Ingezonden persbericht
Red de stad van een poepexplosie bij UPC Digital
interactieve TV-spellen van chellomedia, NCRV en Stoneroos voor regenachtige middagen
AMSTERDAM 10 Februari, 2004 -- Met het oog op koude of regenachtige wintermiddagen
heeft chellomedia interactive services, samen met NCRV's Willem Wever en productiebedrijf
Stoneroos een aantal nieuwe, interactieve televisiespellen voor kinderen in de leeftijd van 9 tot
12 jaar geïntroduceerd. Meest in het oog springend is het "Poepspel", waarmee een stad van
een poepexplosie kan worden gered. De spellen kunnen gratis worden gespeeld door
abonnees van UPC Digital, via het interactieve gedeelte van deze digitale tv-dienst van UPC
Nederland.
Poepspel, Koalaspel en Fotospel
De Willem Wever spellen - genoemd naar het populaire NCRV familie-televisieprogramma - zijn
ontwikkeld op basis van items in de uitzendingen van Willem Wever op televisie. In het
poepspel wordt een stad bedreigd door een poepexplosie en moet de speler zo snel mogelijk
een rioolbuis aanleggen van huis naar de zee. In het Koalaspel is het de bedoeling een
koalabeer zo lang mogelijk te laten leven door zoveel mogelijk bladeren te eten. In het fotospel
moeten fotofragmenten zo worden beschoten dat ze uiteindelijk een goede foto van Willem
Wever's presentatrice Jetske van den Elsen vormen.
chellomedia
chellomedia is een divisie van UGC Europe en dochteronderneming van de leidende
breedband-communicatie en entertainment-groep UnitedGlobalCom, Inc. (NASDAQ: UCOMA).
Ook UPC Nederland maakt hiervan deel uit. chellomedia's belangrijkste activiteiten zijn
breedband internettoegang en portals, betaaltelevisieactiviteiten, zoals pay-per-view films,
digitale uitzend- en productiediensten en thematische tv-kanalen.
De chellomedia interactive services business unit ontwikkelt en produceert PC portal-diensten
voor chello broadband en een reeks interactieve televisiediensten voor digitale televisie, zoals
enhanced TV, elektronische programmagidsen en webbrowsing voor de televisie.
NCRV
De NCRV is een multimediale onderneming die radio-, televisieprogramma's, internet en
diverse producten maakt en uitzendt. Willem Wever is een van deze programma's. Ooit
begonnen als radioprogramma, is Willem Wever nu uitgegroeid tot een multimediaal merk voor
televisie, interactieve televisie, website, dvd en bordspel. Volgend jaar bestaat Willem Wever op
televisie 10 jaar.
Een van de succesvolste onderdelen van Willem Wever is het Willem Wever Web. Naast
achtergrondinformatie bij de reguliere uitzendingen, vinden bezoekers er kennis rondom
verschillende onderwerpen en kunnen ze hun eigen werkstuk maken.
Maar het populairst zijn de spellen van Willem Wever; ontwikkeld op basis van items in de
reguliere uitzendingen. Onder de naam 'Willem Wever de G@me is dit onderdeel uitgegroeid
tot een jaarlijks on line spektakel. In het afgelopen jaar speelden 20.000 deelnemers mee met
de editie 'Kennisklutser'! De samenwerking tussen Stoneroos, UPC en de NCRV maakt het
mogelijk dat de spelletjes van de eerste editie Willem Wever de G@me nu ook beschikbaar zijn
op interactieve televisie. Hiermee wordt een nieuw onderdeel toegevoegd aan het multimediale
karakter van Willem Wever.
Stoneroos Interactieve Televisie
Stoneroos Interactieve Televisie is een innovatief bedrijf met de focus op interactiviteit via de
televisie. Stoneroos ontwikkelt iTV concepten en applicaties. In 2003 heeft Stoneroos 2
prestigieuze prijzen op haar naam gezet; een Milia iTV Award en een Gouden SpinAward.
Stoneroos heeft een handig redactietool ontwikkeld waarmee televisieproramma's eenvoudig
van een interactieve laag kunnen worden voorzien; de redactie van Willem Wever maakt hier
als eerste gebruik van. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een verzameling van 10
spellen voor digitale platforms van OpenTV en Liberate. Stoneroos is opgericht in juni 2001 en
is gehuisvest in Hilversum.