10-2-2004
Citroën sterkste in rally van Zweden
Sébastien Loeb heeft in het WRC-gezelschap de naam ijzig rustig te
zijn: onverstoorbaar gaat hij zijn weg en trekt zijn eigen plan. De
concurrentie vreest zijn kwaliteiten op asfalt, maar in de Uddeholm
Swedish Rally bleek hij ook op sneeuw en ijs niet te houden.
Hij wint weer en scoort na twee wedstrijden honderd procent. Veelal
genoemd een getalenteerde jonge Fransman wanneer men het heeft over de
Elzasser in zijn Citroën Xsara WRC, dit jaar zijn die woorden niet
langer op hun plaats. Sébastien Loeb is met zijn
vice-wereldkampioenschap toegetreden tot de eregalerij van
rallycracks. Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen, en
Seb gaat niet gebukt onder de last van zijn roem. In Zweden laat hij
zien dat hij zich ook op glad terrein thuis voelt en de hooggespannen
verwachtingen inlost.
Eerste Fransman
Sébastien Loeb is de eerste Fransman die de Uddeholm Swedish Rally op
zijn naam wist te schrijven. Sterker nog, nooit eerder won een rijder
die niet uit Scandinavië komt deze rally. Bovendien scoort Loeb met
deze overwinning honderd procent, want na de Monte Carlo haalt hij ook
in Zweden de volle winst en schrijft de maximale tien wedstrijdpunten
bij zijn totaal in de strijd om de rijderstitel. In de ruim dertig
jaar historie van het WRC is Loeb pas de derde rijder die kans zag om
na de seizoensopening in Monte Carlo ook de tweede rally in Zweden op
zijn naam te schrijven. Loeb, ontspannen als altijd: Lekker gevoel. Ik
wilde graag laten zien dat ik niet alleen op asfalt uit de voeten kan,
maar dat ik ook op onverhard of glad terrein kan winnen. Dit is de
eerste rally die ik win die niet op asfalt werd verreden. Natuurlijk
was ook Guy Fréquelin, team-baas, in zijn nopjes met deze prestatie
van Loeb: Ik moet toegeven dat ik, en met mij het hele team, ontroerd
ben door deze fantastische overwinning. Het team zorgt voor een
geweldige Xsara en met zijn talent heeft hij dat vertaald in pure
winst. Hij deed exact wat hij moest doen. Hij begon behoudend, zette
aan op de tweede dag en consolideerde tot het eind. Net als in Monte
Carlo. We staan er nu goed voor in beide kampioenschappen. Een beter
vooruitzicht voor de volgende rallies hadden wij niet ons niet kunnen
wensen.
Onverstoorbaar
Op vrijdag maakt de Est Markko Märtin met zijn Ford Focus RS WRC3
indruk. Hij lijkt zich prima thuis te voelen op de besneeuwde
trajecten. Loeb zegt nog de omstandigheden te vrezen: Als je als
eerste moet starten, dan fungeer je als een soort sneeuwschuiver.
Märtin leidt in zijn Ford op vrijdagavond met bijna een halve minuut
voorsprong op Loeb. Halverwege de zaterdag gaat de Est zo ongenadig
hard van de weg dat hij een wiel kwijtraakt en daarmee veel kostbare
minuten verliest. Loeb pakt vanaf dat moment de kop om die niet meer
af te staan. Sterker nog, ondanks hevig aandringen van erkende
sneeuwkanonnen bouwt hij zijn marge gestaag uit met bekeken tijdwinst
in beslissende proeven. De rest van het veld stelt zich tevreden met
de onderlinge strijd om punten voor het klassement. Carlos Sainz houdt
van de Zweedse rally en rijdt gebruikmakend van zijn routine naar een
keurige vijfde stek. Daarmee neemt het team van Citroën Sport ook weer
de hoogste positie in het klassement van constructeurs. Sainz: Ik heb
nuttige punten kunnen scoren, maar het gaat om de geweldige prestatie
van Seb, de eerste zuiderling die hier wint. Dit wordt zijn jaar!
Uitslag rijders
1. Sébastien Loeb (F), CITROËN Xsara WRC
2. Marcus Grönholm (FIN), PEUGEOT 307 WRC
3. Petter Solberg (N), SUBARU Impreza WRC
4. Janne Tuohino (FIN), FORD Focus RS WRC 3
5. Carlos Sainz (E), CITROËN Xsara WRC
6. Henning Solberg (N), PEUGEOT 206 WRC
7. Markko Märtin (EE), FORD Focus RS WRC 3
8. Daniel Carlsson (S), PEUGEOT 206 WRC
9. Mikko Hirvonen (FIN), SUBARU Impreza WRC
10. Andeas Eriksson (S), FORD Focus WRC
Stand rijders
1. Sébastien Loeb (F), 20
2. Marcus Grönholm (FIN), 13
3. Markko Märtin (EE), 10
4. Petter Solberg (N), 8
5. Francois Duval (B), 6
6. Janne Tuochino (FIN), 5
7. Freddy Loix (B), 4
8. Carlos Sainz (E), 4
9. Gilles Panizzi (F), 3
10. Henning Solberg (N), 3
Stand teams
1. Citroën, 24
2. Ford, 22
3. Peugeot, 17
4. Subaru, 10
5. Mitsubishi, 3
AutoRai