BedrijfsautoRAI

09-02-2004

De nieuwe Fiat Scudo

De nieuwe Scudo is de ideale besteller voor het kleinschalige distributievervoer binnen de bebouwde kom en tussen bevolkingscentra, wanneer een voertuig met een laadvolume van 4 tot 5 m3 en een laadvermogen van 850 tot 930 kg voldoende is.

De vlotte, ongecompliceerde en veilige nieuwe Scudo combineert een onberispelijk dynamisch gedrag onder alle omstandigheden met een aantrekkelijker vormgeving, meer comfort en veiligheid. Om dat te kunnen realiseren werden zowel het interieur als de buitenkant onder handen genomen. Met name het uitwendige gedeelte voor de A-stijl is nu aanzienlijk beter geproportioneerd. De ergonomie en het akoestische comfort van de vernieuwde Scudo promoveren hem tot de norm in zijn klasse. De veiligheid van de nieuwe Scudo werd aanzienlijk vergroot door een opwaardering van het remsysteem, sidebags en 3-punts veiligheidsgordels op alle stoelen.

Het eindresultaat is een auto die prestaties, handling en comfort op het niveau van een personenauto paart aan de betrouwbaarheid en het rendement van een echte bedrijfsauto. Tot de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Scudo horen een nuttig laadvermogen van max. 930 kg en tot 5 kubieke meter effectieve laadruimte, die goed toegankelijk is door grote zijdeuren en achterdeuren over de totale carrosseriehoogte en makkelijk laden en lossen mogelijk maakt door de lage tildrempel. De ruime, lichte cabine is goed geïsoleerd en geventileerd, voor een rijcomfort dat vergelijkbaar is met dat van een personenauto.

Het programma is omvangrijk en veelzijdig, met zeven verschillende carrosserievarianten: gesloten besteller of 8/9-persoons Combinato, lange of korte wielbasis, een chassis/cabine met korte of lange wielbasis, en een dubbele cabine voor gelijktijdig vervoer van personen en goederen. Er is keus uit vijf verschillende motoren: 136 pk (100 kW) 2.0 16v benzine; 69 pk (51 kW) 1.9 diesel; 94 pk (69 kW) 2.0 JTD; 109 pk (80 kW) 2.0 JTD 8v en 109 pk (80 kW) 2.0 JTD 16v. Deze motoren hebben zich inmiddels ruimschoots in de praktijk bewezen, ze zijn stil, belasten het milieu minimaal en bieden niettemin pittige prestaties, een uitstekende handling, betrouwbaarheid en een robuust karakter bij lage kilometerkosten.

De drie 2.0 JTD turbodiesels met Common Rail directe inspuiting blinken uit door een fors vermogen, een hoog koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is, een laag brandstofverbruik en lage onderhoudskosten doordat de olieverversingsinterval werd verlengd van 20.000 naar 30.000 km. De uitstoot van milieubelastende gassen werd geminimaliseerd door de combinatie van een katalysator, nauwkeurige inspuiting en uitlaatgasrecirculatie.

De uitvoeringen voor het personenvervoer kunnen worden geleverd met een zelflerende viertraps automaat achter de 2.0 16v benzinemotor. Hij wordt aangestuurd door een speciale regeleenheid die communiceert met het motormanagement. Uit negen in het geheugen opgeslagen opties kiest hij het schakelpatroon dat het best past bij de rijstijl van de bestuurder, het soort weg en de omstandigheden. Ook mogelijk is een handmatige sequentiële schakeling met behulp van een joystick. De nieuwe Scudo is daarmee de ideale oplossing voor een heleboel transporttaken, vervoerders en eigenvervoerders. De besteller combineert een enorme wendbaarheid en een goed comfort met een robuust, zuinig en betrouwbaar karakter.

HERZIENE, MEER EIGENTIJDSE VORMGEVING
De nieuwe voorkant benadrukt het robuuste karakter en de dynamiek van de Scudo door de vormgeving van de geheel nieuwe motorkap, met de nadrukkelijk aanwezige ribben als logische verbinding tussen de voorruit en de grille. Nieuw zijn verder de voorbumper, koplampen met daarin geïntegreerd de clignoteurs, en de grille, ingebed in een frame met dezelfde kleur als de carrosserie. De carrosseriepanelen links en rechts worden beschermd door kunststof stootstrippen over de volle lengte van de auto. Verder werden de plaats en de vormgeving van het Fiat logo en typeaanduiding op de nieuwe Scudo aangepast. De verschillende uitvoeringen zijn ook herkenbaar aan de velg- en bandenmaat. De versies met JTD en benzinemotoren staan op 15 inch wielen en 205 / 65 R15 banden. Vergeleken met de voorganger werd het gatenpatroon in het wiel aangepast om de nieuwe grotere remschijven voor beter te kunnen koelen. De versies met de 1.9 D motoren houden de 14 inch wielen met 195/70 R14 banden.

Gaan we van de buitenkant naar het interieur. Het dashboard is er in twee varianten: standaard met een chauffeursairbag en een optionele passagiersairbag (2-persoons) voorin. Nieuw is het vierspakige stuurwiel met zachte bekleding, een diameter van 380 mm en een ergonomische rand die een uitstekende grip biedt. Op het stuurwiel zijn (optioneel) de bedieningsknoppen van de radio/Cd-speler ondergebracht.

De aandacht waard zijn ook de stoelen van de vernieuwde Scudo, ze kregen een andere vormgeving en structuur, betere kussens en een robuuster bevestiging op de vloer. Door de zitkussens in de lengterichting te verlengen met 10 tot 50 mm afhankelijk van het soort stoel en de rugleuning met 58 tot 95 mm, bieden ze meer ondersteuning en comfort. Ook zijn de kleur en vormgeving van de bekleding gewijzigd, met een slijtvaste Labyrinth Blue weefstof voor de bestellers en een elegante weefstof in Volea Blue voor de Combinato. De besteller en chassis/cabine met drie zitplaatsen in de cabine kunnen worden geleverd met een imitatieleren stoelbekleding. De chauffeursstoel is met 45 mm in hoogte verstelbaar en in de lengte met 220 mm, 50 mm meer dan bij de huidige Scudo. De verstelmogelijkheden van de stoel zijn aangepast aan die van het stuur, om een optimale ergonomie en een maximaal comfort te kunnen realiseren voor elke bestuurder.

De enkele passagiersstoel is ook in de hoogte en lengte verstelbaar. Wordt een bijrijdersbank in plaats van een stoel gemonteerd, dan is de rugleuning in het midden neerklapbaar tot een tafeltje, voorzien van een documentenclip, ruimte voor de mobiele telefoon en een dubbele blikjeshouder. Beide zitplaatsen hebben een 3-punts veiligheidsgordel. De Combinato versies zijn bijzonder veelzijdig en bieden, afhankelijk van de gekozen indeling, ruimte aan maximaal negen inzittenden. Bij de 8/9-persoons Combinato bestaat de middelste rij uit een vaste tweezitsbank en een draaibare stoel met een nieuw kantelmechanisme om het in- en uitstappen voor de passagiers op de achterbank te vereenvoudigen.

COMFORTABEL RIJDEN EN VERBLIJVEN
De nieuwe Scudo werd ontwikkeld met grote aandacht voor het leefmilieu aan boord. Rijcomfort, het geluidsniveau in de cabine, het beperken van trillingen het kreeg allemaal de grootst mogelijke aandacht. De geluidsproductie werd aan de bron (motor, versnellingsbak, carrosserie, wielophanging, aërodynamica en wielen) beperkt door de toepassing van geluidsabsorberende materialen en methoden. Het resultaat is dat de nieuwe Scudo maar liefst 4 dBA stiller is bij 100 km/uur en 5 dBA bij 130 km/uur dan het vorige model. Die beperking van het geluid werd o.a. mogelijk door het aanbrengen van een PVC poedercoating tegen de onderkant van de vloer van de laadruimte en in de wielkasten. Verder werden de ventilatie van de carrosserie en de rubber afdichting van de achterdeuren verbeterd.

Naast het akoestische comfort werd ook het bedieningcomfort verbeterd, alle schakelaars en de schakelpook bevinden zich onder handbereik op het dashboard. De instrumenten bieden heldere en overzichtelijke informatie. Naast een opbergvak boven de voorruit is er een groot aantal andere bergruimtes te vinden in de cabine. Alle versies van de nieuwe Scudo hebben standaard variabele stuurbekrachtiging. De koplampen kunnen met een schakelaar op het dashboard worden versteld. Cruise Control is leverbaar als optie op de JTD versies). Het motorenprogramma bestaat uit vijf recente motoren uit het Fiat-programma, die zich kenmerken door een grote flexibiliteit, uitstekende prestaties, een zuinig verbruik, lage onderhoudskosten en lage emissiewaarden. Ze worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, als optie is de 2.0 benzinemotor ook te leveren met een automatische versnellingsbak. Het motorenaanbod ziet er als volgt uit:


* 2.0 16-kleps MPI benzinemotor (136 pk)

* natuurlijk aangezogen 8-kleps diesel 1.9 D (69 pk)
* 2.0 JTD 8-kleps diesel (94 pk)

* 2.0 JTD 8-kleps diesel (109 pk)

* 2.0 JTD 16-kleps diesel (109 pk)

De drie 2.0 turbodiesel JTD motoren hebben alle Common Rail inspuiting. De nieuwe Scudo met 94 pk sterke 2.0 JTD 8-klepper is in staat tot een topsnelheid van 160 km/uur en een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. De prestaties van beide 109 pk motoren, met 8 en 16 kleppen, zijn ook superieur met een topsnelheid van 165 km/uur. Het verbruik ligt bij 6,6 l/100 km gemiddeld voor de 109 pk 2.0 JTD 8-kleps motor. Dankzij de vier kleppen per cilinder is de 2.0 JTD 16-klepper in staat tot een enorm koppel van 270 Nm bij 1750 tpm.

Bij de 2.0 JTD motoren kon de olieverversingsinterval worden verlengd van 20.000 km tot 30.000 km door de carterinhoud met 1,4 liter te vergroten. Basismotor is de 69 pk sterke 1.9D natuurlijk aangezogen voorkamerdiesel: een robuuste, zuinige en betrouwbare motor. Behalve de dieselmotoren is een benzinemotor te leveren, de 2.0 16-klepper met een vermogen van 136 pk (100 kW) bij 6000 tpm en goed voor een topsnelheid van 175 km/uur. De motor heeft een dubbele bovenliggende nokkenas en multipoint inspuiting. Bij deze motor werd de onderhoudsinterval ook verlengd tot 30.000 km (was 20.000 km). Bij de Combinato kan achter deze motor een viertraps zelflerende automatische versnellingsbak worden gemonteerd.

MEER VEILIGHEID EN BESCHERMING
Ook de actieve veiligheid van de Fiat Scudo werd verbeterd door de toepassing van nieuwe geventileerde remschijven voor (285 mm diameter en 26 mm dik) en remzadels die ook worden gebruikt op de nieuwe Ulysse. Daardoor neemt het remvermogen toe, maar ook de duurzaamheid van de remmen. Het betekent een kortere remweg, een sneller aangrijpen en een grotere veiligheid. Een 4-kanaals ABS systeem met elektronische remkrachtverdeler (EBD) is leverbaar op alle modellen.

De nieuwe Scudo heeft tal van andere veiligheidsvoorzieningen, zoals een scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte bij de bestellers en stevige sjorogen voor het vastzetten van de lading.

Ook wat betreft de passieve veiligheid is de nieuwe Scudo toonaangevend. Zo heeft de voorkant van de carrosserie een geprogrammeerde kreukelzone. Het passagiersgedeelte heeft een bijzonder robuuste celconstructie, met een extra versterkte vloer, voorzien van nieuwe dragende elementen. Alle stoelen hebben hoofdsteunen en 3-punts veiligheidsgordels, en voldoen daarmee al aan de komende richtlijn 96/36 die de montage van veiligheidsgordels op alle voertuigen uit de categorie M1 voorschrijft. De voorstoelen hebben gordelspanners en spankrachtbegrenzers (600 daN voor de chauffeursstoel en 450 daN voor de passagiersstoel).

Een chauffeursairbag hoort tot de standaarduitrusting; de passagiersairbag en sidebags zijn als optie te leveren. Een FPS Fire Prevention System wordt standaard gemonteerd in het hele programma.