AutoRai

21-1-2004

Citroën behaalt grootste groei volumemerken in 2003

Citroën heeft ook in 2003 de opgaande lijn van de afgelopen jaren vastgehouden. Het aantal verkochte autos stijgt al vanaf 1996 en is sindsdien zelfs bijna verdubbeld. Een bijzondere prestatie, want de Nederlandse markt voor de verkoop van nieuwe autos stagneert.

Citroën verkocht in Nederland in 2003 totaal 33.369 nieuwe autos, waarvan 28.037 personenwagens, wat neerkomt op een zesde plek bij de personenwagens met een marktaandeel van 5,7 procent. De groei die het merk realiseerde, in een krimpende markt, was met 9,2 procent bepaald opvallend te noemen.

Citroën C3: + 113,5 procent
Verantwoordelijk voor de groei is vooral de Citroën C3 die bijna een derde (29,3 procent) van het totaal voor zijn rekening neemt. Van dit model werden afgelopen jaar 8.226 exemplaren verkocht. Ook de Xsara Picasso blijft het drie jaar na zijn introductie onveranderd goed doen. Bij dit model stopt de teller bij 7.392 verkochte exemplaren, een groei van 15,3 procent. De Citroën C5 doet daar met 7.085 nauwelijks voor onder. Roland van Ro, Algemeen Directeur Citroën Nederland: Citroën lonkt in Nederland naar de top vijf. Ook in 2004 willen wij een toename van zon 9 procent realiseren, waarbij ook ons dealernetwerk mee moet groeien naar circa 140 outlets in 2005.

Internationaal succes
Ook internationaal vertoont Citroën groeicijfers. Wereldwijd verkocht het merk 1.372.000 nieuwe bedrijfs- en personenwagens, een stijging van 4,6 procent ten opzichte van 2003, in een eveneens krimpende markt. Opvallend in de internationale cijfers is het aandeel dat de bedrijfswagens voor hun rekening nemen: met 195.000 bedrijfswagens (was 189.000) bereikt Citroën in 2003 een internationaal marktaandeel van 11 procent.