STAP

Alcoholreclame goed ontvangen op de basisschool

Eenendertig procent van de jongens wil Bacardi-rum uitproberen na zien van reclame

Leerlingen van groep 8 van de basisschool zijn vertrouwd met alcoholreclame op tv. Ze vinden alcoholcommercials bijna zonder uitzondering leuk. Ongeveer 1 op de 10 kinderen (van 11 en 12 jaar) denkt dat deze reclame voor hen is bedoeld. Meer jongens (19%) dan meisjes (8%) zeggen het getoonde drankje te willen uitproberen na het zien van de reclame. De enquête naar de waardering van alcoholreclame door kinderen op de basisschool is uitgevoerd door studenten van de Hogeschool te Utrecht in samenwerking met STAP. In totaal zijn 20 basisscholen in Utrecht bezocht en zijn 172 kinderen ondervraagd.

Kinderen zijn goed bekend met alcoholreclame
Aan alle kinderen is een vijftal reclamefilmpjes voor alcoholhoudende dranken getoond. Het betroffen filmpjes van Heineken, Bacardi rum, Malibu, Baileys, en Smirnof Black Ice (zie onderstaand). De kinderen werden vooraf gevraagd aan te geven welke alcoholreclame ze reeds kenden. De meest genoemde merken waren: Heineken (door 48% van de kinderen genoemd), Bacardi Breezer (26%), Bacardi rum (23%), Grolsch (16%) en Smirnoff Ice (10%).

Basisschoolleerlingen: alcoholreclame is grappig Na het tonen van de commercials werden de kinderen gevraagd wat ze van de getoonde alcoholreclame leuk vinden. De overgrote meerderheid van de kinderen (87%) vindt de reclamespot 'Biertje' van Heineken grappig; 74% waardeert de reclame voor Smirnoff Black Ice. Kinderen gaven de spotjes de volgende cijfers: Bacardi-rum-reclame (cijfer 8,0), Heineken (cijfer 7,5); Smirnoff-reclame (cijfer 7,6), Malibu-reclame l(cijfer 7,7) en Baileys-reclame (cijfer 6,1). Uit de enquête blijkt dat ongeveer 1 op de 10 kinderen uit groep 8 vindt dat de getoonde alcoholreclame voor hun leeftijd is bedoeld.
NB: de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank bepaalt dat alcoholreclame niet gericht mag zijn op jongeren onder de 18 jaar.

Effect van reclame: 19% van de jongens wil het uitproberen Aan de kinderen is gevraagd of ze na het zien van de reclame het drankje willen uitproberen. De meerderheid geeft aan dat niet te willen. Toch is het aantal basisschoolkinderen dat zegt de drankjes te willen uitproberen aanzienlijk. Van de jongens zegt 19% dat en van de meisjes 8%. Het hoogst scoort.
Bacardi-rum: 31% van de jongens en 10% van de meisjes zegt het (sterke) drankje te willen uitproberen. Na het zien de Smirnoff Black Ice reclame zegt 20% van de jongens en 11% van de meisjes trek in het drankje te krijgen. De biertje-spot van Heineken scoort lager: 15% van de jongens en 5% van de meisjes wil het uitproberen. Uit de vergelijking van de gegevens blijkt dat kinderen die de reclame het hoogst waarderen eerder aangeven het drankje te willen uitproberen. Kinderen van de basisschool: ruim 2 uur per dag voor de tv Uit de enquête blijkt dat de ondervraagde basisschoolkinderen gemiddeld ruim 2 uur televisie per dag televisie kijken; 14% kijkt meer dan vier uur per dag. Kinderen kijken vooral tussen 16:00 uur en 22:00 uur. Meisjes kijken meer naar televisie dan jongens. Samengevat zijn de kijktijden:

- 44% van de kinderen kijkt vaak tussen 16:00 uur en 18:00 uur
- 72% kijkt vaak tussen 18:00 uur en 20:00 uur
- 56% kijkt vaak tussen 20:00 uur en 22:00 uur N.B.: De kinderen mochten meerdere antwoorden bij deze vraag geven. Daarom is de optelsom van de percentages meer dan 100%.

STAP (Stichting Alcoholpreventie), 9 februari 2004 dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

Korte beschrijving van de reclamespotjes:

Malibu:
Het filmpje begint met de uitspraak: 'Stel je voor dat we het leven net zo serieus zouden nemen als de rest van de wereld.' Daarna wordt een stel mannen getoond op een Caribisch eiland die worden gedrild tot vissers. De stem zegt dan: 'Als we het leven zo serieus zouden nemen, dan hadden we nooit Malibu uitgevonden, de echte rum. Seriously easy going.'

Bacardi Rum:
Een sexy, donkere vrouw is aan het handje drukken met een stoere, sterke man in een café. Ze begint met hem voetje te vrijen en geeft hem vervolgens een schop in z'n kruis, waarna ze zijn hand tegen de tafel drukt. Dan pakt de man een fles Bacardi Rum op en zegt: Bacardi and Coke?

Baileys:
Een jongeman loopt door een kroeg. Het licht valt uit. Hij wordt gezoend. De kus smaakt naar Baileys. Het licht gaat weer aan. Dan staan er vier meisjes en een jongen tegenover hem met een glas Baileys. Wie zou het zijn geweest?

Heineken:
Een slonzige schaapherder hoedt schapen in een Zwitsers alpenlandschap. Zodra er sneeuw valt, snelt hij naar huis, scheert zich en trekt skikleren aan. Hij rent naar een plaatselijke, gezellige kroeg vol Nederlandse skiërs en roept: 'Biertje?'.

Smirnoff Black Ice:
Een meisje (Alex) zit in een café en wacht op een blind date. Ze vraagt een jongen met een flesje Smirnoff Black Ice of hij Brad heet. Helaas. Dan komt een heel overdreven type binnen. De jongen met het flesje Smirnoff stapt hem af en vraagt of hij Brad heet (inderdaad) en stelt zichzelf voor als Alex. De overdreven jongen druipt af. Het meisje is blij en maakt een praatje met de Smirnoff-jongen.


09 feb 04 12:17