Partij van de Arbeid


Den Haag, 10 februari 2004


Vragen van lid Verdaas (PvdA) aan de minister van Financiën en de minister van Verkeer en Waterstaat


* Bent u bekend met het bericht in het NRC Handelsblad van 9 februari 2004 met de kop "Tweede Maasvlakte inzet van machtsstrijd"?


* Wat zijn de overwegingen voor het Rijk om een meerderheidsbelang van 51% in de haven op te eisen in het per 1 januari jl. verzelfstandigde havenbedrijf?


* Betekent de onderhandelingsinzet van het kabinet dat in de ogen van het kabinet de verzelfstandiging van de Rotterdamse haven, waarmee de Rotterdamse gemeenteraad eerder heeft ingestemd (met het politieke gegeven dat de gemeente Rotterdam ook zeggenschap houdt), moet worden teruggedraaid of gaat het kabinet ervan uit dat de gemeenteraad van Rotterdam zijn besluit in een later stadium herziet?


* Wat is de relatie tussen het besluit tot aanleg van de Tweede Maasvlakte en het verloop van de onderhandelingen? Stelt het kabinet zich op het standpunt dat alleen met de aanleg kan worden begonnen indien de onderhandelingen tot een goed einde zijn gebracht en houdt een goed einde voor het kabinet in dat in ieder geval een meerderheidsbelang van 51% in het havenbedrijf kan worden verkregen?


* Wat zijn mogelijke scenario's als er in juni 2004 geen overeenstemming is verkregen over de financiering van de Tweede Maasvlakte en de verdeling van de aandelen in het havenbedrijf?


* Waar en op welk moment is de Tweede Kamer eerder geïnformeerd over het voornemen van het kabinet om te komen tot een meerderheidsbelang in de Rotterdamse haven?


* Betekent een meerderheidsbelang van 51% dat de staat ook 51% van de publieke middelen wil financieren?


* Betekent de onderhandelingsinzet van een meerderheidsbelang van 51% in de Rotterdamse haven dat het kabinet er ook naar streeft om in Schiphol in ieder geval een meerderheidsbelang te houden? Zo neen, wat zijn de argumenten hiervoor?