Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

10 februari 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Reclameregels vastgelegd
Het college heeft besloten de bestaande praktijk op gebied van reclame-uitingen beter vast te leggen. Aanleiding hiervoor vormt onder andere de wens van de gemeenteraad grootschalige uitingen op reclametorens toe te staan. Steigerdoekreclame is al wat langer een fenomeen in Utrecht en grootschalige reclame aan gevels rukt inmiddels ook op. Doel van de regels is, naast het geven van duidelijkheid, producenten van reclame te stimuleren de stad mooier te maken.

Met de nieuwe reclameregels, die ingaan per 1 april 2004, is meer duidelijkheid over wat wel en niet kan. Er is daarmee bovendien een basis om -indien nodig- handhavend op te treden. Er is nu vastgelegd dat alcohol- en tabaksreclame niet is toegestaan, evenals beeltenissen die voor de meeste mensen in de stad aanstootgevend zijn. Ook de termijn waarbinnen het college moet beslissen over een aanvraag is nu vastgelegd, namelijk acht weken. Op de internetsite van de gemeente komt een overzicht van het reclamebeleid en de regels.


2. Wijkvoorzieningenplan voor Noordoost
Het wijkvoorzieningenplan Noordoost is het eerste van deze plannen die voor elke wijk worden opgesteld. Het gaat om een analyse van vraag en aanbod van de accommodaties. Dat wil niet zeggen dat alle omschreven wenselijke voorzieningen ook kunnen worden gerealiseerd. Het plan is uitgangspunt voor overleg met de betrokken organisaties over realisaties.

In het plan wordt geconstateerd dat het aanbod van sociaal-culturele voorzieningen onevenwichtig is gespreid. Om ook in de toekomst aan de behoeften in de wijk te kunnen voldoen, is voor een aantal accommodaties een kwaliteitsimpuls nodig. Er liggen kansen voor het uitbreiden van de maatschappelijke voorzieningen door meer samenhang in het aanbod te brengen.

In de wijkvoorzieningenplannen wordt het aanbod van maatschappelijke organisaties, de vraag en behoefte en de mogelijke kansen in beeld gebracht. Die kansen liggen op het vlak van de samenwerking tot en met het huisvesten onder één dak in multifunctionele voorzieningen. Het wijkvoorzieningenplan biedt inzicht in het wenselijke voorzieningenniveau op het gebied van sport, welzijn, onderwijs, zorg en cultuur in de wijk. Deze plannen worden in overleg met een klankbordgroep van verschillende maatschappelijke organisaties, zoals sportverenigingen, culturele instellingen en wijkwelzijnsorganisatie opgesteld. De wijkvoorzieningsplanen vormen het beleidskader voor vernieuwing of verbetering van de maatschappelijke voorzieningen ten behoeve van de sociale infrastructuur in de wijk. Op basis van deze wijkvoorzieningenplannen worden uitvoeringsprogramma's gemaakt.


3. Nieuwe bomen vervangen oude in sportbos in Leidsche Rijn Park Sportvereniging Desto krijgt een nieuw sportcomplex in het zogeheten 'sportbos' in het noordelijk deel van het Leidsche Rijn Park.(De gemeenteraad behandelt donderdag a.s. het definitieve programma van eisen van het park.) Het is de bedoeling dat het sportcomplex in 2006 in gebruik wordt genomen. Daarom moet nu gestart worden met het bouwrijp maken van het terrein. Op plaatsen waar in de toekomst sportvelden, wegen of watergangen komen, staan nu nog 135 bomen. Om de aanleg van het sportbos mogelijk te maken moeten deze bomen dus geveld worden. Het college geeft daarom een velvergunning voor deze 135 bomen. In het sportbos worden overigens meer bomen herplant dan er geveld worden. Er komen verschillende soorten bomen te staan: populieren, wilgen, elzen, eiken en beuken. De populieren op de Smalle Themaat worden waar mogelijk vervangen door knotwilgen.


4. Velvergunningen parken
Voor het Julianapark, dat in april weer opengaat na een ingrijpende herinrichting, is een velvergunning afgegeven voor 123 bomen. Door de herinrichting van het park is de laatste jaren alleen het meest noodzakelijke onderhoud gepleegd en die achterstand wordt nu - tijdens de uitvoering van de herinrichting - ingelopen. De te vellen bomen verkeren in slechte conditie, zijn ziek of gevaarlijk voor de omgeving. Een groot aantal van de bomen bestaat uit omhooggeschoten onderbegroeiing, dat andere bomen belemmert in hun groei. Door het vellen krijgen de andere bomen in het park ook meer licht, lucht en ruimte. Waar het zicht wordt aangetast door het vellen van de bomen, wordt bekeken of er bomen teruggeplaatst kunnen worden. De omwonenden zijn via een stadsplan en via de site www.utrecht.nl/julianapark geïnformeerd.

Bovendien heeft het college besloten een velvergunning te geven voor drie krimlinden in de tuin van Restaurant Wilhelminapark. De bomen staan dicht op elkaar, waardoor de conditie en de kwaliteit van de bomen zeer slecht zijn. De eigenaar van het restaurant heeft de wens uitgesproken na het vellen van de bomen de tuin opnieuw in te richten.


5. Uitvoeringsprogramma Fiets
In het Uitvoeringsprogramma Fiets is opgenomen welke fietsprojecten tot 2006 zullen worden uitgevoerd. Het gaat hierbij om de aanleg van fietsinfrastructuur, bewegwijzering voor fietsers en communicatie met als doel het fietsgebruik te stimuleren. Het Uitvoeringsprogramma is de uitwerking van de beleidsnota 'Verder met de fiets' die in september jl. door de gemeenteraad is vastgesteld. Met de beschikbare middelen kunnen niet al deze projecten worden betaald. Voor een aantal ervan zal subsidie worden aangevraagd bij het BRU. Voor de fietsinfrastructuur heeft het Uitvoeringsprogramma alleen betrekking op de bestaande stad. De fasering van uit te voeren fietsvoorzieningen in Leidsche Rijn is namelijk verbonden aan de fasering van de te ontwikkelen gebieden en de aanleg van de overige infrastructuur in dit gebied. Daarom is nu geen aparte fasering voor de fietsprojecten in Leidsche Rijn opgenomen, maar lift deze mee met de ontwikkeling van de deelgebieden.


6. Vacaturestop gecontinueerd
De selectieve externe vacaturestop, die per 1 juli 2003 is ingegaan, heeft de groei van de gemeentelijke organisatie tot staan gebracht. De totale omvang van de organisatie is met 15 fte's afgenomen. De vacaturestop blijft nog dit hele jaar van kracht. De financiele krapte maakt een verdere beheersing van de personeelsomvang nodig. Het college van burgemeester en wethouders gaat de regeling vanaf 1 maart gerichter voortzetten. De ontheffingsprocedure om nieuw personeel te mogen werven, geldt dan alleen nog voor functies in de hogere salarisgroepen (7 en hoger). Binnen de gemeentelijke organisatie worden deze vacatures wel opgevuld.

Voor de lagere functies (1 t/m 6) geldt straks geen ontheffingsprocedure meer. Dit moet overbodige administratieve rompslomp tegengaan. Het college hecht er wel aan dat de vrijkomende plaatsen in de lagere functies zoveel mogelijk worden opgevuld met allochtonen en jongeren. Het college wil juist deze groepen aan de organisatie binden. De diensten wordt daarom gevraagd om nieuw personeel te werven uit deze doelgroepen.

In de praktijk blijken functies in de lagere salarisgroepen (1 t/m 6) al gauw in aanmerking te komen voor ontheffing. Het criterium bij aanvragen voor ontheffing was veelal dat de dienstverlening aan de klant onder druk zou komen te staan. Dit is van meet af aan een belangrijk toetsingscriterium voor het college. Vandaar dat vasthouden aan de ontheffingsprocedure voor lagere funcies administratief ongewenst is.

Tussen 1 juli en 1 december hebben de diensten 24 ontheffingsverzoeken ingediend. Daarvan heeft het college er op basis van de criteria 20 toegekend.


7. Groenstructuur de Uithof versterkt
Op basis van een door de Universiteit Utrecht aangeleverd tuinplan wordt de groen structuur in de wis-en natuurkunde hoek van de Uithof versterkt. In het gebied worden de vele al aanwezige vleugelnootbomen in een carré opgenomen. Nog eens 220 bomen van dezelfde soort worden aangeplant, terwijl 58 exemplaren van afwijkende boomsoorten worden geveld. Het bomencarré komt in een gebied ten noorden van de Princetonlaan in de noordwesthoek van Universiteitscentrum De Uithof.