SINGER LAREN


Collectie Simon. Meesterwerken van moderne Belgische kunst

24 januari t/m 9 mei 2004 in Singer Laren

'Misschien heb ik wel te veel betaald, maar ik ben ontzettend blij met dit werk in mijn collectie', aldus Heinrich Simon over zijn tweede aankoop van een schilderij van Gustave De Smet. Zijn belangstelling voor Belgische expressionisten was al vijf jaar eerder gewekt. Simon bezit de grootste verzameling 20ste-eeuwse kunst buiten België. Ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling van zijn collectie in Singer Laren is hij in Nederland.

Singer Laren toont vanaf zaterdag 24 januari Simons indrukwekkende verzameling. De selectie bevat 56 werken uit de periode 1890-1975 met onder meer topstukken van James Ensor, René Magritte, Constant Permeke, Théo Van Rysselberghe en Pierre Alechinsky. In 1974 begon Simon met een voorliefde voor de abstracte kunst, maar na zijn kennismaking met De Smet 'bekeerde' hij zich tot de figuratieve kunst met als voorkeur Vlaamse expressionisten. Zijn grootste liefde is Frits van den Berghe die met maar liefst vijf doeken is vertegenwoordigd. Er zijn ook sculpturen van Constant Meunier en George Minne.

Op de bijschriften in de tentoonstelling geeft Heinrich Simon van elk werk aan wanneer en waarom hij het kocht. De werken hangen in kunsthistorische volgorde, maar je kunt ze ook langslopen in de volgorde van aankoop. In dat geval ontdek je stap voor stap de ontwikkeling en verandering van Simons smaak, zijn voorkeuren, dilemma's en teleurstellingen. Over een Gustave van de Woestijne: 'Al verscheidene malen had ik zonder succes geboden, anderen boden altijd meer. Toen het uiteindelijk lukte was ik dolgelukkig, ondanks de hoge prijs.' Over een geslaagde aankoop van een prachtig vroeg werk van Léon Spilliaert: 'Vier keer eerder waren mij vroege werken aangeboden die ik afwees omdat ik ze te duur vond. Daar heb ik sindsdien altijd spijt van gehad.' Over de aankoop van zijn derde schilderij van James Ensor, een van de topstukken op de expositie: 'Dichter dan met dit werk kon ik niet komen bij Ensors fantastische skelet- en maskerschilderijen. Alle andere zijn al in het bezit van musea of liggen financieel buiten mijn bereik'. De meeste musea zouden anders met deze Ensor van Simon ook heel tevreden zijn.

Openhartig betwijfelt hij achteraf het belang van sommige aankopen. Andere verkocht hij om er betere stukken voor terug te kopen, soms pas 'na lange en taaie onderhandelingen'. Van zijn favoriet Rik Wouters bijvoorbeeld, heeft hij een heel mooi ingetogen werk dat ook op het affiche staat, Vrouw met grijze handschoenen, 'het enige goede dat ik in twintig jaar kon vinden'. Maar 'het is niet zijn topperiode, ik zou dit vast verkopen als ik er een uit de periode 1914-1916 vond', aldus Simon zonder aarzelen.

Sommige werken kocht hij om sentimentele redenen, zoals een andere Spilliaert die hem herinnert aan Zweden waar hij ook woonde, De plaatwalser van Meunier omdat hij in een plaatwalserij werkte, de abstracte Kermis van Louis van Lint die hem doet denken aan de kermis in Tervuren, waar zijn kinderen dol op waren.

Zelden was een verzamelaar zo openhartig over zijn aankopen -en mislukkingen -en zelden was een tentoonstelling zo avontuurlijk dan deze. Wanneer je in de sporen van Simon zijn verzameling hebt meebeleefd, ben je teruggereisd van de abstracten naar de expressionisten en realisten en heb je een tamelijk chaotische route afgelegd die je vele malen in dezelfde zalen deed weerkeren. Je bent heel dicht op de huid van de verzamelaar gekropen en je bent in de ban geraakt van zijn passie en verslaving aan Belgische kunstenaars.

Is de verzameling nu compleet? Simon: 'Nee, er ontbreken nog belangrijke namen, maar een uitputtend overzicht was ook nooit het idee. De aanwinsten werden hoofdzakelijk bepaald door wat we mooi vonden en wat we ons konden permitteren.'

Er zijn verschillende verrassende toegiften. Simon schroomt bijvoorbeeld niet om zijn persoonlijk top vijf te geven, zijn vrouw Françoise heeft net iets andere voorkeuren. Ook Singer heeft voor hem een toegift: uit de eigen collectie is een werk van Gustave De Smet toegevoegd, de favoriete kunstenaar van Simon. Die prachtige expressionistische voorstelling van de Larense Brink uit 1916 werd in 2000 gekocht toen Heinrich Simon kennelijk even niet oplette.

Singer Laren
Openingstijden museum: dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur Oude Drift 1
1251 BS Laren
Tel 035 5393939
www.singerlaren.nl

----------------