VESTIA ROTTERDAM ZUID

6 februari 2004

Vestia Rotterdam Zuid start campagne Zo doen wij dat op Zuid

Op 3 februari is de campagne Zo doen wij dat op Zuid van start gegaan. Vestia Rotterdam Zuid wil hiermee op een toegankelijke en positieve manier de gedrags- en leefregels uit de algemene huurvoorwaarden overbrengen op zowel huurders als omwonenden. Het uiteindelijke doel is om met elkaar te zorgen voor een schonere en prettigere woonomgeving in de wijken Zuidwijk, Hordijkerveld en Pendrecht.

Tijdens de campagne staan een aantal thema s centraal zoals: vuilnis hoort in de container, geluidsoverlast beperken en voor grofvuil bel je de Roteb. Op 30 driehoeksborden in de wijken hangen gedurende 2 weken posters met deze thema s. Bijzonder is dat de personen op deze posters je vertellen hoe het kan en dus niet vertellen hoe het niet moet. Op de posters staan tevens pictogrammen (getekende plaatjes) die de boodschap versterken. De pakkende pay-off: Zo doen wij dat op Zuid, weerspiegelt wijktrots en refereert aan de gemaakte afspraken. Het moet duidelijk zijn dat iedereen een actieve bijdrage kan leveren aan een prettige en leefbare omgeving.

Affiches en kaartenserie voor huurders
Buiten de driehoeksborden hangen er in de wijken ook affiches in openbare gebouwen, bij winkeliers en op scholen. Op de affiches worden meerdere thema s behandeld zoals bijvoorbeeld: poep van de stoep, groet de buren en help elkaar een handje. Bovendien hebben alle huurders van Vestia Rotterdam Zuid een kaartenserie ontvangen. In de kaartenserie komen alle bovengenoemde thema s terug. Het is hiermee mogelijk dat buren elkaar, met het versturen van een kaartje, kunnen wijzen op de gemaakte afspraken. Ook is het mogelijk om je buurman of buurvrouw uit te nodigen voor een kopje koffie of om je hulp aan te bieden. Huurders kunnen ook een kaartje aan Vestia sturen wanneer ze ideeën of suggesties hebben om de woonomgeving nog prettiger te maken. Binnenkort worden ook de huidige portiekborden vervangen. Bij het ontwerp van het nieuwe bord, wordt ook weer gebruik gemaakt van de themapictogrammen (getekende plaatjes) die op de huidige affiches voorkomen.

Aanleiding campagne
De huurvoorwaarden worden in de huidige vorm niet of nauwelijks gelezen door de (nieuwe) huurders in de wijk. Gevolg is dat geen of onvoldoende kennis wordt genomen van de, in de algemene huurvoorwaarden opgenomen, gedragsregels en dat deze daardoor niet worden nageleefd. Dit leidt tot problemen op het gebied van leefbaarheid in de wijken van Rotterdam Zuid.
Met de campagne wil Vestia de huurders op een andere manier kennis laten nemen van de huurvoorwaarden door te laten zien hoe het ook kan en niet vertellen hoe het niet moet. De huurders worden op een positieve manier benaderd en geprikkeld om medeverantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit en leefbaarheid van de wijk.

Vestia Rotterdam Zuid zal na afloop van de campagne een telefonische enquête onder de bewoners houden om te kijken of de gewenste resultaten in de wijken zijn behaald.

-EINDE PERSBERICHT-

Noot voor de redactie,