Titel: SNT maakt verwachtingen waar
SNT GROUP N.V.
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 10-02-2004 08:32
- Kaspositie blijft comfortabel op euro 105,6 miljoen
- Omzet komt uit op euro 514,5 miljoen
- Operationele marge voor reorganisatiekosten en afschrijving goodwill
(EBITA) stijgt naar 7,1%
- Winst Per Aandeel voor afschrijving goodwill stijgt naar euro 1,95
Zoetermeer, 10 februari 2004. SNT Group heeft in 2003 haar kaspositie
verder versterkt en de basis gelegd voor continuering van de gezonde
bedrijfsvoering. De omzet over 2003 komt uit op
euro 514,5 miljoen. Hiervan is euro 51,3 miljoen afkomstig uit de in het
eerste halfjaar meegeconsolideerde activiteiten in Scandinavië en
Frankrijk. Het operationeel resultaat voor afschrijving goodwill (EBITA)
zonder de kosten van de getroffen reorganisatievoorziening bedraagt in
2003 euro 36,7 miljoen (7,1 % van de omzet). Inclusief deze bijzondere
kostenpost bedraagt de EBITA euro 32,2 miljoen (6,3 % van de omzet). De
operationele verliezen van SNT Scandinavië en SNT Frankrijk zijn tot 1
juli 2003 in het resultaat geconsolideerd. Het netto resultaat uit gewone
bedrijfsuitoefening komt uit op euro 11,7 miljoen. De Winst Per Aandeel
(WPA) voor afschrijving goodwill komt uit op euro 1,95, in 2002 was dit
euro 1,45.
Ontwikkelingen 2003
In het verslagjaar 2003 heeft de Raad van Bestuur van SNT Group een
aantal vergaande besluiten genomen met betrekking tot de inrichting van
de organisatie met het doel de bedrijfsvoering blijvend gezond te houden.
In juni en juli 2003 heeft SNT bekend gemaakt de activiteiten in
Scandinavië (SNT Zweden, SNT Noorwegen, SNT Denemarken en SNT Finland) en
Frankrijk (SNT Frankrijk) op afstand te brengen, onder gelijktijdige
verkrijging van respectievelijk een 24% belang in Excellent Intressenter
AB, een Zweedse CRM dienstverlener met werkmaatschappijen in Denemarken,
Noorwegen en Finland en een 30% belang in Vitalicom SA, een in Frankrijk
opererend CRM bedrijf. Bovendien heeft de Raad van Bestuur zich eind 2003
voorgenomen om in 2004 215 indirecte taken te reduceren binnen SNT
Benelux. In de jaarrekening 2003 heeft SNT een voorziening opgenomen van
euro 4,5 miljoen ten behoeve van bekostiging van het benodigde sociaal
plan, op basis van de op dit moment bekende uitgangspunten.
Kaspositie en kasstroom
De liquiditeitspositie is in 2003 onveranderd sterk gebleven en SNT is
per saldo vrij van bankschulden.
De kaspositie bedraagt ultimo 2003 euro 105,6 miljoen. Onder aftrek van
alle kort- en langlopende bankschulden bedraagt de netto
liquiditeitspositie euro 54,1 miljoen. Dit betekent een stijging van euro
8,2 miljoen ten opzichte van de euro 45,9 miljoen ultimo 2002.
Deze verbeterde liquiditeitspositie is een saldo van de positieve
kasstroom uit operationele activiteiten van euro 44,4 miljoen en
uitgaven uit hoofde van investeringsactiviteiten en aflossingen van
respectievelijk
euro 34,8 miljoen en euro 1,4 miljoen.
Omzetontwikkeling
De omzet over 2003 is uitgekomen op euro 514,5 miljoen. Hiervan is euro
51,3 miljoen afkomstig uit de in het eerste halfjaar meegeconsolideerde
activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. De omzet in de Benelux en
Duitsland bedraagt gezamenlijk euro 463,2 miljoen. Dit betekent een
stijging van euro 28,2 miljoen (ruim 6%) ten opzichte van 2002 (euro
434,9 miljoen). Deze stijging is het saldo van enerzijds een omzetgroei
in Duitsland van euro 43,7 miljoen (62%) en anderzijds een omzetdaling
van euro 15,5 miljoen (ruim - 4%) in de Benelux.
De sterke omzetgroei in Duitsland wordt voor een belangrijk deel
veroorzaakt door de in de loop van 2002 geacquireerde omzet van E-plus.
De overige, niet telecom gerelateerde omzet is in Duitsland echter
eveneens gestegen.
De omzetdaling in de Benelux heeft zich met name voorgedaan in de contact
activiteiten. In dit segment is de omzet gedaald met euro 18,3 miljoen.
Hiervan wordt een groot deel veroorzaakt door een daling van de omzet van
telecom opdrachtgevers. Deze daling is onder meer een gevolg van dalende
callvolumes, mede veroorzaakt doordat SNT met toegevoegde waarde diensten
en elektronische applicaties de effiency van het klantcontact management
belangrijk heeft verhoogd.
De omzet van de multiconnect activiteiten (multichannel oplossingen) is
licht gedaald met
euro 7,8 miljoen. De omzet van research activiteiten is daarentegen in
2003 gestegen met euro 7,2 miljoen (34%) en bedraagt daarmee nu ruim 8%
van de omzet in de Benelux en 5,5% van de totale omzet.
Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat (EBITA) zonder de kosten van de getroffen
reorganisatievoorziening bedraagt in 2003 euro 36,7 miljoen ofwel 7,1%
van de omzet. Inclusief deze bijzondere kostenpost bedraagt de EBITA euro
32,2 miljoen (6,3% van de omzet).
In het operationeel resultaat van euro 32,2 miljoen is begrepen het
verlies uit operationele activiteiten over het eerste halfjaar van de
eigen activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. Met de afstoting van de
eigen activiteiten in Scandinavië en Frankrijk is per 1 juli 2003 tevens
een einde gekomen aan de consolidatie van operationele verliezen in deze
regio's.
Netto resultaat
Het netto resultaat is in 2003 sterk beïnvloed door de goodwill
impairment van euro 44,2 miljoen. Deze afschrijving bracht het netto
resultaat (uit gewone bedrijfsuitoefening) van euro 11,7 miljoen terug
naar een uiteindelijk netto resultaat van -/- 22,9 miljoen.
De 'impairment' is het direct gevolg van de afstoting van eigen
activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. De beëindiging van deze eigen
activiteiten heeft ook een belangrijk incidenteel belastingeffect.
Enerzijds verdwijnt de mogelijkheid tot fiscale verliescompensatie in
deze regio's waardoor een totaal bedrag aan actieve belastinglatenties is
afgeboekt van euro 7,5 miljoen. Anderzijds wordt door SNT Group in
Nederland een groot fiscaal verlies over de oorspronkelijke investeringen
in Scandinavië en Frankrijk gerealiseerd. Dit fiscaal verlies zal leiden
tot een aanzienlijke belastingrestitutie waarvan in 2003 euro 17,1
miljoen is verantwoord. Het totale (gesaldeerde) positieve belasting
effect in 2003 met betrekking tot deze transacties bedraagt derhalve euro
9,6 miljoen.
Aandeel SNT
Op 31 december 2003 sloot het aandeel SNT een jaar van relatief rustige
koersontwikkelingen af met een koers van euro 11,90. Het aandeel SNT
opende in 2003 op euro 12,90, de hoogste koers in 2003 was
euro 15,00 (5 september) en de laagste koers bedroeg euro 8,50 (22 mei).
Het gemiddeld handelsvolume lag op 5.800 aandelen per dag. Het totaal
aantal uitgegeven aandelen is in 2003 niet gewijzigd en bedraagt
13.879.865 gewone (C-) aandelen en 1 bijzonder aandeel. Gedurende 2003
zijn alle C-aandelen omgezet in gewone aandelen, dit heeft echter geen
gevolgen voor het totaal aantal uitstaande aandelen.
De Winst Per Aandeel (WPA) voor afschrijving goodwill komt uit op euro
1,95, in 2002 was dit euro 1,45. Inclusief het effect van verwatering
door conversie van het bijzonder aandeel komt de WPA voor afschrijving
goodwill uit op euro 1,22 (2002: euro 0,81). De netto WPA bedraagt - euro
1,65, ten opzichte van euro 0,86 in 2002.
Marktontwikkelingen en nieuwe diensten
Internet- en SMS diensten zijn uitgegroeid tot communicatievormen die in
hoge mate zijn geïntegreerd in het persoonlijk en zakelijk leven. In lijn
met de ontwikkeling van de 24 uurs informatiemaatschappij en
voortschrijdende technische mogelijkheden blijven zogenaamde zelfhelp
diensten zich verder ontwikkelen. Steeds meer huishoudens stappen over op
ADSL internet verbindingen en in steeds meer huishoudens staat de
computer vrijwel continu 'online'. Het zelfstandig zoeken van informatie
op internet, het online boeken van een vliegticket of het elektronisch
doorgeven van de meterstanden wordt daardoor meer en meer laagdrempelig
en vanzelfsprekend.
SNT heeft adequaat ingespeeld op de verschuiving van telefonische contact
afhandeling naar elektronische contact afhandeling. Het brede
productportfolio van SNT voorziet zowel in elektronisch gerichte
oplossingen als in persoonlijke opvang en bemiddeling. Als reactie op de
digitalisering van de maatschappij, verwacht SNT een toenemende vraag
naar persoonlijke gemaksdiensten waarvoor consumenten bereid zijn te
betalen. Daarnaast zullen bedrijven duidelijker onderscheid maken in de
waarde die bepaalde klantgroepen voor hen vertegenwoordigen. Afhankelijk
van die waarde, zal persoonlijke service gratis of tegen betaling worden
aangeboden. Ook verwacht SNT een toenemende behoefte aan sociaal
maatschappelijke opvang in de vorm van hulpverleningsgesprekken. Met de
genoemde ontwikkeling evalueert de functie van contact center medewerker
naar een hoger, kennisintensiever niveau. Tenslotte voorzien de research
activiteiten van SNT in de toenemende behoefte aan inzicht in klantgedrag
en klantvoorkeuren, aan de hand waarvan opdrachtgevers met de juiste
klantgroep op het juiste moment via het juiste kanaal weten te
communiceren.
Overnames en allianties
In 2003 zijn er in de Benelux geen acquisities gedaan. SNT Duitsland
heeft haar portfolio verrijkt met enkele belangrijke toegevoegde waarde
diensten en tevens extra contact center capaciteit verworven voor het
onderhouden van bestaande klantenrelaties. In 2003 heeft SNT Duitsland
een telemarketing agentschap aangekocht, is het bedrijf een deelname
aangegaan met een dialoogmarketing agentschap en is de oprichting van SNT
Inkasso GmbH gerealiseerd. Begin januari 2004 heeft SNT Duitsland
info.portal GmbH overgenomen van O2 Duitsland en het Noorse Telenor
Teleservice. Info.portal is het op twee na grootste platform voor
informatie en bemiddeling op het gebied van telecommunicatie (waaronder
'directory services'). Met de genoemde deelnames en acquisities, heeft
SNT Duitsland haar marktpositie verder versterkt. Vanaf 2004 is het
bedrijf met bijna 3.000 medewerkers vertegenwoordigd in 14 communicatie-
en servicecentra in 12 Duitse steden .
SNT heeft in de zomer van 2003 haar Scandinavische en Franse activiteiten
gedeeltelijk vervreemd,
onder gelijktijdige verkrijging van respectievelijk 24% en 30% belang in
de nieuwe Scandinavische en Franse combinaties. Vergelijkbaar met
ontwikkelingen in de luchtvaartsector, streeft SNT naar de oprichting van
een Europese alliantie van CRM dienstverleners. Binnen deze alliantie kan
zonder dat financiële participaties noodzakelijk zijn, worden
geprofiteerd van schaalvergroting door uitwisseling van kennis,
technologie en klanten. Een dergelijke alliantie kan naast SNT Benelux,
SNT Duitsland, de Scandinavische partner Excellent en de Franse partner
Vitalicom, worden aangevuld met partners uit ondermeer Spanje, Portugal
en Italië. Op dit moment is SNT in gesprek met twee branchegenoten uit
laatst genoemde landen.
Personeel en organisatie
In januari 2003 heeft SNT Benelux een CAO afgesloten waarbinnen primaire
en secundaire arbeidsvoorwaarden van alle medewerkers in Nederland op een
uniforme en marktconforme manier zijn geregeld. Daartoe is onder meer een
nieuw functie waarderingssysteem met een bijbehorende nieuwe salarislijn
vastgesteld. Voor voormalig KPN medewerkers zijn passende
overgangsregimes afgesproken. Een ander belangrijk resultaat is de
pensioenregeling op basis van de beschikbare premie regeling (BPR).
Voormalig KPN medewerkers hadden pensioenafspraken op basis van een
middelloonregeling. Deze regeling wordt nu losgelaten. Na een
overgangssituatie komen alle SNT medewerkers in Nederland onder dezelfde
pensioenregeling. De CAO is met terugwerkende kracht ingegaan per 1
januari 2003 en loopt tot april 2004. Na het sluiten van de CAO, heeft
SNT Benelux veel nadruk gelegd op de implementatie van deze CAO. Diverse
personeelsadministratiesystemen zijn geïntegreerd en afgestemd op de
nieuwe situatie.
In het kader van de gedeeltelijk verkoop van de deelnemingen in
Scandinavië en Frankrijk, heeft SNT Group de bezetting op het
hoofdkantoor aangepast aan de nieuwe 'span of control'.
Met ingang van 1 oktober 2003 is het aantal medewerkers op het
holdingkantoor van SNT met circa 50% gereduceerd. Op 7 januari 2004 heeft
SNT bekend gemaakt de intentie te hebben het aantal indirecte (staf en
management) functies in Nederland met 215 te verminderen. De reductie
betreft functies op het hoofdkantoor in Zoetermeer en enkele staffuncties
in de landelijke vestigingen. Het merendeel van de betreffende functies
vervalt door samenvoeging van activiteiten of beëindiging van
overcapaciteit. Daarnaast vervalt een beperkt aantal functies door
outsourcing van activiteiten aan derden, waaronder IBM. SNT verwacht dat
in het eerste halfjaar 145 arbeidsplaatsen vervallen, waarvan een groot
deel door gedwongen ontslag. De overige 70 medewerkers zullen het bedrijf
naar verwachting voor het einde van het jaar hebben verlaten.
Bestemming resultaat
De Raad van Commissarissen van SNT Group heeft ingestemd met het advies
van de Raad van Bestuur om het dividend te passeren.
Verwachtingen 2004
SNT verwacht dat de onzekerheid in de markt voorlopig blijft bestaan en
dat ondernemingen terughoudend zullen blijven in het afsluiten van grote
outsourcingstrajecten. Telecommunicatiebedrijven, die voor SNT nog steeds
een belangrijk omzetsegment vertegenwoordigen, bevinden zich in de
herstelfase. Daarnaast voeren zowel Nederlandse als Duitse overheden
omvangrijke bezuinigingsmaatregelen door. In dit klimaat zullen
ondernemingen kostenbeheersing centraal blijven stellen. Binnen dit kader
past een verdere toename van zelfhelp diensten en automatisering. Door
portfolio ontwikkeling op het gebied van research en elektronische
dienstverlening is SNT instaat adequaat antwoord te geven op deze vraag.
SNT's verbrede portfolio, stabiele klantportefeuille en verbeterde
efficiency op het gebied van ICT en personele bezetting, geven voldoende
vertrouwen op een gezond 2004.
SNT vindt het nog te vroeg om resultaatverwachtingen over 2004 uit te
spreken.
De Raad van Bestuur van SNT heeft besloten over te gaan tot publicatie
van kwartaalcijfers. Indien de ontwikkelingen in het eerste kwartaal
basis blijken te zijn voor een eindejaarsverwachting, zal hier tijdens
publicatie van de kwartaalcijfers melding van worden gemaakt.
Profiel SNT
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan
deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat,
co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om
hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. SNT verleent samen met haar partners vanuit
Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en
Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.
SNT Group wordt gevormd door de werkmaatschappijen SNT Nederland, SNT
België en SNT Duitsland. Binnen SNT Nederland opereert onderzoeksbureau
Interview-NSS als 100% werkmaatschappij onder eigen naam. In Scandinavië
werkt SNT samen met alliantie partner Excellent. Vitalicom is SNT's
partner in Frankrijk.
Einde bericht
Noot voor de redactie (