Universiteit van Amsterdam

Negentiende-eeuwse kunstenaars verdienden veel aan reproducties


Promotie Kunstgeschiedenis


dinsdag 10 februari 12.00 uur

Robert Verhoogt onderzocht de kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. De ontwikkeling van nieuwe reproductietechnieken en fotografie zorgde samen met de opkomst van het auteursrecht en de schaalvergroting in de kunstmarkt voor een enorme verspreiding van reproducties van kunstwerken. Kunstreproductie vormde daarmee een belangrijke schakel tussen kunstenaars, de markt en het grote publiek. De kunstenaars maakten de reproducties niet zelf, maar lieten dit over aan gespecialiseerde prentenmakers en fotografen. Toch waren ze nauw betrokken bij de reproductie van hun werk. Dit blijkt uit Verhoogts onderzoek naar drie negentiende-eeuwse kunstenaars: Ary Scheffer, Jozef Israëls en Lourens Alma-Tadema. Na voltooiing van een schilderij wijdden deze kunstenaars zich aan de exploitatie ervan door middel van exposities, publicaties in tijdschriften en boeken, en het laten maken van reproducties. Ze waren zich goed bewust van hun auteursrechten, controleerden de grafische kwaliteit van reproducties, signeerden ze als hun eigen werk en wisten er veel aan te verdienen.

R.M. Verhoogt: Kunst in reproductie. De reproductie van kunst in de negentiende eeuw en in het bijzonder van Ary Scheffer (1795-1858), Jozef Israëls (1824-1911) en Lourens Alma-Tadema (1836-1912). Promotor is prof. dr. E. van Uitert.

De academische plechtigheden vinden plaats in de Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.