---
Dinsdag 10 februari 2004
Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan
De gemeente Hoogeveen maakt dit jaar een nieuw gemeentelijk verkeers-
en vervoersplan (GVVP). Voordat het ontwerpplan wordt gemaakt, komen
de inwoners van Hoogeveen aan het woord. De gemeente wil graag hun
ideeën en wensen horen. Deze inbreng wordt - voor zover mogelijk -
verwerkt in het plan. Via de gemeentelijke website
(www.hoogeveen.nl/gvvp) kunnen ideeën, wensen en knelpunten worden
aandragen.
In het plan wordt het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente voor
de komende tien jaar beschreven. Het gaat om de meest uiteenlopende
onderwerpen. In het plan wordt vastgelegd hoe onder meer wordt
omgegaan met:
* betaald parkeren/vergunningparkeren
* verkeersdrempels/plateaus
* duurzaam veilig (invoering 30 km-zones en 60 km-zones)
* openbaar vervoer
* verkeersveiligheid (gevaarlijke kruispunten, schoolomgeving, etc.)
* langzaam verkeer (fietsers, voetgangers, gehandicapten)
In het GVVP wordt vastgelegd welke wegen en straten tot de
hoofdverkeersstructuur behoren. Concreet houdt dat onder meer in dat
het doorgaande verkeer op wegen die hier niet voor bedoeld zijn, wordt
teruggedrongen. Het centrum van Hoogeveen neemt daarbij een
belangrijke plaats in. Aanpassingen aan wegen moeten leiden tot
verbetering van zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid.
De verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel. De huidige situatie
wordt onder meer bekeken aan de hand van ongevallencijfers per gebied
en type weg. De aanpak van verkeersonveiligheid zal niet alleen
bestaan uit aanpassingen aan wegen maar ook uit voorlichting,
handhaving en educatie.
Fietsverkeer
De gemeente Hoogeveen is qua omvang zeer geschikt voor het versterken
van het fietsverkeer. Het gebruik van de fiets moet worden bevorderd.
Dat kan door een fietsnetwerk te ontwerpen met directe, veilige en
herkenbare routes, zowel in de kern Hoogeveen als tussen de kern en de
dorpen.
Op het openbaar vervoer heeft de gemeente maar een beperkte invloed,
omdat het de verantwoordelijkheid van de provincie is. Daarom wordt
alleen een toekomstvisie geformuleerd met wensen en verlangens. Wel
wordt daarin de relatie gelegd met de plannen voor het stationsgebied
en de hoofdwegenstructuur.
Parkeren in centrum
Het bestaande beleid voor het parkeren in het centrum van Hoogeveen
wordt zorgvuldig onder de loep genomen. Dat beleid hoeft niet over de
kop. Er wordt gekeken hoe het zit met de parkeerbehoefte nu en in de
toekomst en de verdeling van de schaarse ruimte. Als dat nodig is
wordt het bestaande beleid aangepast.
Hoogeveen heeft op dit moment wel een verkeersplan, maar dat is
verouderd. Het plan stamt uit 1991. Het nieuwe plan moet naadloos
aansluiten op de Structuurvisie, die momenteel wordt ontwikkeld, maar
ook op het verkeersbeleid van buurgemeenten en de provincie (POP-II).
Daarnaast wordt het GVVP afgestemd op allerlei projectplannen in
Hoogeveen, zoals de projecten stationsgebied en revitalisering De
Wieken.
Rol inwoners
Het opstellen van het GVVP is ook een zaak van de inwoners van
Hoogeveen. De gemeente wil graag weten welke wensen en ideeën onder de
inwoners leven. Als dat mogelijk is worden de wensen en ideeën
meegenomen in het nieuwe plan. Inwoners van Hoogeveen kunnen reageren
via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp). Schriftelijk kan
natuurlijk ook. Stuur dan een reactie naar de gemeente Hoogeveen,
t.a.v. Ingenieursbureau, Antwoordnummer 8, 7900 WB Hoogeveen. Een
postzegel is niet nodig.
De website geeft informatie over het GVVP en een planning. Er kan tot
en met 15 maart worden gereageerd. Hierna begint het opstellen van het
ontwerp concept-GVVP. Eind juni zijn er drie inspraakavonden (één voor
de kern Hoogeveen en twee voor de overige kernen). Hierna kan nog tot
eind augustus gereageerd worden op het concept GVVP. De
inspraakreacties worden in het plan verwerkt. Daarna gaat het plan in
november ter goedkeuring naar de gemeenteraad. Het GVVP kan dan begin
2005 van kracht worden.
© Copyright Gemeente Hoogeveen
Gemeente Hoogeveen