Titel: SNT maakt verwachtingen waar

SNT GROUP N.V.
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 10-02-2004 08:32


- Kaspositie blijft comfortabel op euro 105,6 miljoen
- Omzet komt uit op euro 514,5 miljoen

- Operationele marge voor reorganisatiekosten en afschrijving goodwill (EBITA) stijgt naar 7,1%

- Winst Per Aandeel voor afschrijving goodwill stijgt naar euro 1,95

Zoetermeer, 10 februari 2004. SNT Group heeft in 2003 haar kaspositie verder versterkt en de basis gelegd voor continuering van de gezonde bedrijfsvoering. De omzet over 2003 komt uit op
euro 514,5 miljoen. Hiervan is euro 51,3 miljoen afkomstig uit de in het eerste halfjaar meegeconsolideerde activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. Het operationeel resultaat voor afschrijving goodwill (EBITA) zonder de kosten van de getroffen reorganisatievoorziening bedraagt in 2003 euro 36,7 miljoen (7,1 % van de omzet). Inclusief deze bijzondere kostenpost bedraagt de EBITA euro 32,2 miljoen (6,3 % van de omzet). De operationele verliezen van SNT Scandinavië en SNT Frankrijk zijn tot 1 juli 2003 in het resultaat geconsolideerd. Het netto resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening komt uit op euro 11,7 miljoen. De Winst Per Aandeel (WPA) voor afschrijving goodwill komt uit op euro 1,95, in 2002 was dit euro 1,45.

Ontwikkelingen 2003
In het verslagjaar 2003 heeft de Raad van Bestuur van SNT Group een aantal vergaande besluiten genomen met betrekking tot de inrichting van de organisatie met het doel de bedrijfsvoering blijvend gezond te houden. In juni en juli 2003 heeft SNT bekend gemaakt de activiteiten in Scandinavië (SNT Zweden, SNT Noorwegen, SNT Denemarken en SNT Finland) en Frankrijk (SNT Frankrijk) op afstand te brengen, onder gelijktijdige verkrijging van respectievelijk een 24% belang in Excellent Intressenter AB, een Zweedse CRM dienstverlener met werkmaatschappijen in Denemarken, Noorwegen en Finland en een 30% belang in Vitalicom SA, een in Frankrijk opererend CRM bedrijf. Bovendien heeft de Raad van Bestuur zich eind 2003 voorgenomen om in 2004 215 indirecte taken te reduceren binnen SNT Benelux. In de jaarrekening 2003 heeft SNT een voorziening opgenomen van euro 4,5 miljoen ten behoeve van bekostiging van het benodigde sociaal plan, op basis van de op dit moment bekende uitgangspunten.

Kaspositie en kasstroom
De liquiditeitspositie is in 2003 onveranderd sterk gebleven en SNT is per saldo vrij van bankschulden.
De kaspositie bedraagt ultimo 2003 euro 105,6 miljoen. Onder aftrek van alle kort- en langlopende bankschulden bedraagt de netto liquiditeitspositie euro 54,1 miljoen. Dit betekent een stijging van euro 8,2 miljoen ten opzichte van de euro 45,9 miljoen ultimo 2002.

Deze verbeterde liquiditeitspositie is een saldo van de positieve kasstroom uit operationele activiteiten van euro 44,4 miljoen en uitgaven uit hoofde van investeringsactiviteiten en aflossingen van respectievelijk
euro 34,8 miljoen en euro 1,4 miljoen.

Omzetontwikkeling
De omzet over 2003 is uitgekomen op euro 514,5 miljoen. Hiervan is euro 51,3 miljoen afkomstig uit de in het eerste halfjaar meegeconsolideerde activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. De omzet in de Benelux en Duitsland bedraagt gezamenlijk euro 463,2 miljoen. Dit betekent een stijging van euro 28,2 miljoen (ruim 6%) ten opzichte van 2002 (euro 434,9 miljoen). Deze stijging is het saldo van enerzijds een omzetgroei in Duitsland van euro 43,7 miljoen (62%) en anderzijds een omzetdaling van euro 15,5 miljoen (ruim - 4%) in de Benelux.

De sterke omzetgroei in Duitsland wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de in de loop van 2002 geacquireerde omzet van E-plus. De overige, niet telecom gerelateerde omzet is in Duitsland echter eveneens gestegen.

De omzetdaling in de Benelux heeft zich met name voorgedaan in de contact activiteiten. In dit segment is de omzet gedaald met euro 18,3 miljoen. Hiervan wordt een groot deel veroorzaakt door een daling van de omzet van telecom opdrachtgevers. Deze daling is onder meer een gevolg van dalende callvolumes, mede veroorzaakt doordat SNT met toegevoegde waarde diensten en elektronische applicaties de effiency van het klantcontact management belangrijk heeft verhoogd.
De omzet van de multiconnect activiteiten (multichannel oplossingen) is licht gedaald met
euro 7,8 miljoen. De omzet van research activiteiten is daarentegen in 2003 gestegen met euro 7,2 miljoen (34%) en bedraagt daarmee nu ruim 8% van de omzet in de Benelux en 5,5% van de totale omzet.

Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat (EBITA) zonder de kosten van de getroffen reorganisatievoorziening bedraagt in 2003 euro 36,7 miljoen ofwel 7,1% van de omzet. Inclusief deze bijzondere kostenpost bedraagt de EBITA euro 32,2 miljoen (6,3% van de omzet).

In het operationeel resultaat van euro 32,2 miljoen is begrepen het verlies uit operationele activiteiten over het eerste halfjaar van de eigen activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. Met de afstoting van de eigen activiteiten in Scandinavië en Frankrijk is per 1 juli 2003 tevens een einde gekomen aan de consolidatie van operationele verliezen in deze regio's.

Netto resultaat
Het netto resultaat is in 2003 sterk beïnvloed door de goodwill impairment van euro 44,2 miljoen. Deze afschrijving bracht het netto resultaat (uit gewone bedrijfsuitoefening) van euro 11,7 miljoen terug naar een uiteindelijk netto resultaat van -/- 22,9 miljoen.

De 'impairment' is het direct gevolg van de afstoting van eigen activiteiten in Scandinavië en Frankrijk. De beëindiging van deze eigen activiteiten heeft ook een belangrijk incidenteel belastingeffect. Enerzijds verdwijnt de mogelijkheid tot fiscale verliescompensatie in deze regio's waardoor een totaal bedrag aan actieve belastinglatenties is afgeboekt van euro 7,5 miljoen. Anderzijds wordt door SNT Group in Nederland een groot fiscaal verlies over de oorspronkelijke investeringen in Scandinavië en Frankrijk gerealiseerd. Dit fiscaal verlies zal leiden tot een aanzienlijke belastingrestitutie waarvan in 2003 euro 17,1 miljoen is verantwoord. Het totale (gesaldeerde) positieve belasting effect in 2003 met betrekking tot deze transacties bedraagt derhalve euro 9,6 miljoen.

Aandeel SNT
Op 31 december 2003 sloot het aandeel SNT een jaar van relatief rustige koersontwikkelingen af met een koers van euro 11,90. Het aandeel SNT opende in 2003 op euro 12,90, de hoogste koers in 2003 was euro 15,00 (5 september) en de laagste koers bedroeg euro 8,50 (22 mei). Het gemiddeld handelsvolume lag op 5.800 aandelen per dag. Het totaal aantal uitgegeven aandelen is in 2003 niet gewijzigd en bedraagt 13.879.865 gewone (C-) aandelen en 1 bijzonder aandeel. Gedurende 2003 zijn alle C-aandelen omgezet in gewone aandelen, dit heeft echter geen gevolgen voor het totaal aantal uitstaande aandelen. De Winst Per Aandeel (WPA) voor afschrijving goodwill komt uit op euro
1,95, in 2002 was dit euro 1,45. Inclusief het effect van verwatering door conversie van het bijzonder aandeel komt de WPA voor afschrijving goodwill uit op euro 1,22 (2002: euro 0,81). De netto WPA bedraagt - euro
1,65, ten opzichte van euro 0,86 in 2002.

Marktontwikkelingen en nieuwe diensten
Internet- en SMS diensten zijn uitgegroeid tot communicatievormen die in hoge mate zijn geïntegreerd in het persoonlijk en zakelijk leven. In lijn met de ontwikkeling van de 24 uurs informatiemaatschappij en voortschrijdende technische mogelijkheden blijven zogenaamde zelfhelp diensten zich verder ontwikkelen. Steeds meer huishoudens stappen over op ADSL internet verbindingen en in steeds meer huishoudens staat de computer vrijwel continu 'online'. Het zelfstandig zoeken van informatie op internet, het online boeken van een vliegticket of het elektronisch doorgeven van de meterstanden wordt daardoor meer en meer laagdrempelig en vanzelfsprekend.

SNT heeft adequaat ingespeeld op de verschuiving van telefonische contact afhandeling naar elektronische contact afhandeling. Het brede productportfolio van SNT voorziet zowel in elektronisch gerichte oplossingen als in persoonlijke opvang en bemiddeling. Als reactie op de digitalisering van de maatschappij, verwacht SNT een toenemende vraag naar persoonlijke gemaksdiensten waarvoor consumenten bereid zijn te betalen. Daarnaast zullen bedrijven duidelijker onderscheid maken in de waarde die bepaalde klantgroepen voor hen vertegenwoordigen. Afhankelijk van die waarde, zal persoonlijke service gratis of tegen betaling worden aangeboden. Ook verwacht SNT een toenemende behoefte aan sociaal maatschappelijke opvang in de vorm van hulpverleningsgesprekken. Met de genoemde ontwikkeling evalueert de functie van contact center medewerker naar een hoger, kennisintensiever niveau. Tenslotte voorzien de research activiteiten van SNT in de toenemende behoefte aan inzicht in klantgedrag en klantvoorkeuren, aan de hand waarvan opdrachtgevers met de juiste klantgroep op het juiste moment via het juiste kanaal weten te communiceren.

Overnames en allianties
In 2003 zijn er in de Benelux geen acquisities gedaan. SNT Duitsland heeft haar portfolio verrijkt met enkele belangrijke toegevoegde waarde diensten en tevens extra contact center capaciteit verworven voor het onderhouden van bestaande klantenrelaties. In 2003 heeft SNT Duitsland een telemarketing agentschap aangekocht, is het bedrijf een deelname aangegaan met een dialoogmarketing agentschap en is de oprichting van SNT Inkasso GmbH gerealiseerd. Begin januari 2004 heeft SNT Duitsland info.portal GmbH overgenomen van O2 Duitsland en het Noorse Telenor Teleservice. Info.portal is het op twee na grootste platform voor informatie en bemiddeling op het gebied van telecommunicatie (waaronder 'directory services'). Met de genoemde deelnames en acquisities, heeft SNT Duitsland haar marktpositie verder versterkt. Vanaf 2004 is het bedrijf met bijna 3.000 medewerkers vertegenwoordigd in 14 communicatie- en servicecentra in 12 Duitse steden .

SNT heeft in de zomer van 2003 haar Scandinavische en Franse activiteiten gedeeltelijk vervreemd,
onder gelijktijdige verkrijging van respectievelijk 24% en 30% belang in de nieuwe Scandinavische en Franse combinaties. Vergelijkbaar met ontwikkelingen in de luchtvaartsector, streeft SNT naar de oprichting van een Europese alliantie van CRM dienstverleners. Binnen deze alliantie kan zonder dat financiële participaties noodzakelijk zijn, worden geprofiteerd van schaalvergroting door uitwisseling van kennis, technologie en klanten. Een dergelijke alliantie kan naast SNT Benelux, SNT Duitsland, de Scandinavische partner Excellent en de Franse partner Vitalicom, worden aangevuld met partners uit ondermeer Spanje, Portugal en Italië. Op dit moment is SNT in gesprek met twee branchegenoten uit laatst genoemde landen.

Personeel en organisatie
In januari 2003 heeft SNT Benelux een CAO afgesloten waarbinnen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van alle medewerkers in Nederland op een uniforme en marktconforme manier zijn geregeld. Daartoe is onder meer een nieuw functie waarderingssysteem met een bijbehorende nieuwe salarislijn vastgesteld. Voor voormalig KPN medewerkers zijn passende overgangsregimes afgesproken. Een ander belangrijk resultaat is de pensioenregeling op basis van de beschikbare premie regeling (BPR). Voormalig KPN medewerkers hadden pensioenafspraken op basis van een middelloonregeling. Deze regeling wordt nu losgelaten. Na een overgangssituatie komen alle SNT medewerkers in Nederland onder dezelfde pensioenregeling. De CAO is met terugwerkende kracht ingegaan per 1 januari 2003 en loopt tot april 2004. Na het sluiten van de CAO, heeft SNT Benelux veel nadruk gelegd op de implementatie van deze CAO. Diverse personeelsadministratiesystemen zijn geïntegreerd en afgestemd op de nieuwe situatie.

In het kader van de gedeeltelijk verkoop van de deelnemingen in Scandinavië en Frankrijk, heeft SNT Group de bezetting op het hoofdkantoor aangepast aan de nieuwe 'span of control'. Met ingang van 1 oktober 2003 is het aantal medewerkers op het holdingkantoor van SNT met circa 50% gereduceerd. Op 7 januari 2004 heeft SNT bekend gemaakt de intentie te hebben het aantal indirecte (staf en management) functies in Nederland met 215 te verminderen. De reductie betreft functies op het hoofdkantoor in Zoetermeer en enkele staffuncties in de landelijke vestigingen. Het merendeel van de betreffende functies vervalt door samenvoeging van activiteiten of beëindiging van overcapaciteit. Daarnaast vervalt een beperkt aantal functies door outsourcing van activiteiten aan derden, waaronder IBM. SNT verwacht dat in het eerste halfjaar 145 arbeidsplaatsen vervallen, waarvan een groot deel door gedwongen ontslag. De overige 70 medewerkers zullen het bedrijf naar verwachting voor het einde van het jaar hebben verlaten.

Bestemming resultaat
De Raad van Commissarissen van SNT Group heeft ingestemd met het advies van de Raad van Bestuur om het dividend te passeren.

Verwachtingen 2004
SNT verwacht dat de onzekerheid in de markt voorlopig blijft bestaan en dat ondernemingen terughoudend zullen blijven in het afsluiten van grote outsourcingstrajecten. Telecommunicatiebedrijven, die voor SNT nog steeds een belangrijk omzetsegment vertegenwoordigen, bevinden zich in de herstelfase. Daarnaast voeren zowel Nederlandse als Duitse overheden omvangrijke bezuinigingsmaatregelen door. In dit klimaat zullen ondernemingen kostenbeheersing centraal blijven stellen. Binnen dit kader past een verdere toename van zelfhelp diensten en automatisering. Door portfolio ontwikkeling op het gebied van research en elektronische dienstverlening is SNT instaat adequaat antwoord te geven op deze vraag.

SNT's verbrede portfolio, stabiele klantportefeuille en verbeterde efficiency op het gebied van ICT en personele bezetting, geven voldoende vertrouwen op een gezond 2004.
SNT vindt het nog te vroeg om resultaatverwachtingen over 2004 uit te spreken.
De Raad van Bestuur van SNT heeft besloten over te gaan tot publicatie van kwartaalcijfers. Indien de ontwikkelingen in het eerste kwartaal basis blijken te zijn voor een eindejaarsverwachting, zal hier tijdens publicatie van de kwartaalcijfers melding van worden gemaakt.

Profiel SNT
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat, co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met klanten op te bouwen. SNT verleent samen met haar partners vanuit Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.

SNT Group wordt gevormd door de werkmaatschappijen SNT Nederland, SNT België en SNT Duitsland. Binnen SNT Nederland opereert onderzoeksbureau Interview-NSS als 100% werkmaatschappij onder eigen naam. In Scandinavië werkt SNT samen met alliantie partner Excellent. Vitalicom is SNT's partner in Frankrijk.

Einde bericht

Noot voor de redactie (