Bedrijfsfonds voor de Pers

Bedrijfsfonds steunt onderzoek toekomst media

10-feb-04

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van ¤ 10.000,- beschikbaar te stellen aan de Bond van Adverteerders (bva) ter medefinanciering van een onderzoek naar de toekomst van media en mediagebruik in Nederland.

De bva heeft geconstateerd dat de effectiviteit van het mediagebruik door adverteerders aan het teruglopen is. De gebruikelijke onderzoeken geven voornamelijk kwantitatieve ontwikkelingen daarin aan, terwijl de bva juist een kwalitatieve schets van deze ontwikkeling zou willen krijgen. De bva hoopt dat een exercitie met de zogenaamde Toekomstraad dit inzicht zou kunnen verschaffen. De Toekomstraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van de culturele voorhoede met het gemeenschappelijke kenmerk dat ze voortdurend op zoek zijn naar nieuwe vormen en gedachten. Centrale vraag van het onderzoek is: "Hoe ziet de toekomst van (het) media (-gebruik) in Nederland er uit?" Bij het onderzoek komen verschillend mediavormen aan bod, waarbij ruime aandacht aan gedrukte media geschonken zal worden geschonken en waarbij tevens gekeken zal worden naar de relatie met nieuwe persoonlijke media (internet, mobiele telefoons) en naar nieuwe mogelijkheden om tot samenwerking te komen met het adverterend bedrijfsleven. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit. Dit artikel biedt het Bedrijfsfonds de mogelijkheid financiële steun in de vorm van een uitkering te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstellingen van het Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft er al eerder op gewezen dat de huidige verschijningsvorm van kranten en tijdschriften wat betreft gebruiksvriendelijkheid, snelheid, duidelijkheid en overzichtelijkheid nog lang tal van voordelen boven hun nieuwe (elektronische) concurrenten hebben. Echter, verwacht mag worden dat bepaalde functies van gedrukte persorganen geleidelijk aan steeds gemakkelijker door nieuwe media vervuld kunnen worden. In plaats van complementair zouden die nieuwe media dan substituerend kunnen werken. Zoals in de aanvraag ook wordt aangegeven, vindt er op het gebied van advertenties nu al substitutie plaats tussen oude en nieuwe media. Personeels- en rubrieksadvertenties zijn bij uitstek advertenties die geschikt zijn voor een persoonlijk, pull georiënteerd medium als het internet. Gedrukte media zijn voor hun inkomsten voor een groot gedeelte van advertenties afhankelijk. Voorliggend onderzoek zou voor de gedrukte media inzicht kunnen verschaffen hoe op deze ontwikkelingen in te spelen. Dit zou de rentabiliteit van de bedrijfstak en daarmee ook de pluriformiteit van de pers ten goede kunnen komen. Het onderzoek past daarmee in de doelstellingen van het Bedrijfsfonds.