Ingezonden persbericht


Red de stad van een poepexplosie bij UPC Digital

interactieve TV-spellen van chellomedia, NCRV en Stoneroos voor regenachtige middagen

AMSTERDAM ­ 10 Februari, 2004 -- Met het oog op koude of regenachtige wintermiddagen heeft chellomedia interactive services, samen met NCRV's Willem Wever en productiebedrijf Stoneroos een aantal nieuwe, interactieve televisiespellen voor kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar geïntroduceerd. Meest in het oog springend is het "Poepspel", waarmee een stad van een poepexplosie kan worden gered. De spellen kunnen gratis worden gespeeld door abonnees van UPC Digital, via het interactieve gedeelte van deze digitale tv-dienst van UPC Nederland.

Poepspel, Koalaspel en Fotospel

De Willem Wever spellen - genoemd naar het populaire NCRV familie-televisieprogramma - zijn ontwikkeld op basis van items in de uitzendingen van Willem Wever op televisie. In het poepspel wordt een stad bedreigd door een poepexplosie en moet de speler zo snel mogelijk een rioolbuis aanleggen van huis naar de zee. In het Koalaspel is het de bedoeling een koalabeer zo lang mogelijk te laten leven door zoveel mogelijk bladeren te eten. In het fotospel moeten fotofragmenten zo worden beschoten dat ze uiteindelijk een goede foto van Willem Wever's presentatrice Jetske van den Elsen vormen.

chellomedia

chellomedia is een divisie van UGC Europe en dochteronderneming van de leidende breedband-communicatie en entertainment-groep UnitedGlobalCom, Inc. (NASDAQ: UCOMA). Ook UPC Nederland maakt hiervan deel uit. chellomedia's belangrijkste activiteiten zijn breedband internettoegang en ­portals, betaaltelevisieactiviteiten, zoals pay-per-view films, digitale uitzend- en productiediensten en thematische tv-kanalen. De chellomedia interactive services business unit ontwikkelt en produceert PC portal-diensten voor chello broadband en een reeks interactieve televisiediensten voor digitale televisie, zoals enhanced TV, elektronische programmagidsen en webbrowsing voor de televisie.

NCRV

De NCRV is een multimediale onderneming die radio-, televisieprogramma's, internet en diverse producten maakt en uitzendt. Willem Wever is een van deze programma's. Ooit begonnen als radioprogramma, is Willem Wever nu uitgegroeid tot een multimediaal merk voor televisie, interactieve televisie, website, dvd en bordspel. Volgend jaar bestaat Willem Wever op televisie 10 jaar.

Een van de succesvolste onderdelen van Willem Wever is het Willem Wever Web. Naast achtergrondinformatie bij de reguliere uitzendingen, vinden bezoekers er kennis rondom verschillende onderwerpen en kunnen ze hun eigen werkstuk maken. Maar het populairst zijn de spellen van Willem Wever; ontwikkeld op basis van items in de reguliere uitzendingen. Onder de naam 'Willem Wever de G@me is dit onderdeel uitgegroeid tot een jaarlijks on line spektakel. In het afgelopen jaar speelden 20.000 deelnemers mee met de editie 'Kennisklutser'! De samenwerking tussen Stoneroos, UPC en de NCRV maakt het mogelijk dat de spelletjes van de eerste editie Willem Wever de G@me nu ook beschikbaar zijn

op interactieve televisie. Hiermee wordt een nieuw onderdeel toegevoegd aan het multimediale karakter van Willem Wever.

Stoneroos Interactieve Televisie

Stoneroos Interactieve Televisie is een innovatief bedrijf met de focus op interactiviteit via de televisie. Stoneroos ontwikkelt iTV concepten en applicaties. In 2003 heeft Stoneroos 2 prestigieuze prijzen op haar naam gezet; een Milia iTV Award en een Gouden SpinAward. Stoneroos heeft een handig redactietool ontwikkeld waarmee televisieproramma's eenvoudig van een interactieve laag kunnen worden voorzien; de redactie van Willem Wever maakt hier als eerste gebruik van. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een verzameling van 10 spellen voor digitale platforms van OpenTV en Liberate. Stoneroos is opgericht in juni 2001 en is gehuisvest in Hilversum.