voor de CineMart. Vier competitiefilms (ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA; YOUNG GODS; BALLO A TRE PASSI en THE WOODEN CAMERA) zijn inmiddels aangekocht voor vertoning in de Nederlandse filmtheaters.

De drie winnaars zullen worden bekend gemaakt op tijdens de "Awards Ceremony" van het IFFR 2004 op vrijdag 30 januari. Alledrie de winnende films krijgen een bedrag van 10.000 Euro en worden door VPRO, hoofdsponsor van het IFFR, uitgezonden.


De zestien films van de VPRO Tiger Awards Competitie 2004:
(in alfabetische volgorde op naam van de regisseur)


FOUR SHADES OF BROWN (FYRA NYANSER AV BRUNT) van Tomas Alfredson (Zweden, 2004), wereldpremière.

AALTRA van Benoît Delépine en Gustave Kervern (België, 2004), wereldpremière.

UNIFORM (ZHIFU) van DIAO Yinan (China/Japan, 2003), Europese première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

SOMNAMBULANCE (SOMNAMBUUL) van Sulev Keedus (Estland/Finland, 2003), internationale première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA (ÄSSHÄK, GESCHICHTE AUS DER SAHARA) van Ulrike Koch (Zwitserland/Duitsland, 2004), internationale première, coproducent Artcam Nederland (Gerard Huisman), distributie in Nederland: Contact Film.

EN ROUTE (UNTERWEGS) van Jan Krüger (Duitsland, 2003), wereldpremière.

THE MISSING (BU JIAN) van LEE Kang-sheng (Taiwan, 2003)

THE WOODEN CAMERA van Ntshaveni Wa Luruli (Zuid-Afrika, 2004), Europese première, CineMart 2001 Project.

SCENT OF THE LOTUS POND (BORA DIYA POKUNA) van Satyajit Maitipe (Sri Lanka, 2004), wereldpremière.

DAYS OF SANTIAGO (DIAS DE SANTIAGO) van Josue Mendez (Peru, 2004), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

THREE STEPS DANCING (BALLO A TRE PASSI) van Salvatore Mereu (Italië, 2003), Europese première, distributie in Nederland: Cinemien.

HOW I KILLED A SAINT (KAKO UBIV SVETEC) van Teona Strugar Mitevska (Macedonië, 2004), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

GRANDE ÉCOLE van Robert Salis (Frankrijk, 2004) wereldpremière.

YOUNG GODS (HYMYPOIKA) van J.P. Siili (Finland, 2003), internationale première, distributie in Nederland: Paradiso Filmed Entertainment.

SUMMER IN THE GOLDEN VALLEY (LJETO U ZLATNOJ DOLINI) van Srdjan Vuletic (Bosnië-Herzegovina/Frankrijk/Groot-Brittannië, 2003), Europese première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

PEEP "TV" SHOW van YUTAKA Tsuchiya (Japan, 2003), wereldpremière.


(einde persbericht)

Noten aan de redactie:

Zie hieronder: factsheet met korte inhoud alle films in IFFR 2004 VPRO Tiger Awards Competitie

Information/film stills: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Anne Wijnen
Alle voorgaande persberichten: zie perspagina festivalwebsite
Tel. +31.10.890.90.90
Fax: +31.10.890.90.91
Email: press@filmfestivalrotterdam.com
Festivalwebsite http://www.filmfestivalrotterdam.com


33rd International Film Festival Rotterdam
21 januari - 1 februari 2004

FACTSHEET


IFFR 2004's VPRO Tiger Awards Competitie
In alfabetische volgorde op naam van de regisseur


FOUR SHADES OF BROWN (FYRA NYANSER AV BRUNT) van Tomas Alfredson (Zweden, 2004), wereldpremière.

FOUR SHADES OF BROWN is de eerste speelfilm van het Zweedse komedie-ensemble Killinggänget. De fraai gefotografeerde film is een caleidoscopische uitvergroting van de menselijke - Zweedse - gedragingen en mores, opgedeeld in vier verhalen en met een klassieke intermissie. De film kenmerkt zich door zwarte humor, maar ook door oprechte woede en frustratie. De hoofdrolspelers zijn soms absurd, bijna cartoonesk en bespottelijk in hun handelingen, maar uiteindelijk worden ze ook met groot mededogen geportretteerd.


AALTRA van Benoît Delépine en Gustave Kervern (België, 2004), wereldpremière.

AALTRA, een roadmovie voor rolstoelgebruikers, is zwarte humor in Waalse stijl, ook al hebben de makers een Frans paspoort. Benoît Delépine en Gustave Kervern nemen zelf op stoïcijnse wijze de rollen van Ben en Gus, boze buren in een Belgisch gehucht, voor hun rekening. Na een gevecht en een ongeluk komen beiden in een rolstoel terecht. Ze gaan op reis naar Finland om de fabrikant van het landbouwwerktuig dat hun handicap veroorzaakte, te zoeken. AALTRA, consequent en oneerbiedig, droogkomisch en innemend, werd gedraaid in schitterend zwart wit Cinemascope. Met cameo's van een handvol zeer beroemde Belgen en een bekende Finse regisseur.


UNIFORM (ZHIFU) van DIAO Yinan (China/Japan, 2003), Europese première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

Nergens hebben de voordelen van het nieuwe digitale filmmaken meer impakt gehad dan in China waar een nieuwe generatie zich gestimuleerd weet door het voorbeeld van Jia Zhang-ke. Diao Yinans speelfilmdebuut werd gemaakt in de ruwe, realistische stijl die deze nieuwe beweging kenmerkt. In een doorsnee industriestad in China verdient een jonge man een bescheiden inkomen in een wasserette. Het uniform van een politieagent blijft onafgehaald bij de wasserette liggen, en op een dag trekt hij het aan. Hij geniet van de macht in zijn nieuwe rol: het helpt hem een meisje te versieren en hij verdient bij door steekpenningen


SOMNAMBULANCE (SOMNAMBUUL) van Sulev Keedus (Estland/Finland, 2003), internationale première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

SOMNAMBULANCE is een film die het midden houdt - zoals de Estse regisseur Keedus het bedoelde - 'tussen wakker zijn en slapen'. Net als in zijn film GEORGICA roept Sulev Keedus opnieuw een bijna hallucinerende wereld op. Een oude vader en zijn dochter leven in een geïsoleerde waterige wereld die - ondanks de schitterend gefotografeerde wisselende seizoenen - bijna tijdloos aandoet. Maar de film vindt plaats tussen 1944 en 1945, en de oorlog - en de onzekerheden en gevolgen die deze met zich meebrengt - werpen een lange schaduw over de film, zelfs al dringt die maar af en toe daadwerkelijk binnen.


ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA (ÄSSHÄK, GESCHICHTE AUS DER SAHARA) van Ulrike Koch (Zwitserland/Duitsland, 2004), internationale première, coproducent Artcam Nederland (Gerard Huisman), distributie in Nederland: Contact Film.

Na het grote succes van DE ZOUTMANNEN VAN TIBET besloot Ulrike Koch om de leefwereld van de Toearegs in een film weer te geven. Kochs manier van werken levert een intiem portret op van een adembenemende schoonheid. In haar documentaire zien we onder anderen een verhalenverteller die de mondelinge overleveringen van zijn stam levend houdt en de maraboet, de hoeder van een eeuwenoude moskee en tradities die nog van vóór de islam stammen, die als een heilige wordt vereerd. Met een respectvolle blik legt Koch de leefwereld van de Toearegs vast, een archaïsche maar levendige manier van bestaan met een heel ander tijdsbegrip.


EN ROUTE (UNTERWEGS) van Jan Krüger (Duitsland, 2003), wereldpremière.

Drie jonge mensen brengen hun vakantie door in de buurt van Berlijn. Sandra is een zelfbewuste jonge vrouw met een zesjarig dochtertje, Jule. De architectuurstudent Benni is hevig verliefd op Sandra. Dan nemen ze een lifter mee: de negentienjarige Marco, even charmant als onberekenbaar. EN ROUTE is een duister verhaal met dreigende ondertoon die herinnert aan het oeuvre van Haneke en Polanski's MES IN HET WATER. Een sterk en intelligent speelfilmdebuut, dat aan het genre van de roadmovie weer wat scherpe randjes geeft.


THE MISSING (BU JIAN) van LEE Kang-sheng (Taiwan, 2003), Europese première

Lee Kang-sheng is vooral bekend als de belangrijkste acteur van Tsai Ming-liang, en Lee's speelfilmdebuut als regisseur heeft zeker een complementaire relatie met het werk van Tsai. Er bestaat een sterke relatie - thematisch en emotioneel - tussen GOODBYE DRAGON INN en THE MISSING. Maar Lee's debuut betekent de komst van een belangrijke jonge regisseur die we in de gaten moeten houden: buitengewoon zelfverzekerd, ontroerend en helder. De personages uit THE MISSING lijken gevangen in een gevoel van verlies dat groter is dan de directe omstandigheden suggereren.


THE WOODEN CAMERA van Ntshaveni Wa Luruli (Zuid-Afrika, 2004), Europese première, CineMart 2001 Project.

Vlak na de afschaffing van apartheid in Kaapstad: Mabida en Sipho, twee jongens van dertien vinden een geweer en een videocamera. Sipho neemt het geweer mee, hij wil bendeleider worden. Mabida kiest voor de camera, waarmee hij zijn eigen omgeving en het chique centrum van Kaapstad filmt. Hij verstopt de camera in een houten speelgoedcamera. Af en toe gaat hij nog op pad met Sipho, maar liever bekijkt hij de wereld door de videolens. Het is de tweede speelfilm van de jonge Zuid-Afrikaanse regisseur Ntshavheni Wa Luruli bekend van CHIKIN BIZNIZ - THE WHOLE STORY. THE WOODEN CAMERA combineert eenzelfde lichtvoetigheid met een realistisch portret van het leven van zwart en blank in Zuid-Afrika.


SCENT OF THE LOTUS POND (BORA DIYA POKUNA) van Satyajit Maitipe (Sri Lanka, 2004), wereldpremière.

SCENT OF THE LOTUS POND volgt het leven van Gothami, een arme, onzekere, gefrustreerde en soms gemene jonge vrouw die in een kledingfabriek werkt. Het plot vol intrigerende wendingen en verrassingen is verdeeld over episodes die drie periodes in haar leven vertegenwoordigen. SCENT OF THE LOTUS POND creëert met haar melodramatische elementen een film die vragen oproept over morele standpunten in het hedendaagse Sri Lanka. De film vertelt op een voor Aziatische begrippen zeer open en directe manier over seksualiteit en begeerte, maar ook andere sociale vraagstukken als adoptie en de invloed van het leger.


DAYS OF SANTIAGO (DIAS DE SANTIAGO) van Josue Mendez (Peru, 2004), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

Santiago is een 23- jarige ex-soldaat van die niets anders geleerd heeft dan vechten voor zijn vaderland Peru. In het burgerleven heeft hij moeite zijn draai weer te vinden. De jonge Peruviaanse regisseur Mendez creëert een indringend portret van het dagelijks bestaan in Lima. De combinatie van zwart-wit en kleurenmateriaal, de dicht op de huid filmende camera, een sterke compositie en voice-over brengen de frustraties, de energie, de woede en tragiek van Santiago's situatie prachtig tot leven.

THREE STEPS DANCING (BALLO A TRE PASSI) van Salvatore Mereu (Italië, 2003), Europese première, distributie in Nederland: Cinemien.

Het speelfilmdebuut van Mereu, BALLO A TRE PASSI, is een fraai voorbeeld van de bemoedigende renaissance van de onafhankelijke Italiaanse cinema, waarin jonge regisseurs een verfrissende, authentieke blik werpen op regionale onderwerpen en locaties. De film bestaat uit vier episodes die corresponderen met de seizoenen op Sardinië. Elke episode richt zich op verschillende personages die typisch voor het eiland zijn, allen van verschillende leeftijden, waarbij hun lotgevallen over de episodes uitgespreid zijn.


HOW I KILLED A SAINT (KAKO UBIV SVETEC) van Teona Strugar Mitevska (Macedonië, 2004), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

Een jonge vrouw keert na een verblijf in Amerika terug naar het door interne conflicten geteisterde Macedonië. Thuis bij haar familie komt ze erachter dat haar geliefde jongere broer Kokan nu een eigenwijze, NATO-hatende, nationalistische 'vrijheidsstrijder' is geworden, en tegelijk een loopjongen voor zwarthandelaren. Kokans droom is een 'heilige te doden'. In haar speelfilmdebuut schetst regisseuse Mitevska een absoluut overtuigend portret van een land in conflict met zichzelf, en van mensen in een permanente staat van onzekerheid, spanning en stress.

GRANDE ÉCOLE van Robert Salis (Frankrijk, 2004) wereldpremière.

GRANDE ÉCOLE speelt zich af op één van Frankrijks 'grandes écoles' waar de bestuurlijke en politieke leiders van de toekomst worden opgeleid. De film laat zien hoe, in deze competitieve omgeving, loyaliteiten kunnen verschuiven en hartstochten zich in onvermoede richtingen kunnen ontwikkelen. Onderlinge bewondering slaat om in verlangen. Robert Salis' tweede film kent een ongebruikelijke stijl en onderwerp. GRANDE ÉCOLE roept met de licht aangezette karaktertekeningen en de combinatie van seksuele conflicten en klasse- en rassentegenstellingen, films van Fassbinder in herinnering.

YOUNG GODS (HYMYPOIKA) van J.P. Siili (Finland, 2003), internationale première, distributie in Nederland: Paradiso Filmed Entertainment.

Een groep vrienden van een jaar of twintig daagt elkaar uit om hun eigen seksuele veroveringen te filmen en aan de rest van de groep te vertonen. J-P Siili's speelfilmdebuut heeft een glossy, flitsende stijl, maar langzaam maar zeker krijgt YOUNG GODS een killere, klinische toon. Deze jonge mannen, die op cynische wijze met de intimiteiten en de emoties van anderen spelen, worden uiteindelijk slachtoffer van hun eigen spelletjes. Een donkere visie op hedendaagse menselijke relaties, waarin het slot niet noodzakelijk optimistisch stemt.

SUMMER IN THE GOLDEN VALLEY (LJETO U ZLATNOJ DOLINI) van Srdjan Vuletic (Bosnië-Herzegovina/Frankrijk/Groot-Brittannië, 2003), Europese première, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

SUMMER IN THE GOLDEN VALLEY is met haar ironische titel toch reden tot optimisme vanwege de wederopstanding van filmmaken op de Balkan. Het diepe gevoel van onzekerheid over de toekomst bij de nieuwe generatie wordt duidelijk door de overtuigende acteerprestaties van de jonge hoofdrolspelers en een Vuletic gevoel voor sfeer. Vuletic: "Deze film gaat over het moment dat wij, de zonen, moeten besluiten of we de fouten van onze vaders willen corrigeren, of dat we gewoon zeggen dat ze op kunnen flikkeren. Ik kies voor het laatste."

PEEP "TV" SHOW van YUTAKA Tsuchiya (Japan, 2003), wereldpremière.

Deze op digitale video gemaakte speelfilm - ruw, authentiek en met een opvallend laag budget - trekt zich niets aan van de grenzen die fictie zogenaamd van realiteit onderscheiden. Yutaka Tsuchiya's film concentreert zich op de generatie jongeren die op straat en in de kleine appartementen rond Shibuya, Tokyo rondhangen. Het is een generatie geobsedeerd door internet, door bewakingscamera's, bekend met internetporno en de hele tijd bezig met seks maar tegelijkertijd eigenaardig seksloos, en bezig met verschillende vormen van gluren waarin zij die gluren op hun beurt ook weer de bezienswaardigheid van iemand anders worden.


(einde factsheet)


Information/film stills: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Anne Wijnen
Alle voorgaande persberichten: zie perspagina festivalwebsite
Tel. +31.10.890.90.90
Fax: +31.10.890.90.91
Email: press@filmfestivalrotterdam.com
Festivalwebsite http://www.filmfestivalrotterdam.com


- - - - - - - - - - - - - - - - - -


International Film Festival Rotterdam
Press Department:
Bert-Jan Zoet, Press Officer
Anne Wijnen, Assistent Press Officer & Press Desk Coordinator
Gert-Jan Bleeker and Julia de Boer, Press Accreditations


P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM


The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2004: Wed, Jan. 21 - Sun, Febr. 1, 2004

---


Message created at: Tue, 6 Jan 2004 16:56:49 +0100
Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com
Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands
---