Gemeente Hoogeveen


---

Dinsdag 10 februari 2004

Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan

De gemeente Hoogeveen maakt dit jaar een nieuw gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). Voordat het ontwerpplan wordt gemaakt, komen de inwoners van Hoogeveen aan het woord. De gemeente wil graag hun ideeën en wensen horen. Deze inbreng wordt - voor zover mogelijk - verwerkt in het plan. Via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp) kunnen ideeën, wensen en knelpunten worden aandragen.

In het plan wordt het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente voor de komende tien jaar beschreven. Het gaat om de meest uiteenlopende onderwerpen. In het plan wordt vastgelegd hoe onder meer wordt omgegaan met:

* betaald parkeren/vergunningparkeren

* verkeersdrempels/plateaus

* duurzaam veilig (invoering 30 km-zones en 60 km-zones)
* openbaar vervoer

* verkeersveiligheid (gevaarlijke kruispunten, schoolomgeving, etc.)
* langzaam verkeer (fietsers, voetgangers, gehandicapten)

In het GVVP wordt vastgelegd welke wegen en straten tot de hoofdverkeersstructuur behoren. Concreet houdt dat onder meer in dat het doorgaande verkeer op wegen die hier niet voor bedoeld zijn, wordt teruggedrongen. Het centrum van Hoogeveen neemt daarbij een belangrijke plaats in. Aanpassingen aan wegen moeten leiden tot verbetering van zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid.

De verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel. De huidige situatie wordt onder meer bekeken aan de hand van ongevallencijfers per gebied en type weg. De aanpak van verkeersonveiligheid zal niet alleen bestaan uit aanpassingen aan wegen maar ook uit voorlichting, handhaving en educatie.

Fietsverkeer

De gemeente Hoogeveen is qua omvang zeer geschikt voor het versterken van het fietsverkeer. Het gebruik van de fiets moet worden bevorderd. Dat kan door een fietsnetwerk te ontwerpen met directe, veilige en herkenbare routes, zowel in de kern Hoogeveen als tussen de kern en de dorpen.

Op het openbaar vervoer heeft de gemeente maar een beperkte invloed, omdat het de verantwoordelijkheid van de provincie is. Daarom wordt alleen een toekomstvisie geformuleerd met wensen en verlangens. Wel wordt daarin de relatie gelegd met de plannen voor het stationsgebied en de hoofdwegenstructuur.

Parkeren in centrum

Het bestaande beleid voor het parkeren in het centrum van Hoogeveen wordt zorgvuldig onder de loep genomen. Dat beleid hoeft niet over de kop. Er wordt gekeken hoe het zit met de parkeerbehoefte nu en in de toekomst en de verdeling van de schaarse ruimte. Als dat nodig is wordt het bestaande beleid aangepast.

Hoogeveen heeft op dit moment wel een verkeersplan, maar dat is verouderd. Het plan stamt uit 1991. Het nieuwe plan moet naadloos aansluiten op de Structuurvisie, die momenteel wordt ontwikkeld, maar ook op het verkeersbeleid van buurgemeenten en de provincie (POP-II). Daarnaast wordt het GVVP afgestemd op allerlei projectplannen in Hoogeveen, zoals de projecten stationsgebied en revitalisering De Wieken.

Rol inwoners

Het opstellen van het GVVP is ook een zaak van de inwoners van Hoogeveen. De gemeente wil graag weten welke wensen en ideeën onder de inwoners leven. Als dat mogelijk is worden de wensen en ideeën meegenomen in het nieuwe plan. Inwoners van Hoogeveen kunnen reageren via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp). Schriftelijk kan natuurlijk ook. Stuur dan een reactie naar de gemeente Hoogeveen, t.a.v. Ingenieursbureau, Antwoordnummer 8, 7900 WB Hoogeveen. Een postzegel is niet nodig.

De website geeft informatie over het GVVP en een planning. Er kan tot en met 15 maart worden gereageerd. Hierna begint het opstellen van het ontwerp concept-GVVP. Eind juni zijn er drie inspraakavonden (één voor de kern Hoogeveen en twee voor de overige kernen). Hierna kan nog tot eind augustus gereageerd worden op het concept GVVP. De inspraakreacties worden in het plan verwerkt. Daarna gaat het plan in november ter goedkeuring naar de gemeenteraad. Het GVVP kan dan begin 2005 van kracht worden.

© Copyright Gemeente Hoogeveen