Rally van Zweden
Peugeot 307 HDi 136
Rally van Zweden
Na het hoopvolle debuut van de Peugeot 307 WRC in de Rallye
Monte-Carlo was het optimisme voor de Rally van Zweden
gerechtvaardigd. Marcus Grönholm had hier immers al driemaal
gezegevierd, waaronder de afgelopen twee jaar. Ook nu weer nam de Fin,
net als twee weken eerder in de Monte, het voortouw. Maar doordat de
stuurbekrachtiging in de 307 uitviel, keek Grönholm al vroeg tegen een
minuut achterstand aan. Hij vocht zich echter knap terug, maar greep
na een spin op de laatste dag naast de overwinning. Citroën-rijder
Sebastien Loeb won na Monte-Carlo ook in Scandinavië. Grönholms
teamgenoot Freddy Loix kreeg motorpech, maar de jonkies in het
Bozian-satellietteam deden het met de 206 WRC heel goed. De Noor
Henning Solberg werd zesde en de Zweed Daniel Carlsson achtste.
De omstandigheden in Karlstad, zon 200 km noordoostelijk van Göteborg,
pasten niet optimaal bij de tijd van het jaar. Modder en gravel,
papsneeuw en stukken ijs kregen de equipes de eerste dag van de
Zweedse rally onder de wielen. Dat maakte de (spijker)bandenkeuze er
niet gemakkelijker op. De relatief zachte temperaturen zorgden er
bovendien voor dat de bovenlaag weldra werd losgereden door de spikes.
De situatie veranderde met het startnummer; het witte wegdek werd
gaandeweg bruin.
Marcus Grönholm won de eerste klassementsproef, ging ook na de tweede
proef aan kop, maar op KP 3, de langste van de rally, ging het fout.
Zon 20 km voor de finish viel de stuurbekrachtiging uit, naar later
bleek doordat de hydraulische vloeistof domweg uit het reservoir kon
lekken. Dat de monteurs later de hand in eigen boezem staken, hielp
Grönholm niet: Het was zwaar, ook door de reacties van het stuur, maar
we probeerden met risico het tijdsverlies te beperken. Aan het eind
van de eerste etappe had de Fin weliswaar iets goed gemaakt, maar hij
lag zesde, een minuutje achter koploper Markko Martin (Ford). Die
avond begon het te sneeuwen.
Loix valt uit
De tweede dag toonde een fraaie wit landschap; de sneeuwbanden met
langere spikes konden worden gemonteerd. Marcus Grönholm liet zijn 307
WRC even lekker staan, won de eerste drie proeven en KP 5. Ondanks een
spin die hem veertien seconden kostte, kwam de Fin na de langste
etappe als tweede binnen. Ook andere toppers hadden fouten gemaakt,
wat te zien was aan de vele schadegevallen. Markko Martin was
teruggevallen en Sebastien Loeb lag veertig tellen voor op de snelste
307. De auto van Freddy Loix deed het minder goed. De Belg klaagde
over ontstekingsproblemen; op de voorlaatste proef van de dag sloeg
zijn motor af en was niet meer aan de praat te krijgen.
Gespind en driemaal winst
Dag 3, met opnieuw verse sneeuw, zag een ontketende Grönholm. Maar op
de eerste proef (KP 14) spinde hij in zijn overenthousiasme. We
verloren weer een halve minuut, en toen wist ik dat de winst buiten
bereik lag. Toch zijn we er nog goed voor gaan zitten, want je weet
nooit wat er kan gebeuren. De Finse 307 WRC won drie van de zes
proeven, maar aan kop maakte Sebastien Loeb geen enkele fout. De
Fransman leverde een unieke prestatie, door als niet-Scandinaviër de
Rally van Zweden te winnen.
Uitstekend presteerden ook de gelegenheidsrijders bij Bozian Racing,
Henning Solberg en Daniel Carlsson. De Noor reed met de 206 WRC van
buiten de toptien naar de knappe zesde plaats, terwijl de jonge Zweed
met de achtste plaats het laatste WRC-punt wegsnoepte.
Medio maart komt de WRC-karavaan in weer heel andere omstandigheden
terecht. De derde WK-rally is namelijk in Mexico, met de hoofdstad van
het leer, Leon, als wedstrijdcentrum. Mexico is een gravelrally die in
een zeer hooggelegen gebied wordt verreden. Niet alleen de equipes,
maar ook de autos zullen met daarop ingestelde ademhaling moeten
werken.
Uitslag Rally van Zweden:
1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
3. P. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
4. Tuohino/Aho (SF/SF), Ford Focus
5. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
6. H. Solberg/Menkerud (N/N), Peugeot 206
7. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
8. Carlsson/Andersson (S/S), Peugeot 206
9. Hirvonen/Lehtinen (SF/SF), Subaru Impreza
10. Eriksson/Svensson (S/S), Ford Focus
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sebastien Loeb 20 punten
2. Marcus Grönholm 13
3. Markko Martin 10
4. Petter Solberg 8
5. François Duval 6
6. Janne Tuohino 5
7. Freddy Loix 4
8. Carlos Sainz 4
9. Gilles Panizzi 3
10. Henning Solberg 3
11. Olivier Burri 1
12. Daniel Carlsson 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën 24 punten
2. Ford 22
3. Peugeot 17
4. Subaru 10
5. Mitsubishi 3
Volgende wedstrijd: Rally van Mexico (MEX), 12-14 maart 2004
Peugeot 307 HDi 136
De "Auto van het Jaar 2002", de Peugeot 307, blijft overtuigen door
het innoverende concept in combinatie met robuustheid en elegantie.
Het aanbod van het 307-gamma is continu in ontwikkeling door de
introductie van nieuwe carrosserievormen. Eerst waren er de 3- en
5-deurs versies. Later kwamen daar de SW, de Break, de CC en de WRC
bij. Naast nieuwe carrosserieën kwamen er ook nieuwe motoren. En
binnenkort komt daar de 2.0 HDi 16V bij. Deze motor heeft een vermogen
van 100 kW (136 pk) en is voorzien van een roetfilter. De motor is het
resultaat van de samenwerking tussen PSA Peugeot-Citroën en Ford.
Met meer vermogen en meer koppel is deze motor voorlopig de top van
het HDi-motorengamma in de 307. De motor is gekoppeld aan een nieuwe
6-versnellingsbak, de ML6C/L.
Het aanbod van HDi-motoren in de Peugeot 307 ziet er nu als volgt uit:
1.4 l/50 kW (70 pk)/150 Nm, 2.0 l/66 kW (90 pk)/205 Nm, 2.0 l/79 kW
(110 pk)/250 Nm en 2.0 l 16V/100 kW (136 pk)/320 Nm
De 2.0 HDi 16V is afgeleid van de 2.0 HDi met 79 kW (110 pk) en maakt
gebruik van dezelfde basis, maar verschilt op wezenlijke punten:
-een aluminium cilinderkop met 16 kleppen;
-een 2e generatie inspuitsysteem van Siemens dat een maximale
inspuitdruk van 1600 bar levert en wordt gestuurd door
piëzo-elektrische verstuivers;
-een turbocompressor met variabele geometrie.
De nieuwste technieken werden toegepast om een bijzonder soepele en
krachtige motor te ontwikkelen met een riant koppel van maar liefst
320 Nm bij 2.000 tr/min. Een "overboost"-regeling kan dat tijdelijk
verhogen tot 340 Nm.
Het nieuwe, intelligente "Common Rail"-inspuitsysteem kan zes
verschillende injecties per arbeidsslag uitvoeren om de brandstof in
de verbrandingskamers brengen. Twee daarvan laten de motor zo stil
mogelijk werken. Twee andere zorgen voor een maximaal vermogen en
koppel en de laatste twee programma's dienen voor het regenereren van
het roetfilter.
Verder is de motor ook bijzonder milieuvriendelijk en voldoet aan de
strenge Euro 4-norm. Het roetfilter vangt en elimineert de vaste
deeltjes uit de uitlaatgassen.
Aan de buitenzijde is de rode "i" van het HDi-logo een subtiele
aanwijzing dat de auto is voorzien van de nieuwe motor. Onder de
motorkap staat op het kleppendeksel HDi 16 om het verschil met de
andere uitvoeringen duidelijk te maken.
Uitvoeringen
De nieuwe motor wordt vanaf maart 2004 geleverd in verschillende
uitvoeringsniveaus, zowel als 3- en 5deurs, als Break en als SW.
De prijzen verwachten wij begin februari 2004.
Tegelijkertijd krijgt de 307 XSi een nieuwe bekleding genaamd Speed
up. Het centrale deel daarvan is van open geweven grijs/zwarte stof
met een aluminiumkleurige applicatie op het bovenste deel van de
rugleuning en op de randen. De hoofdsteunen zijn met leer bekleed.
Tevens wordt de XSi dan leverbaar in de kleur Gris Fer, die tot nog
toe alleen voor de 307 CC beschikbaar was.
Breukelen, december 2003
Peugeot Nederland