European Commission

IP/04/177

Brussel, 9 februari 2004

Voortgangsverslag over de hervorming van de Commissie: de grondige en grootscheepse modernisering is operationeel en wordt voortgezet

De Europese Commissie heeft vandaag een nieuw voortgangsverslag over de hervorming goedgekeurd. Uit het verslag dat betrekking heeft op het jaar 2003 blijkt dat de Commissie met succes 95 van de 98 moderniseringsvoorstellen waartoe ze zich in maart 2000 in het actieplan bij het Witboek over de hervorming van de Commissie had verbonden heeft omgezet, dat de overige maatregelen binnenkort zullen worden goedgekeurd en dat het grondig herziene personeelsstatuut zoals gepland op 1 mei in werking zal treden. Het verslag bevat talrijke praktische voorbeelden van de manier waarop de uitgebreide hervorming van de Commissie tegemoet komt aan de strategische doelstellingen die een betere dienstverlening aan het publiek, het gebruik van nieuwe middelen voor een doeltreffende planning van taken en middelen, modernisering van het personeelsbeleid, toepassing van de strengste moderne normen voor interne financiële controle en financieel beheer en kostenbesparingen beogen. Het verslag bevat ook details over onder meer de verdere aanvullende maatregelen die worden genomen in verband met de bij Eurostat geconstateerde onregelmatigheden. Het bevat nieuwe voorstellen voor de werkzaamheden van OLAF, het fraudebestrijdingsbureau van de Commissie, en het geeft richtsnoeren voor een betere toepassing van bestaande regels om klokkenluiden te vergemakkelijken.

Over dit verslag zei Neil Kinnock, vice-voorzitter van de Commissie en belast met administratieve hervormingen: "De Commissie heeft de grondige hervormingen die we hebben beloofd geconcipieerd, uitgewerkt en in de praktijk omgezet. Dit jongste voortgangsverslag maakt de positieve gevolgen van de uitgebreide hervorming duidelijk, onder meer de aanzienlijke kostenbesparingen die door een grotere efficiëntie zijn gerealiseerd. De hervorming is noodzakelijkerwijs een continu proces eerder dan een op zich staande gebeurtenis. Verdere vooruitgang zal dan ook worden geboekt naarmate de verbeteringen in systemen, methoden, beheer en attitudes hun volle uitwerking krijgen. De hervormingsstrategie werd gestimuleerd door de vastberaden wil om de prestaties van de Commissie als internationale overheidsdienst te verbeteren. Zelfs na vier jaar onvermijdelijk geleidelijke maar steeds snellere uitvoering van die strategie blijkt uit de in de praktijk tot stand gebrachte veranderingen dat deze taak is vervuld. Wij zijn onze verplichtingen nagekomen. Het hervormingsprogramma is operationeel. De in de hele organisatie verankerde hervormingen vormen een stevige grondslag voor verdere verdieping ter versterking van de verantwoordelijkheid, doeltreffendheid, doelmatigheid en de onontbeerlijke onafhankelijkheid van de Commissie.

Ik prijs de inspanningen van het personeel dat zich heeft ingespannen om de verbeteringen ten uitvoer te leggen, vaak naast de uitoefening van de dagelijkse werkzaamheden. Wij zijn vastbesloten de veranderingen bij te sturen op grond van de opgedane ervaring met de toepassing van de vernieuwingen en wij zullen niet zelfgenoegzaam toezien. Wij beweren evenmin dat de veranderingen voltooid zijn, maar hopen integendeel dat, in een instelling die vastbesloten is om als organisatie de tijd vooruit te zijn, modernisering een continu proces zal zijn."

De verwezenlijking van de uitgebreide administratieve hervorming staat centraal in de verbintenissen van de Commissie-Prodi die een sterkere en goed bestuurde internationale overheidsdienst en een beter Europees bestuur in het algemeen beogen. Beide doelstellingen worden bereikt door middel van hervormingsmaatregelen die onder meer hogere normen voor dienstverlening aan het publiek inhouden, de doelmatigheid en verantwoordelijkheid van de Commissie versterken, het financieel beheer en de financiële controle drastisch verbeteren, beter gebruikmaken van de personele, technische en financiële middelen, de loopbaanontwikkeling sterk afhankelijk maken van bewezen persoonlijke inspanningen en bestuurscapaciteiten stimuleren.

De hoofdpijlers van de hervorming zijn klaar

In het witboek worden voor de hervorming vier met elkaar verband houdende hoofdgebieden genoemd: totstandbrenging van een dienstverleningscultuur; invoering van strategische planning en programmering van taken en middelen; modernisering van het personeelsbeleid; versterking van de interne financiële controle en het financieel beheer. Op alle vier gebieden is zeer grote en meetbare vooruitgang geboekt. De hervormingen die nog moeten worden afgerond de invoering van een centraal facturenregister voor alle diensten, het opzetten van een contractendatabank en de voltooiing van elektronische aanbesteding zullen nog dit jaar in werking treden.

Inmiddels hebben de veranderingen al tastbare resultaten opgeleverd:
1. Totstandbrenging van een dienstverleningscultuur
* De gemiddelde achterstand bij betalingen aan contractanten bedroeg in 1999 meer dan 54 dagen en in 2003 minder dan 43 dagen en de verbetering houdt aan.

* Meer dan 80% van de correspondentie van de burgers werd in 2003 binnen de voorgeschreven termijn beantwoord, tegenover 70% in 2002. Cijfers van voor de hervorming zijn niet beschikbaar aangezien er geen termijn was voorgeschreven.
* Voor het eerst is een gedetailleerde on-linegids van Commissiediensten voor het grote publiek beschikbaar.
* Ondanks de grote toename van door het publiek aangevraagde documenten wordt nog steeds aan meer dan 70% van deze aanvragen positief gevolg gegeven.

* Het voor het publiek toegankelijke register omvat nu ook agenda's en notulen van Commissievergaderingen.

2. Invoering van strategische planning en programmering
* De Activity Based Budgeting (op basis van de activiteiten gestructureerde begroting) is volledig operationeel en bij het opstellen van de begroting voor 2004 werd voor het eerst van dit systeem gebruikgemaakt.

* In de werkmethoden werden veeleisender normen ingebouwd voor de raadpleging van het publiek over het te voeren beleid.
* Bij de planning maken effectbeoordelingen integraal deel uit van alle belangrijke wetgevings- en beleidsinitiatieven.
* Het beheer van inbreukprocedures werd door de invoering van nieuwe maatregelen verbeterd.

* Het interinstitutioneel akkoord over betere wetgeving werd in december 2003 ondertekend.

* Er zijn vier permanente interdepartementale groepen op hoog niveau opgezet met het oog op de verbetering van de operationele coördinatie tussen de diensten en de vermindering van dubbel werk en vertragingen.

3. Modernisering van het personeelsbeleid
* Het nieuwe individuele beoordelings- en promotiesysteem voor het personeel werd in 2003 operationeel.

* Het aandeel in de totale personeelskosten van de investeringen in personeelsopleiding is meer dan verdubbeld, namelijk van 0,53% in 1999 naar 1,11% in 2004 en de stijging houdt aan.
* Het gemiddeld aantal opleidingsdagen per ambtenaar is toegenomen van minder dan 3 vóór de hervorming tot 6,9 in 2002 en 8,3 vorig jaar en dit gaat nog steeds in stijgende lijn.
* Vóór de hervormingen hadden weinig ambtenaren toegang tot financiële opleidingscursussen. In 2003 volgden 7 100 ambtenaren dergelijke cursussen, tegenover 3 800 in 2001.
* Managementopleiding is nu voor het huidige leidinggevend personeel en voor toekomstige hoofden van een eenheid verplicht.
* Geen directeur-generaal is langer dan vijf jaar op dezelfde post gebleven. In 1999 waren 12 A1-ambtenaren meer dan vijf jaar op dezelfde post.

* In 1999 waren 22 van de 262 A1- en A2-ambtenaren (8,4%) vrouwen. In december 2003 was dit aantal toegenomen tot 39 van 270 (11,5%). Het aandeel van vrouwen in het middenkader is gestegen van 12,2% in 1999 tot 15,2% in 2003.

* In 2003 werden voor A-posten 33,3% vrouwen geworven in vergelijking met 27,6% in 2002.

* Het aantal vacante posten is gedaald tot 1,9% en bedroeg vóór de hervorming 5,1%.

* Er wordt een beroep gedaan op selectiebureaus en externe deskundigen voor de werving van personeel voor midden- en topfuncties, ook in de nieuwe lidstaten.

4. Verbetering van de interne financiële controle en het financieel beheer

* Het nieuwe Financieel Reglement is op 1 januari 2003 in werking getreden en houdt een radicale vernieuwing in van het interne controlesysteem.

* De grondige hervorming van het boekhoudsysteem is in 2003 snel gevorderd en er wordt gewerkt aan de invoering van een volledige boekhouding op transactiebasis voor begin 2005.
* De Commissie heeft in juli 2003 voorstellen voor de toekenning van financiële verantwoordelijkheid aan ambtenaren goedgekeurd en de noodzakelijke besprekingen met de personeelsvertegenwoordiging zijn aan de gang.

* Het besluit over de oprichting van en de procedures voor het panel voor financiële onregelmatigheden is in juli 2003 goedgekeurd en dit panel zal worden geleid door een vroegere voorzitter van de Rekenkamer.

* Er zijn 24 voor de hele Commissie geldende internationaal erkende interne controlenormen ingevoerd en elk directoraat-generaal past de relevante normen toe voor de organisatie en de werking van zijn beheers- en controlesystemen.

* Er zijn modelcontracten voor overheidsopdrachten goedgekeurd.
* De Commissie beschikt nu over volledige en bijgewerkte regelingen voor 'klokkenluiden'. Dit omvat bepalingen die ambtenaren die veronderstelde misstanden melden, in staat stellen informatie te verstrekken aan externe organen indien de Commissie of OLAF geen onderzoek verrichten en binnen een redelijke termijn antwoorden. Verder worden maatregelen uitgewerkt zodat bonafide klokkenluiders geen nadelige gevolgen voor hun loopbaan ondervinden.
* De Commissie heeft een herziene OLAF-verordening voorgesteld om de bescherming van de individuele rechten en de informatiestroom tussen OLAF en de Commissie verder te verbeteren.
5. Hervorming levert aanzienlijke besparingen op
* De toepassing van het nieuwe personeelsstatuut zal in de komende vijftien jaar een reële besparing op de personeelskosten van meer dan 1 miljard euro opleveren.

* Met de gespecialiseerde bureaus voor administratieve taken wordt jaarlijks 15% op de totale exploitatiekosten bespaard (circa 12 miljoen euro per jaar).

* De oprichting van het interinstitutioneel Europees Bureau voor personeelsselectie (EPSO) levert jaarlijks meer dan 5 miljoen euro kostenbesparingen op.

* Dankzij een beter beheer en een ecologisch beleid heeft de Commissie het gemiddelde elektriciteits- en waterverbruik kunnen stabiliseren. Verder heeft zij het aantal in haar ateliers gedrukte bladzijden van verscheidene miljarden vóór 1999 in 2003 tot circa 420 miljoen kunnen reduceren. Voor specifieke Commissiedocumenten werd het aantal gedrukte bladzijden van 220 miljoen in 2001 tot 55 miljoen in 2003 gereduceerd. Dankzij moderne systemen voor de aankoop van kantoorvoorzieningen wordt sinds 2001 jaarlijks meer dan 1 miljoen euro bespaard, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening en de levering verbeterd zijn. Nog eens 400 000 euro per jaar wordt door het gebruik van gerecycleerde inktpatronen voor printers.

Meer duidelijkheid voor klokkenluiders

Volgens de bestaande voorschriften zijn personeelsleden nu al verplicht potentiële misstanden aan hun hiërarchie of direct aan OLAF te melden. Een van de verbeteringen waartoe de hervorming heeft geleid, is de bepaling dat de klokkenluider, indien de Commissie of OLAF binnen een redelijke termijn geen passende maatregelen hebben genomen, de klacht onder de aandacht van de voorzitter van de Raad, het Parlement of de Rekenkamer of van de Ombudsman kan brengen.

Om het gebruik van de klokkenluidersregeling te stimuleren, informeert de Commissie het personeel beter over de werking van de regeling, creëert zij de mogelijkheid om medewerkers die hun plicht vervullen en mogelijke misstanden melden, in de gelegenheid te stellen voor een andere dienst te gaan werken wanneer zij vijandige reacties op het werk verwachten en versterkt zij de bestaande garantie dat personeelsleden die vermoedelijke misstanden melden geen nadelige gevolgen voor hun toekomstige loopbaan zullen ondervinden.

Behoefte aan een betere informatiestroom

De middelen voor het opsporen en opvolgen van gemelde gevallen van fraude en onregelmatigheden zijn de laatste vijf jaar aanzienlijk versterkt door de oprichting van OLAF en van de Dienst Interne audit, door de invoering van interne auditdiensten in alle DG's en door de oprichting van een gespecialiseerd Bureau voor onderzoek en disciplinaire maatregelen (IDOC) als directoraat binnen DG Personeelszaken en algemeen beheer. Ook dragen aanvullende bepalingen in het nieuwe personeelsstatuut die in mei in werking zullen treden hiertoe bij.

Uit de Eurostat-kwestie is echter gebleken dat de huidige regelingen niet voldoende waren om de Commissie een volledig overzicht van alle beschikbare informatie te bieden. De Commissie richt dan ook een groep van betrokken diensten op - het Secretariaat-generaal, de DG's Personeelszaken en algemeen beheer en Begroting en de Dienst Interne audit - die ervoor moet zorgen dat alle relevante informatie en/of beschuldigingen van fraude, onregelmatigheden en andere laakbare daden uit alle bronnen worden verzameld, snel geanalyseerd en medegedeeld aan de voorzitter, de Commissieleden die bevoegd zijn voor personeelszaken en algemeen beheer en interne audit en het voor de begroting bevoegde Commissielid, om te verzekeren dat een strikte follow-up wordt uitgevoerd en dat alle procedureel en juridisch mogelijke maatregelen worden genomen. De groep van Commissieleden zal de belangrijkste gevallen, in het bijzonder die van financiële aard, onder de aandacht van de Commissie brengen.

Ingevolge de aanbevelingen van de Dienst Interne audit zullen, na het onderzoek van contracten en subsidies bij Eurostat, veranderingen worden aangebracht zodat de interne auditdiensten systematisch al hun definitieve auditrapporten aan de Dienst Interne audit moeten toezenden. Bovendien zal een nieuwe databank worden opgezet om ordonnateurs, alvorens zij een contract ondertekenen, in het bezit te stellen van gecontroleerde informatie over alle ondernemingen waarmee de Commissie sinds 1999 contractuele betrekkingen heeft onderhouden.

De gedragscode van september 1999 zal worden herzien om het soort informatie dat de Commissieleden en de DG's van de diensten moeten krijgen nader te specificeren.

Die informatie moet volledig zijn en bijzonderheden bevatten over de kwalitatieve toepassing van de interne controlenormen, de inhoud van de auditactiviteiten en de follow-up van vorige audits. Er zal een specifieke procedure worden ingevoerd om de Commissieleden te informeren over alle beheersdaden vooral betreffende financieel beheer die de verantwoordelijkheid van een Commissielid of van het college in het gedrang zou kunnen brengen.

Tegelijkertijd stelt de Commissie veranderingen aan de OLAF-verordening uit 1999 voor om de efficiënte werking van dit bureau te versterken, de informatiestroom tussen OLAF en de EU-instellingen te verbeteren, de rechten beter te vrijwaren van personen die bij een onderzoek betrokken raken, aspecten te behandelen die de doeltreffendheid van OLAF-onderzoeken in gevaar dreigen te brengen en de rol van het onafhankelijke OLAF-comité van toezicht te versterken.

Komende uitdagingen

Hervorming is per definitie een proces en, naarmate het vordert en de uitvoering vorm aanneemt, zal de Commissie het hervormingsproces op basis van de opgedane ervaring verder verbeteren en verfijnen. Inmiddels zal het accent dit jaar op de vlotte integratie van nieuw personeel uit de tien toetredende landen worden gelegd. Het Europees Bureau voor personeelsselectie (EPSO) heeft 32 vergelijkende onderzoeken voor de toetredende landen uitgeschreven en voor de werving van topambtenaren uit de nieuwe lidstaten zullen procedures worden uitgewerkt. Bij die procedures zal een beroep worden gedaan op selectiecentra waar externe deskundigen inzake menselijke hulpbronnen de (potentiële) bestuurscapaciteit van alle externe kandidaten uit alle huidige en toekomstige lidstaten onderzoeken die in een eerste ronde voor bestuursposten in de instelling zijn geselecteerd.