Gemeente Dordrecht


Nieuwe aanpak voor voortijdig schoolverlaten

De gemeente heeft samen met het VMBO Insula College, het Stedelijk Dalton Lyceum en het Da Vinci College een nieuwe route bepaald voor de aanpak van het voortijdig schoolverlaten: route 2004. De nieuwe aanpak is bedoeld voor de leerlingen die vanuit het VMBO in Dordrecht doorstromen naar de opleidingen economie van het Da Vinci College en de risicoleerlingen van deze opleidingen economie. In 2003 verlieten 394 jongeren deze opleidingen. In 2006 moet dit aantal met 33% zijn afgenomen.

Plan van aanpak
De aanpak richt zich op het verbeteren van de keuzevoorbereiding, het aanpakken van de gedragsproblematiek, het identificeren van problemen in een zo vroeg mogelijk stadium, het organiseren van een goede overdracht tussen het VMBO en het Da Vinci College en het opzetten van leerwerktrajecten.

Keuzevoorbereiding
Veel VMBO-leerlingen kiezen een verkeerde opleiding. De drie scholen besteden in dit nieuwe plan veel aandacht a! an keuzebegeleiding en loopbaanori ëntatie op het VMBO, aan de overstap van VMBO en MBO en tijdens de MBO-opleiding.

Begeleiding
Het project voorziet in intensieve vormen van begeleiding zoals stagebegeleiding, simulaties en het vervullen van rollen in een op te zetten leerbedrijf voor het aanpakken van de gedragsproblematiek. Een tweede vorm van begeleiding wordt gevonden in de vorm van mentorschap door en voor leerlingen.

Rol gemeente
Het bestrijden van het voortijdig schoolverlaten heeft een hoge prioriteit bij de gemeente. De gemeente stelt daarom drie jaar lang jaarlijks een bedrag van ¤ 200.000,-- beschikbaar voor het bestrijden van voortijdig schoolverlaten.

Kader van het project
In december 2002 hebben de scholen een raamovereenkomst afgesloten voor de onderwijskundige ontwikkeling van het Leerpark. Meer dan 20 branches en bedrijven hebben een intentieverklaring Onderwijs-Bedrijfsleven ondertekend. In! het plan van aanpak Onderwijsvern ieuwing van 11 juni 2003 hebben de scholen en de gemeente de intentie uitgesproken plannen te ontwikkelen ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten. De Regiegroep Onderwijsontwikkeling Leerpark (ROL) is verantwoordelijk voor het realiseren van de onderwijsvernieuwing door de Leerparkpartners. Deze nieuwe route kan worden beschouwd als een pilot van het thema 'Bestrijding voortijdig schoolverlaten'.