VESTIA ROTTERDAM ZUID
6 februari 2004
Vestia Rotterdam Zuid start campagne Zo doen wij dat op Zuid
Op 3 februari is de campagne Zo doen wij dat op Zuid van start gegaan.
Vestia Rotterdam Zuid wil hiermee op een toegankelijke en positieve
manier de gedrags- en leefregels uit de algemene huurvoorwaarden
overbrengen op zowel huurders als omwonenden. Het uiteindelijke doel
is om met elkaar te zorgen voor een schonere en prettigere
woonomgeving in de wijken Zuidwijk, Hordijkerveld en Pendrecht.
Tijdens de campagne staan een aantal thema s centraal zoals: vuilnis
hoort in de container, geluidsoverlast beperken en voor grofvuil bel
je de Roteb. Op 30 driehoeksborden in de wijken hangen gedurende 2
weken posters met deze thema s. Bijzonder is dat de personen op deze
posters je vertellen hoe het kan en dus niet vertellen hoe het niet
moet. Op de posters staan tevens pictogrammen (getekende plaatjes) die
de boodschap versterken. De pakkende pay-off: Zo doen wij dat op Zuid,
weerspiegelt wijktrots en refereert aan de gemaakte afspraken.
Het moet duidelijk zijn dat iedereen een actieve bijdrage kan leveren
aan een prettige en leefbare omgeving.
Affiches en kaartenserie voor huurders
Buiten de driehoeksborden hangen er in de wijken ook affiches in
openbare gebouwen, bij winkeliers en op scholen. Op de affiches worden
meerdere thema s behandeld zoals bijvoorbeeld: poep van de stoep,
groet de buren en help elkaar een handje. Bovendien hebben alle
huurders van Vestia Rotterdam Zuid een kaartenserie ontvangen. In de
kaartenserie komen alle bovengenoemde thema s terug. Het is hiermee
mogelijk dat buren elkaar, met het versturen van een kaartje, kunnen
wijzen op de gemaakte afspraken. Ook is het mogelijk om je buurman of
buurvrouw uit te nodigen voor een kopje koffie of om je hulp aan te
bieden. Huurders kunnen ook een kaartje aan Vestia sturen wanneer ze
ideeën of suggesties hebben om de woonomgeving nog prettiger te maken.
Binnenkort worden ook de huidige portiekborden vervangen. Bij het
ontwerp van het nieuwe bord, wordt ook weer gebruik gemaakt van de
themapictogrammen (getekende plaatjes) die op de huidige affiches
voorkomen.
Aanleiding campagne
De huurvoorwaarden worden in de huidige vorm niet of nauwelijks
gelezen door de (nieuwe) huurders in de wijk. Gevolg is dat geen of
onvoldoende kennis wordt genomen van de, in de algemene
huurvoorwaarden opgenomen, gedragsregels en dat deze daardoor niet
worden nageleefd. Dit leidt tot problemen op het gebied van
leefbaarheid in de wijken van Rotterdam Zuid.
Met de campagne wil Vestia de huurders op een andere manier kennis
laten nemen van de huurvoorwaarden door te laten zien hoe het ook kan
en niet vertellen hoe het niet moet. De huurders worden op een
positieve manier benaderd en geprikkeld om medeverantwoordelijkheid te
nemen voor de kwaliteit en leefbaarheid van de wijk.
Vestia Rotterdam Zuid zal na afloop van de campagne een telefonische
enquête onder de bewoners houden om te kijken of de gewenste
resultaten in de wijken zijn behaald.
-EINDE PERSBERICHT-
Noot voor de redactie,