De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVA. 2004/324
datum
06-02-2004
onderwerp
Ontwikkelingen in organisatie en tarifering van keuring en toezicht
door de VWA/RVV
TRC 2004/892
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Vorig jaar bent u bij brief van 18 maart (Kamerstuk II, 2002-2003,
28474, nr. 7) door de toenmalige staatssecretaris van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij en de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport op de hoogte gesteld van de aanpak ten aanzien van de
organisatie en tarifering van keuring en toezicht waarmee de
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, als onderdeel van de
Voedsel en Waren Autoriteit (VWA/RVV), is belast. Samen met de verdere
opbouw van de VWA en de integratie van de beide diensten, de
Keuringsdienst van Waren (KvW) en de RVV, is het doel van deze aanpak
te komen tot een efficiënte, flexibele en kostendekkende
inspectiedienst, die zich beperkt tot de kerntaken toezicht en
handhaving. Controletaken die binnen de daarvoor geldende Europees- en
nationaalrechtelijke kaders goed door het bedrijfsleven zelf kunnen
worden uitgevoerd, zouden vanuit deze optiek derhalve door de VWA
kunnen worden 'afgestoten'.
datum
06-02-2004
kenmerk
VVA. 2004/324
bijlage
Mede namens mijn ambtgenoot van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) kan ik u melden dat onderdelen van deze aanpak inmiddels zijn
gerealiseerd. Zo werden na overleg met u per 1 mei 2003 nieuwe
tarieven ingevoerd en bestaande tarieven verhoogd. De
BSE-monsterneming is per 1 november vorig jaar aan het bedrijfsleven
overgedragen, waarbij de VWA via audits toezicht houdt op het door het
bedrijfsleven uitgewerkte systeem van BSE-monsterneming. Tevens heeft
de VWA/RVV voortvarend uitvoering gegeven aan een reorganisatieplan
dat de overcapaciteit moet reduceren, die als gevolg van de krimpende
markt in het jaar 2002 ontstond.
Daarnaast is op 22 september 2003 na goed overleg tussen het
bedrijfsleven en de overheid een intentieverklaring getekend over de
toekomst van de roodvleeskeuring in Nederland. De partijen spraken
hierin de intentie uit te streven naar een organisatie van de
roodvleeskeuring die minimaal dezelfde garanties biedt voor de
volksgezondheid ten opzichte van de bestaande situatie en tevens
doelmatig en flexibel is.
Het streven is hierbij om de roodvleesbandkeuring, die thans door de
VWA/RVV wordt uitgevoerd, per 1 januari 2005 over te dragen aan een
onafhankelijke keuringsinstantie, die conform de Europees- en
nationaalrechtelijke kaders onder toezicht en eindverantwoordelijkheid
van de officiële dierenarts opereert. Hierdoor zou er een duidelijker
verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en bedrijfsleven
ontstaan en zou het bedrijfsleven de bandkeuring efficiënt kunnen
vormgeven en daarmee besparingen kunnen realiseren. Onderdeel van de
intentie was dat het bedrijfsleven een bijdrage zou leveren aan de
transitiekosten die met deze operatie gemoeid zijn.
Bij het vaststellen van de tarieven voor 2004 ben ik uitgegaan van de
gezamenlijke aanpak van overheid en bedrijfsleven van de overdracht
van de roodvleesbandkeuring aan het bedrijfsleven per 1 januari 2005.
Ik heb er derhalve van afgezien de tarieven te verhogen voor wat
betreft de overcapaciteit die in 2003 is en naar verwachting ook in
2004 zal ontstaan vanwege de krimpende markt. Per 1 februari 2004
heeft alleen een technische loon- en prijsbijstelling van 1,4%
plaatsgevonden van op LNV-wetgeving betrekking hebbende tarieven. Deze
bijstelling is gebaseerd op de gegevens uit de Handleiding
Overheidstarieven die door het ministerie van Financiën wordt
uitgegeven.
Tot op heden heb ik nog geen definitieve afspraken met het
bedrijfsleven kunnen maken over de overdracht van de
roodvleesbandkeuring. De reeds vergevorderde constructieve gesprekken
tussen overheid en bedrijfsleven zijn nog niet afgerond. Mocht blijken
dat de voorgestane gezamenlijke aanpak om op korte termijn te komen
tot overdracht van de roodvleesbandkeuring aan het bedrijfsleven
uiteindelijk niet gerealiseerd kan worden, dan ontstaat er mijns
inziens een nieuwe situatie die een aanpassing van de werkagenda
vereist en waarvoor ik nieuwe plannen zal moeten opstellen. Het
oorspronkelijke doel van een efficiënte en flexibele inspectiedienst
blijf ik onverkort handhaven, maar de wijze waarop dat doel
verwezenlijkt wordt en het daarvoor geldende tijdpad zullen aangepast
worden aan de dan ontstane situatie. Ook de mogelijkheid tot het
doorvoeren van de dan noodzakelijke substantiële tariefsverhogingen,
die ik vooralsnog achterwege heb gelaten, zal ik vervolgens
noodgedwongen opnieuw moeten bezien.
Op dit moment ga ik er echter van uit dat overheid en bedrijfsleven
gezamenlijk, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid, de
uitgesproken intenties ten aanzien van de roodvleeskeuring in
Nederland zullen realiseren. U zult van de ontwikkelingen omtrent de
organisatie en tarifering van keuring en toezicht door de VWA op de
hoogte worden gehouden en indien noodzakelijk zullen u nieuwe
tariefvoorstellen worden voorgelegd.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
PDF-versie van de brief
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Ontwikkelingen in organisatie en tarifering van keuring en toezicht
door de VWA/RVV (PDF-formaat, 35 kB)
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit