Algemene Onderwijsbond

Onderzoek AOb-BGV situatie Gymnasiumafdelingen scholengemeenschappen:

Gymnasium-afdelingen groeien, zorgen over positie Grieks

Utrecht - 6 februari 2004. Veel scholengemeenschappen zien hun gymnasium-afdelingen groeien. Door al in de brugklas met aparte gymnasiumklassen te starten, proberen steeds meer scholengemeenschappen zich te profileren op de leerlingenmarkt. Veel leerkrachten klassieke talen noemen de positie van Grieks zorgelijk. Maar weinig leerlingen kiezen dit vak in hun eindexamenpakket, waardoor de groepen uiterst klein zijn en voor een school erg kostbaar. Deze conclusies zijn te vinden in de enquête van de Belangengroepering Gymnasiale Vorming van de Algemene Onderwijsbond naar de positie van de gymnasium-afdelingen op scholengemeenschappen.

Gymnasiaal onderwijs komt in twee varianten voor. Op de zelfstandige gymnasia en op bijna 300 scholengemeenschappen die naast een atheneum een gymnasium-afdeling hebben. Leerlingen die hier hun opleiding afronden krijgen ook een apart gymnasium-diploma. Volgens cijfers in Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond groeien beide typen gymnasia. De gymnasiumafdelingen zijn in tien jaar met 5 procent toegenomen en tellen in 2002 33.600 leerlingen. De zelfstandige gymnasia groeiden in die periode met 17 procent en kwamen in 2002 uit op 22.750 leerlingen. Volgens de laatste telling van de zelfstandige gymnasia waren dat er in 2003 al weer 650 meer, bij wijze van spreken een heel gymnasium extra. Door die groei kiest van alle vwo-leerlingen inmiddels een kwart voor een van de vormen gymnasiaal onderwijs.

De enquête van de Belangengroepering Gymnasiaal Onderwijs brengt een aantal ontwikkelingen van de gymnasium-afdelingen op scholengemeenschappen in kaart: Op de meeste afdelingen heerst optimisme over verdere groei omdat het aantal brugklasleerlingen vooral de afgelopen jaren toeneemt Veel scholengemeenschappen hebben de afgelopen jaren hun gymnasium-afdeling geprofileerd door al in de brugklas met een aparte klas te starten, voorheen deden zij dat in de tweede klas De meerderheid van de scholen ziet het tweetalig vwo niet als concurrentie voor een gymnasium-afdeling Scholengemeenschappen maken zich verder zorgen over het tekort aan docenten, vooral klassieke talen, slechts weinig jongeren kiezen deze studierichting Slechts enkele leerling kiest Grieks als eindexamenvak, waardoor de groepen heel erg klein zijn en vrijwel onbetaalbaar. Zij kunnen alleen in stand gehouden kunnen worden door elders in de scholengemeenschap grotere klassen te maken

"Het is verheugend dat de veel leerlingen het gymnasium een aantrekkelijke opleiding vinden", aldus Martin Knoop, dagelijks bestuurder bij de AOb. "Het is alleen jammer dat scholengemeenschappen geld voor Grieks bij elkaar moeten sprokkelen. Eigenlijk zou de overheid, net als bij leerlingen met achterstanden, ook voor deze groep begaafde jongeren extra geld moeten uittrekken."
---
Voor meer algemene informatie kunt u terecht bij Robert Sikkes, manager communicatie AOb en hoofdredacteur van Het Onderwijsblad (06-12967847), voor specifieke vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Hans Marcelis, voorzitter van de Belangengroepering Gymnasiale Vorming van de Algemene Onderwijsbond en voormalig rector van een gymnasium (030-2514128). De volledige tekst van het onderzoek en/of het artikel in Het Onderwijsblad kunt u vinden op internet: www.aob.nl


---- --