PRICEWATERHOUSECOOPERS
Kansen breedbandinternet op korte termijn
Kansen breedbandinternet op korte termijn liggen in toevoeging van
videos aan bestaande applicaties
Nota PricewaterhouseCoopers zet belangrijkste applicaties
voor breedbandinternet op een rij
PricewaterhouseCoopers heeft een nieuwe nota gepubliceerd onder de
titel The Broadband Future: Interactive, Networked, and Personalised;
het Global Technology Centre van PricewaterhouseCoopers en de
Entertainment & Media-praktijk zijn de co-auteurs van de nota. In de
nota analyseert PwC de kansen, bedreigingen en moeilijkheden verbonden
aan de verkoop van content in een breedbandomgeving; daarbij is vooral
aandacht besteed aan de komende drie jaar (2004 tot en met 2006).
Volgens PwC verschilt de interactieve, genetwerkte en op maat gesneden
content van de toekomst in hoge mate van de passieve, standalone- en
massacontent uit het verleden. Dit verschil dwingt contentproviders en
netwerkbeheerders om nieuwe commerciële strategieën te ontwikkelen die
gebruik maken van de unieke eigenschappen van breedbandinternet en van
de veranderingen in de manier waarop consumenten verwachten te
interacteren met content.
De belangrijkste bevindingen uit de nota van PwC zijn als volgt:
Tussen nu en 2006 zal de distributie van commerciële content zoals
hedendaagse televisieprogrammas en films niet de meest succesvolle
breedbandapplicatie worden. Vergeleken met satelliet- en
kabelnetwerken is breedbandinternet niet goed genoeg voor de
distributie van films op video; het zal waarschijnlijk pas veel later
in dit decennium een bedreiging gaan vormen voor de bestaande
distributienetwerken.
Het belangrijkste effect van breedband in de komende drie jaar zal de
toevoeging van video zijn aan bestaande applicaties zoals
conferentiesystemen, tekstberichten en games, en de ontwikkeling van
op videocontent gebaseerde applicaties die door gebruikers en de
gemeenschap wordt gecreëerd. Applicaties zoals weblogs laten ons zien
dat het interactieve tweerichtingsverkeer van internet consumenten in
staat stelt om nieuwe content te creëren; breedband breidt deze
functionaliteit uit van tekst naar video.
Tussen nu en 2006 geeft breedbandinternet providers de kans hun
content op video uit te brengen en hiermee een aanvulling te bieden op
de bestaande content of deze in een nieuwe vorm te gieten. In de
tweede helft van dit decennium zal breedbandinternet echter worden
gezien als een fundamenteel nieuwe vorm van publieksvermaak vanwege
zijn unieke eigenschappen, zoals de grotere interactiviteit die
mogelijk wordt gemaakt door de hoge snelheden en korte wachttijden.
Om de strijd met op televisie afgespeelde videos aan te kunnen gaan,
zal breedbandinternet content moeten bieden die onmogelijk via de
televisie vertoond kan worden. Hierbij valt te denken aan videos die
de kijker in staat stellen scènes vanuit verschillende invalshoeken te
bekijken: een televisieprogramma van 30 minuten kan zo veranderen in
een interactieve ervaring van een uur.
Erik Klein Nagelvoort, partner van PricewaterhouseCoopers, zegt
hierover het volgende: Toegang tot internet via de breedband is in
Amerika reeds door het grote publiek ontdekt en in Europa staat
hetzelfde te gebeuren. Hoewel de distributie van videos over internet
toekomstmuziek is, kunnen contenteigenaars nu reeds gebruik maken van
breedbandapplicaties om hun klantenbinding te verhogen en alvast meer
inkomsten te genereren. Wij verwachten dat nieuwe applicaties zullen
worden ontwikkeld buiten de commerciële content om teneinde nieuwe
mogelijkheden te scheppen voor een breed scala van aanbieders.
PwC heeft vastgesteld dat internet nog geen belangrijke nieuwe bronnen
van inkomsten heeft aangeboord voor commerciële content; de toevoeging
van breedband aan de mix zal op korte termijn waarschijnlijk weinig
verandering in deze situatie brengen. In plaats daarvan zullen de
belangrijkste kansen voor breedbandinternet in de komende jaren worden
geboden door de toevoeging van video aan bestaande applicaties waarvan
vele gebaseerd zijn op de content van de gebruiker zelf.
Deze breedbandapplicaties bestaan onder meer uit videoverslagen van
festiviteiten zoals familiefeesten, de toevoeging van video aan
zogenoemde instant messages, chatten en weblogs, relatiebemiddeling en
videodating, rollenspelen voor meerdere personen en on-line virtuele
feesten. Hoewel deze door de gebruiker gecreëerde content niet van
hoge commerciële waarde is, is deze wel van grote emotionele waarde
voor de deelnemers; dit leidt weer tot de mogelijkheid voor providers
om inkomsten te genereren uit productie, toegang, overdracht of
opslag.
Tussen nu en 2006 kan breedband worden gebruikt om de waarde te
verhogen van content die hoofdzakelijk wordt aangeboden via
traditionele kanalen zoals de televisie of de bioscoop. De relatie
tussen het publiek en een film of televisieprogramma kan worden
verbreed en verdiept door middel van screensavers, on-line stemmen,
chatrooms, verkoop van artikelen en aanvullende content zoals het
commentaar van de regisseur. Dit alles via breedband. Aanvullende
content kan worden geleverd op basis van pay-per-use om zo meer
inkomsten te genereren voor contentproviders en tegelijkertijd de band
met het publiek te versterken.
De nota raadt providers aan om zich in de komende drie jaar voor te
bereiden op de uiteindelijke migratie van content van het
eenrichtingsverkeer dat de televisie kenmerkt naar de interactieve
omgeving van internet. De content en de applicaties die tot inkomsten
zullen leiden uit het interactieve hoge-bandbreedtenetwerk moeten nog
ontwikkeld worden, maar providers dienen nu reeds te investeren in het
herontwerp van hun content met het oog op het voordeel dat te behalen
valt met de toename van de interactiviteit, en in het testen van de
nieuwe concepten op hun publiek.
De nota gaat tevens in op een aantal te nemen hindernissen alvorens
kan worden verdiend aan breedbandinternet. Een van de belangrijkste
hindernissen is de onwil van de consument om te betalen voor content
op internet. Dit is echter wel aan het veranderen omdat steeds meer
websites content aanbieden op abonnementsbasis of op basis van
pay-per-view. Zodra de consument bereid is om te betalen voor content
dienen er geschikte betaalmethodes ontwikkeld te worden; dit biedt
mogelijkheden voor bundelaars van content en netwerkbeheerders om
factureringsdiensten aan de man te brengen. Andere hindernissen zijn
onder meer het gebrek aan een algemeen aanvaarde methode voor de
bescherming van intellectueel eigendom die tevens flexibiliteit biedt
aan de consument, de behoefte die bestaat aan de ontwikkeling van
methodes om televisiekijken te combineren met de interactiviteit van
de PC, en het gebrek aan netwerkverbindingen die in staat zijn videos
van DVD kwaliteit over te dragen.