Provinciale Staten nemen zorg voor patint onder de loep
Patiënten en belangenorganisaties in Overijssel krijgen lang niet
altijd de aandacht die ze verdienen. Dat bleek tijdens de discussies
die de Statencommissie Zorg en Cultuur gisteren heeft gevoerd bij het
Patiënten Consumenten Platform Zwolle. Met name patiënten in de
geestelijke gezondheidszorg komen wat dat betreft tekort.
De kwaliteitswet stelt dat zorg doelmatig, doeltreffend en
patiëntgericht moet zijn. Geconstateerd werd dat dit laatste er nog
wel eens bij in schiet. Verder werd gesproken over korte lijnen die
ingevoerd moeten worden. In Twente lijkt het redelijk te gaan, maar in
de regio Zwolle zijn grote problemen. Bovendien is er behoefte aan een
centraal loket waar alle vragen beantwoord kunnen worden en waar je
daadwerkelijk wordt verder geholpen.
Vraaggericht
Overeenstemming was er over het feit dat vraaggerichte zorg het
uitgangspunt moet zijn. Het is heel herkenbaar dat mensen niet weten
waar ze heen moeten. Individuele begeleiding is daarbij belangrijk om
verder geholpen te worden, bijvoorbeeld van indicatie naar
daadwerkelijke zorg. De metafoor van de supermarkt werd aangehaald,
waarbij op dit moment de winkel een Oostblok-tafereel is: veel is
uitverkocht en je weet niet waar alles staat. Provinciale Staten
kunnen daarbij een sterkere regierol op zich nemen. Zij kunnen een rol
spelen in het stimuleren van de samenwerking, met subsidies of andere
machtsmiddelen om daarmee de keten voor de burger te verbeteren.
Ook de rol die patiëntenorganisaties in relatie tot de huisartsenzorg
spelen, is voor verbetering vatbaar. De inspraak en invloed van de
platforms, bijvoorbeeld in de vorming van huisartsenposten, wordt
meestal te laat ingezet. De beroepsgroep is niet gewend om inspraak te
organiseren en inbreng van patiëntenbelangen toe te laten.
Meer informatie: nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel