Gemeente Hoogeveen


Het Torentje Het laatste Torentje

---

11 februari 2004

Inhoud


* Discussie over Structuurvisie 2015-2030 op stoom *
* Presidium van de raad vergadert *

* Commissie Bestuur *

* Hoorzitting commisie voor bezwaarschriften *
* Oud papier *

* Collecten *

* Hoogeveenseweg afgesloten *

* Wegafsluiting van Leeuwenhoekstraat *

* Buurtbeheer Elim wijzigt spreekuur *

* Werkzaamheden spoorwegovergang *

* Snoeien bomen *

* Discussiebijeenkomsten over nieuw welstandsbeleid Hoogeveen *
* Meld defecte openbare verlichting bij buurtbeheer *
* Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis *
* Besluitenlijst B&W *

* Maandelijkse test luid alarm *

* Raad en commissies vergaderen elders *

* Mededelingen *


* Goedkeuring bestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco Het Hoosvat *
* Onherroepelijk wijzigingsplan 'Landelijk Gebied Beilen, wijziging Noorderweg' *

* Structuurvisie Zuideropgaande *

* Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Ingekomen bouwaanvragen *

* Bouwvergunningen *

* Inspraak evenementennota *

* Kapvergunningen *

Discussie over Structuurvisie 2015-2030 op stoom

Na de presentatie voor de gemeenteraad vorige week dinsdag in De Tamboer is de discussie over de structuurvisie in volle hevigheid losgebarsten. De presentatie van het discussiestuk door stedenbouwkundige Ashok Bhalotra heeft de tongen en de pennen aardig in beroering gebracht. Dinsdagavond kwamen verantwoordelijk wethouder Thijs Leistra en Ashok Bhalotra nog uitgebreid aan het woord op TV Drenthe.

De brochure waarin het stedenbouwkundig bureau zijn ideeën, met tal van nog te maken keuzes en een eerste visie van burgemeester en wethouders hierop, heeft gepresenteerd is nu ook via de website te bekijken.

Volgende week organiseert de gemeenteraad drie discussiebijeenkomsten.
* Maandag 16 februari staat in het teken van de kern Hoogeveen: het centrumgebied, de stadsrandzones en de bedrijventerreinen. Deze avond begint om 19.30 uur in het Raadhuis.

* Dinsdag 17 februari start de discussie over de dorpen in het landelijk gebied Zuid om 19.30 uur in restaurant Schoonhoven in Hollandscheveld.

* Woensdag 18 februari is de laatste discussieavond om 19.30 uur in ontmoetingscentrum De Wenning in Pesse. Dan komt het landelijk gebied Noord aan bod.

Uiteraard bent u van harte welkom op deze discussiebijeenkomsten.
Presidium van de raad vergadert

Het presidium van de raad vergadert maandag 16 februari in de b&w kamer van het gemeentehuis. De vergadering die openbaar is begint om 16.00 uur. Op de agenda staat onder andere

* Besluitenlijst van de vergadering van 19 januari 2004.
* Terugblik op commissievergaderingen.

* Terugblik op raadsvergadering van 29 januari 2004.
* Agendavoorstel raadsvergadering van 26 februari 2004.
* Conceptvoorstel tot instellen vertrouwenscommissie inzake herbenoeming burgemeester.

* Instelling commissie voor onderzoek van de jaarrekening.
* Aanpassing planning in verband met verschuiving behandeling jaarrekening in mei in plaats van april 2004.
* Stand van zaken inhoudelijke dynamische lange termijnagenda 2004/2005.

* Stand van zaken raadhuisdebatten.

* Stand van zaken structuurvisie.

* Overige werksessies, informatieve bijeenkomsten, cursussen, werkbezoeken, hoorzittingen.

De griffier

De bij de agenda behorende stukken liggen tot de vergadering ter inzage bij de griffier en kunnen op verzoek per e-mail worden toegezonden. Zij worden ook zoveel mogelijk bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur
Commissie Bestuur

De commissie Bestuur vergadert donderdag, 12 februari in het Roelof van Echtencollege, lokatie Julianastraat in Hoogeveen (voorheen Menso Alting College). De vergadering die openbaar is begint om 19.30 uur. De agenda vermeldt onder meer:

* Coffeeshopnotitie. Een meerderheid van het college stelt voor op grond van deze notitie vestiging van coffeeshops niet langer geheel tegen te gaan.

* Notitie veiligheid en jongeren. Het college wil een inventarisatie maken van fysieke voorzieningen voor jongeren en jongeren in kaart laten brengen die door hun gedrag in aanmerking komen voor politie- of zorgcontacten.

* Handhaving van reclameregelgeving naar aanleiding van een toezegging van burgemeester Urlings in de raadsvergadering van 25 september 2003

* Besluitenlijst van het presidium van 19 januari 2004
* Stand van zaken organisatieontwikkeling

Spreekrecht

Voor het begin van raadscommissievergaderingen kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een korte nadere informatieve toelichting geven.

Inzage in stukken

De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen, voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het voorlichtingscentrum

Hoorzitting commisie voor bezwaarschriften

De bezwaarschriftencommissie houdt een openbare hoorzitting op woensdag 18 februari. De hoorzitting is in Commissiekamer 2 van het gemeentehuis.

* 14.40 uur: belanghebbenden naar aanleiding van het bezwaarschrift van de heer G. Th. Becker Hof, gericht tegen een besluit van burgemeester en wethouders tot verlening van een lichtreclamevergunning aan Schuurman Schoenen.
Oud papier

Woensdag 11 februari t/m vrijdag 13 februari

Prof. Titus Brandsmaschool. De container staat van woensdag 8.00 uur tot vrijdag 12.00 achter de school op het Blankensplein.
Donderdag 12 februari

PCB de Krullevaar. Het oud papier wordt opgehaald vanaf 18.30 uur.
PCB De Weidebloem. De containers staan op de parkeerplaats naast de school aan de Schweitzerstraat van 10.00 uur tot 19.30 uur.
Collecten

Deze week gaan collectanten langs de deuren voor de Hersenstichting Nederland/Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid. Volgende week wordt er gecollecteerd voor Amnesty International.
Hoogeveenseweg afgesloten

De Hoogeveenseweg is tot en met vrijdag 20 februari tussen de Wijsterseweg en Pesse afgesloten. Dit in verband met snoeiwerkzaamheden. Het verkeer wordt van 08.00 uur tot en met 16.15 uur omgeleid via Oosterring - Wijsterseweg.

Wegafsluiting van Leeuwenhoekstraat

De Leeuwenhoekstraat is nog tot en met donderdag 12 februari afgesloten voor alle verkeer. In de straat wordt een verkeersdrempel aangelegd. Het fiets- en bromverkeer kan wel gewoon door. Aanwonenden kunnen hun huis bereiken. Als het weer roet in het eten gooit, duurt de afsluiting langer.

Buurtbeheer Elim wijzigt spreekuur

De wijkbeheerder voor het noordelijke buitengebied houdt zijn spreekuur in het Vonder in Elim voortaan op woensdagen van 10.00 tot 11.00 uur. Dat was altijd op donderdag van 11.00 uur tot 12.00. De wijziging is nodig in verband met de uitbreiding van het werkgebied van de wijkbeheerder. Een spreekuur in een ander dorp viel op hetzelfde tijdstip. De wijziging is besproken met Plaatselijk Belang Elim.

Werkzaamheden spoorwegovergang

De firma Strukton Railinfra Noord verricht op de onderstaande data werkzaamheden aan de spoorwegovergang Pesserstraat.
* Woensdag 11 februari op donderdag 12 februari van 23.00 uur tot 6.45 uur

* Donderdag 12 februari op vrijdag 13 februari van 23.00 uur tot 6.45 uur

* Zaterdag 14 februari op zondag 15 februari van 00.30 uur tot 8.00 uur

* Zondag 15 februari op maandag 16 februari van 00.30 uur tot 6.45 uur

* Maandag 16 februari op dinsdag 17 februari van 00.30 uur tot 6.30 uur

Het verkeer wordt omgeleid met borden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met J.J. Pieters Wegbeheer Gemeente Hoogeveen, telefoonnummer 0528 - 291636

Snoeien bomen

Donker Hoveniers snoeit de gehele maand februari aan de Drostenraai en de Steenbaan.

Discussiebijeenkomsten over nieuw welstandsbeleid Hoogeveen

Iedereen heeft belang bij een aantrekkelijke woonomgeving. Daarom is ooit het welstandstoezicht ingesteld. Met de nieuwe Woningwet gaat er echter veel veranderen in de beoordeling van nieuwe bouwwerken. Iedere gemeente moet nu zelf een welstandsbeleid vaststellen. Voor Hoogeveen is de eerste ontwerp-welstandsnota klaar.

Uitgangspunt voor de nieuwe welstandsbeoordeling is: duidelijkheid vooraf! In de toekomst wordt welstand zoveel mogelijk beoordeeld op objectieve criteria. Voor kleine verbouwingen - zogenaamde licht-vergunningplichtige bouwwerken - komt er een sneltoets. Voor nieuwe, grotere bouwwerken worden naast objectgerichte criteria ook gebiedsgerichte criteria voorgesteld.

Eerst discussie

De gemeenteraad moet de nieuwe welstandsnota nog behandelen. In de vergadering van de raadscommissie Omgeving van januari bleek al dat de conceptnota nog de nodige discussie oproept. Voordat de definitieve nota de inspraak ingaat, houdt de gemeente enkele informatie- en discussiebijeenkomsten:

* Woensdag 11 februari over welstand in het stedelijk gebied.
* Donderdag 4 maart over welstand in de dorpen en het buitengebied.
* Woensdag 10 maart voor deskundigen uit de wereld van bouwen en wonen.

De drie bijeenkomsten beginnen om 19.30 uur en zijn in de burgerzaal van het raadhuis. U bent van harte welkom!

Let op: de bijeenkomst voor deskundigen is verplaatst. Vorige week meldden wij de datum van 18 februari: dat wordt echter woensdag 10 maart!

Inspraak en besluitvorming

Na de informatie- en discussiebijeenkomsten maakt de gemeente een nieuwe tekst. Deze tekst gaat daarna de inspraak in. Er is dus nog volop gelegenheid om mee te denken over het nieuwe welstandsbeleid. Pas na de inspraakronde beslist de gemeenteraad over het nieuwe welstandsbeleid.

Meld defecte openbare verlichting bij buurtbeheer

Verlichting is een onderdeel van de leefbaarheid in uw omgeving. Het is vaak heel vervelend als bepaalde lantaarnpalen of andere verlichtingspunten het niet doen. Als er bij u in de buurt defecte verlichtingspunten, lantaarnpalen zijn dan kunt u dit doorgeven aan de wijkbeheerder in uw buurt. Vermeld hierbij de straatnaam en het nummer dat op de defecte lantaarnpaal of verlichtingspunt staat. De verlichtingspunten in de Essentgebieden zijn niet allemaal voorzien van een nummer. Daar kunt het beste de locatie zo nauwkeurig mogelijk omschrijven.

De melding van defecte verlichting kunt u sinds kort ook via internet doen. Op de website www.buurtbeheerhoogeveen.nl vindt u de meldingfomulieren die u kunt invullen. Daar kunt u ook de namen van de wijkbeheerders en adressen van de wijkkantoren vinden.

Reparaties

Het streven is om een defecte lantaarnpaal binnen twee weken te repareren. Buurtbeheer heeft hierover afspraken gemaakt met Rendo. Wanneer er echt gevaarlijke situaties optreden dan wordt de schade zo snel mogelijk verholpen.
Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on) bereikbaar?

Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis

De gemeenteraad houdt op donderdag 19 februari het tweede raadhuisdebat. Thema is dan 'Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on)bereikbaar?' Het debat heeft de vorm van het televisieprogramma 'Barend en Witteman'. Gespreksleider is Henk Kersten van RTV Drenthe. Vooral gasten uit het bedrijfsleven worden voor dit debat uitgenodigd. Ook het publiek krijgt gelegenheid zich uit te spreken.

Twee sessies

De avond valt uiteen in twee sessie van elk ongeveer 45 minuten. Het eerste deel kent een algemeen karakter. Met een viertal gasten wordt gesproken over de bereikbaarheid van Hoogeveen. Waar liggen de kansen voor Hoogeveen voor de toekomst (zware industrie, recreatie en toerisme of juist inzetten op zogenoemde VAL-bedrijven, value added logistics). Wat is de rol van de gemeente hierin en wat kan het bedrijfsleven zelf ondernemen? In het tweede deel worden een aantal concrete onderwerpen behandeld, zoals de revitalisering van De Wieken, parkmanagement en investeren op MBO+.

Gasten zijn Ed van de Beek, adjunct-directeur van de NOM, Hans Hartog van het Recreatieschap, Frans Strolenberg van het CNV, Bert Jan Hemmen, adjunct directeur Dura Vermeer, Bert Willigenburg, oud raadslid en voormalig directeur van DOC en . van het Hoogeveens Ondernemers Collectief.

De Raadhuisdebatten vinden plaats in de Burgerzaal van het raadhuis en beginnen om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie is verkrijgbaar bij de griffie van de gemeenteraad, telefoon 291233, en op www.hoogeveen.nl/raadhuisdebatten

Besluitenlijst B&W

Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met het tussenproduct van de structuurvisie 2015-2030 Hoogeveen. Ook heeft het college ingestemd met het verlenen van een vrijstelling in een bestemmingsplan voor de realisatie van een woonzorgcomplex aan de Poolster in Krakeel.

U kunt de wekelijkse openbare besluiten van B&W inzien via www.hoogeveen.nl/benw en in het voorlichtingscentrum in het raadhuis

Maandelijkse test luid alarm

Ook in 2004 wordt het luid alarm maandelijks getest. Op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur gaat de sirene van het waarschuwing en alarmeringstelsel. De test duurt éénmaal 1 minuut en 26 seconden. In 2004 wordt het luid alarm getest op de volgende maandagen:
* 1 maart

* 5 april

* 3 mei

* 7 juni

* 5 juli

* 2 augustus

* 6 september

* 4 oktober

* 1 november

* 6 december

Klachten over het niet of niet goed functioneren van het luid alarm kunt indienen bij de regionale brandweer. Zij registeren de klachten en zorgen ervoor dat deze terecht komen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Raad en commissies vergaderen elders

In verband met de verbouwing van de raadszaal in het gemeentehuis van Hoogeveen worden in de maanden februari en maart de commissie- en raadsvergadering op andere locaties gehouden. Er wordt vergaderd in wijkcentrum De Magneet in Krakeel (Orion 2) en het Roelof van Echtencollege aan de Julianastraat, voorheen het Menso Alting College.

Het vergaderschema ziet er als volgt uit:

Februari

Commissie Bestuur 12-2 19.30 uur Roelof van Echtencollege Raadsvergadering 26-2 19.30 uur De Magneet

Maart

Commissie Omgeving 8-3 19.30 uur De Magneet
Commissie Samenleving 9-3 19.30 uur Roelof van Echtencollege Commissie Bestuur 11-3 19.30 uur Roelof van Echtencollege Raadsvergadering 25-3 19.30 uur De Magneet

Martin

De verbouwing en herinrichting van de raadszaal duurt naar verwachting twee maanden. Voor de overtollige inventaris is een goede bestemming gevonden. De oude tafels en stoelen gaan naar zustergemeente Martin in Slowakije. Zo zullen de stoelen van de publieke tribune een nieuwe plek krijgen in de wachtruimtes van het ziekenhuis van Martin.

Mededelingen

Goedkeuring bestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco Het Hoosvat
Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 4 februari 2004, kenmerk RW/A9/2003011741 het door de gemeenteraad op 27 november 2003 vastgestelde bestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco Het Hoosvat goedgekeurd.

Het plangebied ligt aan de zuidwestzijde van het dorp Elim, ingeklemd tussen de bestaande woningen aan De Vaarboom en Het Hoosvat. Het gebied wordt aan de noordzijde gedeeltelijk begrensd door de achtererfgrens van de woningen aan De Vaarboom en gedeeltelijk door de ontsluitingsweg Het Hoosvat. De west- en zuidgrens wordt bepaald door het trottoir van Het Hoosvat en de oostgrens door de toegangsweg De Splitting. Doel van het plan is de uitbreiding van het zorgcomplex met 4 aanleunwoningen en de bouw van 6 grondgebonden seniorenwoningen mogelijk te maken.

Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde bestemmingsplan liggen met ingang van donderdag 12 februari 2004 voor de duur van zes weken voor iedereen ter inzage bij de publieksbalie Bouwen & Wonen op de tweede verdieping van het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.

Gedurende bovengenoemde termijn van zes weken kan tegen het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag door:

* een ieder die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan;
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zich tot Gedeputeerde Staten te wenden.

Tevens kan binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de beslissing door de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak op dat verzoek is genomen.

Onherroepelijk wijzigingsplan 'Landelijk Gebied Beilen, wijziging Noorderweg'

Tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 27 november 2003, kenmerk RW/A15/2003009971, inzake goedkeuring van het wijzigingsplan 'Landelijk Gebied Beilen, wijziging Noorderweg' is geen beroep ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het voornoemde wijzigingsplan, dat een herziening is ingevolge artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, is hiermee onherroepelijk. Het plan betreft de realisatie van een paardenfokkerij op het perceel kadastraal bekend sectie S nr 1348, gelegen ten oosten van Tiendeveen aan de Noorderweg.

Het wijzigingsplan ligt met ingang van donderdag 12 februari 2004 voor iedereen op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de centrale publieksbalie in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Structuurvisie Zuideropgaande

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen informeren u hierbij over de voortgang van de Structuurvisie "Bouwmogelijkheden Zuideropgaande".

Vanwege het planschaderisico heeft het college een sluitende wettelijke regeling of oplossing waarvan in redelijkheid mag worden verwacht dat die de rechtelijke toets kan doorstaan afgewacht. In verband daarmee heeft het werken aan de structuurvisie circa één jaar stil gelegen.

Desondanks is het nog steeds onduidelijk hoe lang nieuwe wetgeving op zich zal laten wachten. Het college van Burgemeester en Wethouders vindt het echter maatschappelijk ongewenst om de procedure tot het vaststellen van de structuurvisie nog langer aan te blijven houden in afwachting van mogelijke toekomstige wetgeving. Het college heeft dan ook besloten om de verdere ontwikkeling en uitwerking van de structuurvisie weer op te pakken.

Hoe nu verder

De structuurvisie heeft van 31 januari tot en met 27 februari 2002 in het kader van de inspraak ter inzage gelegen. Hierop heeft de gemeente veel inspraakreacties ontvangen. De structuurvisie is eveneens voor vooroverleg naar diverse instantie verzonden. Daarvan zijn enkele reacties binnengekomen. Met name de reactie van de provincie Drenthe en de Inspectie Ruimtelijke Ordening noodzaken ons tot nader onderzoek en overleg.

Er zal dan ook eerst overeenstemming moeten worden bereikt met bovenstaande instanties. Daarnaast moeten de inspraakreacties op een goede wijze worden verwerkt zodat vervolgens een reactienota kan worden opgesteld.

Naar aanleiding van de inspraakreacties en het vooroverleg zal de structuurvisie aangepast moeten worden. Bovendien zal de structuurvisie aangepast moeten worden indien er geen nieuwe sluitende wettelijke regeling is met betrekking tot planschade op het moment dat de structuurvisie zal worden vastgesteld. In dat geval wordt in de structuurvisie opgenomen dat slechts aan individuele bouwplannen medewerking kan worden verleend indien in verband met de planschade de economische uitvoerbaarheid van het plan in voldoende mate verzekerd is. De economische uitvoerbaarheid is in voldoende mate verzekerd indien partijen onderling een afdoende regeling hebben getroffen.

Tot slot merken wij nog op dat wij niet eerder een bouwplan, die aan alle gestelde vereisten voldoet, in behandeling kunnen nemen voordat de structuurvisie is vastgesteld en GS van Drenthe een verklaring van geen bezwaar hebben afgegeven.

Het college van Burgemeester en Wethouders vraagt om begrip voor het feit dat de aanpassing van de structuurvisie enige tijd zal vergen en vertrouwt erop u hiermee vooreerst voldoende te hebben geïnformeerd.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Steenbergerweiden-Zuid 1^e uitwerking ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* Stichting Gezondheidscentrum "De Weide" voor het plaatsen van een tijdelijke kantooraccommodatie op het perceel De Zaaier 6 te Hoogeveen.

Het bouwplan ligt met ingang van 12 februari 2004 gedurende twee weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de geldende bestemmingsplannen Plan in Hoofdzaak en Schoonhoven ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* W. Smit, voor het bouwen van een kapschuur op het perceel Wilfred Stillweg 7 te Hollandscheveld;

* M. van Staaten, voor het bouwen van een berging op het perceel Beukerswijk 3A te Hollandscheveld.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 12 februari 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Venesluis, Erflanden 3^e uitwerking en Wolfsbos ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* H. Kikkert, voor het bouwen van een berging op het perceel Kymmellstraat 46 te Hoogeveen;

* Aannemingsbedrijf Roosdom Tijhuis, voor het plaatsen van een carport op het perceel Groot Koolwitje 3 te Hoogeveen;
* J. Oelen, voor het uitbreiden van een garage op het perceel Leeuweriklaan 24 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 12 februari 2003 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Ingekomen bouwaanvragen

Lichte bouwaanvragen

* Salomons C., uitbreiden van een woning, Tilber 21
* Broekman J.T., uitbreiden van een woning, Jos van Aalderenlaan 34
* Spitse J.A., uitbreiden van een woning, De Drift 58
* Brink H., uitbreiden van een woning met erker, van Limburg Stirumstraat 40

* Prent J., plaatsen van een carport, De Plevier 66
* Scholing J.J., wijzigen van de kapconstructie van een woning, Etstoelstraat 1

* Rozendal E.B., geheel schilderen van het pand 'De Pieperij', Hoofdstraat 161

Reguliere bouwaanvragen

* Steenbergen J., bouwen van een ligboxenstal, Fluitenbergseweg 82, Fluitenberg

* Loman C.J., uitbreiden van een bedrijfspand, Hoofdstraat 94
* Vos H., bouwen van een dubbele woning, Het Hoosvat (kavel 71), Elim

* Metselaar J.M., bouwen van een 2^1 kapwoning, Het Hoosvat (kavel 69), Elim

* Van Haren Schoenen B.V., uitbreiden van een winkel (begane grond achterzijde), plaatsen van een nieuwe pui en reclame, verplaatsen van de trapopgang naar de achterzijde van de bovenwoning, Hoofdstraat 205

* Delta Daily Sweets B.V., tijdelijk plaatsen van 4 mobiele units, Parmentierstraat 16

* Hartog den C., bouwen van een vrijstaande woning, Boerdijk, Nieuwlande

* Jansen H., bouwen van een bedrijfswoning en een stallingsruimte voor auto's, Fabrieksweg - De Vos van Steenwijklaan
Reguliere bouwaanvraag fase I

* Jansen H., bouwen van een tweede dienstwoning, Fabrieksweg - De Vos van Steenwijklaan

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24

Bouwvergunningen

Lichte bouwvergunningen

* Morland S.L., uitbreiden van een woning, Barsweg 102, Hollandscheveld

* Wemmenhove A., uitbreiden van een woning, Hoveniersland 56, Noordscheschut

* Hoogeveen R., plaatsen van een carport, Zuiderweg 17
* Caat ten H.F., bouwen van een garage, Ds Kooimanstraat 34, Hollandscheveld

* Veenstra I.D., wijzigen van een stalen kanteldeur in een dubbel raam, Het Lage Holt 29

* Wemmenhove J.A., verbouwen van een garage, Dorpsstraat 57, Pesse
* Hoogeveen C., plaatsen van reclameborden op een gevel, Piet Heinstraat

Reguliere bouwvergunningen

* Kwakernaak L., verbouwen van een opslagruimte tot kantoor en het wijzigen van de voorgevel, Willemskade 1

* De Jong & Laan Accountants, uitbreiden van kantoorruimte en het verplaatsen van het entree, Schutstraat 124
* Sperwer Winkelprojecten, uitbreiden van een supermarkt, 't Hoekje 11-13, Hollandscheveld

* Gemeente Hoogeveen, aanbrengen van een deurkozijn (ter vervanging van bestaand raamkozijn) in de westgevel en het bijplaatsen van stalen vluchttrappen tegen de buitengevel van de trouwzaal, Raadhuisplein 1

* Siers-Kooi I.C.C., herbouwen van een schuur en garage, Nuil 4, Pesse

Reguliere bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Gemeente Hoogeveen, gedeeltelijk uitbreiden van een tijdelijke kantoorunit, K. de Raadstraat (naast nr 4)

Wijziging bouwvergunning

* Meijerink H.J., bouwen van een bedrijfswoning en bedrijfshal, Abraham Niehuesstraat 5, Hollandscheveld

Reguliere bouwvergunning fase I

* Vestia Participaties B.V., bouwen van vier woningen, Splitting (kavel 3-4-5-6), Nieuweroord

Tegen de verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen.

Inspraak evenementennota

Op de internetsite www.hoogeveen.nl/evenementen/ kunt u van 15 februari tot en met 15 maart 2004 de concept-tekst van de evenementennota lezen. Deze beleidsnota geeft voorwaarden aan waar organisatoren van evenementen die in onze gemeente in de openlucht plaatsvinden aan dienen te voldoen. Belangrijk onderdeel in deze beleidsnota is het voorstel om een beperking te stellen aan het aantal evenementen per evenementenlocatie per kalenderjaar en om de geluidsnormen los te laten. U kunt uw zienswijze op de concept-tekst geven tot 15 maart 2004. U kunt dit schriftelijk doen (Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen); u kunt ons ook mailen (e.a.dam@hoogeveen.nl). Na 15 maart zullen wij de zienswijzen meenemen bij de besluitvorming.

Ronde van Drenthe

Stichting Ronde van Drenthe heeft een aanvraag voor het verkrijgen van een evenementenvergunning ingediend voor het mogen organiseren van (een deel van) de wielerronde in onze gemeente op vrijdag 9 april en zaterdag 10 april 2004. Voor nadere informatie over bijvoorbeeld de routes kunt u contact opnemen met de afdeling Algemeen, Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verleend aan:
* J. Spreeuw, voor een eik en een douglas, staande aan de achterzijde van De Santbrincke 16 in Fluitenberg
* P. Trust, voor een christusdoorn, staande aan de achterzijde van Kanaalweg 13a in Hoogeveen

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indien bij het college van Burgemeester en Wethouders.
© Copyright Gemeente Hoogeveen