17-2-2004
De nieuwe Audi A6: ontwerp en prestaties
De nieuwe A6 is een bijzonder hoogwaardige limousine, die met zijn
rijdynamiek en technologisch potentieel alsmede met zijn comfort en
toonaangevende uitrustingsniveau de toppositie in deze klasse op het
oog heeft.
Krachtige TDI- en benzinemotoren met vier tot acht cilinders en
vermogens tot 246 kW (335 pk), de modernste transmissietechnologie
plus voor- of permanente vierwielaandrijving quattro, vormen de basis
voor de soevereiniteit van deze nieuwe sportlimousine. Een
prestatiepotentieel dat dankzij het perfect ontwikkelde onderstel en
de grote carrosseriestijfheid een nieuwe dimensie op het gebied van
rijdynamiek creëert.
Daarmee legt de nieuwe Audi A6 de lat wederom hoger, met als voorbeeld
zijn grote broer de Audi A8. Deze limousine is door autopers en
publiek immers eenduidig gekozen tot meest sportieve auto in het
topsegment; een positie die de nieuwe A6 in zijn klasse ook ambieert.
Gezien de combinatie van zijn eigenschappen - inclusief ontwerp en
prestaties - maakt de nieuwe A6 zich nu op om als meest progressieve
auto in zijn segment al zijn concurrenten ver achter zich te laten.
Een nieuw gezicht in de Business Class
Al bij de vormgeving van de 4,92 meter lange, 1,86 meter brede en 1,46
meter hoge carrosserie zet de nieuwe Audi A6 zichtbaar nieuwe trends.
Het lijnenspel combineert de strakke en heldere Audi-styling met
kernelementen van de meest toonaangevende ontwerpstudies van het merk.
De reeds klassieke basisproporties van deze Audi sportlimousine met
vlakke raampartij en nadrukkelijke coupé-daklijn onderscheiden zich
verder nog door een nieuw en spannend ontwerpaspect: het vervolg van
de naar boven welvende boogvorm van de schouderlijn, en de kromming
van de dynamic line boven de dorpel, verschaft de carrosserie
voorwaarts gerichte, dynamische proporties. De hoge middenbaan van de
motorkap staat symbool voor de kracht van de motoren in de nieuwe Audi
A6.
Van voren gezien identificeert de trapeziumvorm van de
singleframe-grille de A6 direct als representant van de nieuwste
Audi-generatie. Achter de heldere koplampglazen is de allernieuwste
koplamptechnologie zichtbaar; als optie beschikt de nieuwe A6 als
eerste Audi na de A8 over de draaibare bochtverlichting adaptive light
met Xenon plus-verlichting.
Bij deze koplamptechnologie draaien de koplampen exact mee met het
bochtverloop, afhankelijk van stuuruitslag en rijsnelheid, en daarmee
bieden ze een merkbaar betere verlichting van de rijbaan. De
bestuurder ziet het verloop van bochten beter en kan rijbaan en
hindernissen eerder en beter herkennen: een duidelijke verbetering op
het gebied van de actieve veiligheid.
Nieuw in de Audi A6 is de dagverlichting in combinatie met Xenon plus
en de - eveneens nieuwe - actieve bochtverlichting adaptive light.
Door het geringe energieverbruik maakt dit voor het eerst het gebruik
van de verlichting mogelijk, praktisch zonder dat dit ten koste gaat
van het brandstofverbruik of vergroting van de CO2-emissie tot gevolg
heeft. Een techniek die dankzij verbeterde zichtbaarheid de veiligheid
vergroot en die - in tegenstelling tot conventioneel dimlicht - als
dagverlichting noch de portemonnee van de bestuurder noch het milieu
zwaarder belast.
Karakteristiek voor de achterkant zijn de vlakke, ver naar het midden
doorlopende, verdiept geplaatste achterlichten. Een chromen lijst
verdeelt het kofferdeksel optisch horizontaal en vormt een markante
verbinding tussen de twee lichtunits.
De bovenrand van het kofferdeksel heeft een geprononceerde, dynamische
spoilervorm. Bij hoge snelheden zorgt deze voor extra neerwaartse druk
(downforce) op de achteras en daarmee voor bijzonder veilige
rijeigenschappen.
Interieur
Ook in het interieur wordt in één oogopslag duidelijk dat hier sprake
is van een generatiewisseling. De hoge en brede middenconsole met
optimaal bereikbare bedieningselementen accentueert de sportieve, op
de bestuurder gerichte vormgeving van het interieur.
Nadrukkelijke sportiviteit en ergonomische perfectie deze eisen
bepalen de styling van de cockpit. Een gemeenschappelijke overkapping
verbindt het centrale instrumentenpaneel met het licht naar de
bestuurder toegekromde bovenste deel van de middenconsole, waardoor
dit naadloos samenvalt.
Het instrumentarium is vormgegeven als twee druppels. De linker
druppel herbergt de toerenteller en koelvloeistoftemperatuur. Rechts
zit de kilometerteller en wordt de tankinhoud weergegeven.
In de nieuwe A6 beleeft ook Audis jongste stuurwielgeneratie zijn
première. Zichtbare kenmerken van het drie- of vierspaaks volant zijn
de optische verwijzing naar de trapeziumvormige singleframe grille en
de vier ringen op het middendeel van het stuur. Ook de ovale
omtrekgeometrie van deze airbag-afdekking is een variatie van de
singleframe-vorm.
Het ontwerp van de opgeruimd vormgegeven middenconsole is duidelijk
geïnspireerd door het interieurontwerp van de nieuwe A8.
En net als bij die Audi A8 hebben de ontwikkelingsingenieurs bij de
nieuwe A6 gekozen voor de toepassing van een elektromechanische
parkeerrem. Voor de ontwerpers betekent deze keuze meer speelruimte
bij de vormgeving van het interieur. Zo maakt ook in de Audi A6 het
ontbreken van een handremhendel een royaal ogende en tegelijkertijd
ergonomisch bijzonder functionele vormgeving van console en armsteun
mogelijk.
Achter de versnellingspook of keuzehendel bevindt zich, doordacht
geplaatst, de bedieningsterminal van het MMI-systeem. Het bijbehorende
display is optimaal geplaatst in het blikveld van de bestuurder onder
de overkapping van het dashboard geïntegreerd.
Alle inzittenden profiteren van de duidelijk toegenomen
interieurruimte. De wielbasis van de nieuwe Audi A6 is ten opzichte
van zijn voorganger toegenomen met 83 millimeter tot 2.843 millimeter.
Dat zorgt voor extra comfort achterin, maar ook voor extra veiligheid
vanwege een kleinere kans op beenletselen. De schouderbreedte voorin
is 23 millimeter royaler en achterin is er 6 millimeter meer ruimte.
Zowel de voor- als de quattro vierwielaangedreven uitvoeringen hebben
dezelfde inhoud van de bagageruimte: 546 liter.
Aandrijving Voor de nieuwe Audi A6 zijn in eerste instantie vijf in
lengterichting geplaatste motoren 3 benzinemotoren en twee TDI-diesels
beschikbaar. Alle hebben ze een voor hun inhoudsklasse overtuigende
vermogens- en koppelontwikkeling:
* nieuw: 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Nm
* nieuw: 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Nm
* nieuw: 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Nm
* nieuw: 3.0 TDI V6 met 165 kW (225 pk), 450 Nm
* nieuw: 2.0 TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm
Alle motoren worden in deze uitvoering voor het eerst toegepast en
voldoen aan de strenge grenswaarden van de EU4-emissienorm.
De zes- en achtcilindermotoren behoren tot Audis nieuwe
V-motoren-familie. De constructieve kenmerken zijn een blokhoek van 90
graden, een hartafstand van de cilinders van 90 millimeter, compacte
bouwvorm, onderhoudsvrije aandrijving van de nokkenassen via een
ketting, en een wrijvingsarme klepbediening met roltuimelaars.
De benzinemotoren
De krachtige 4.2 V8 met kettingaandrijving maakte eind 2002 zijn
debuut in de Audi S4. Voor de nieuwe Audi A6 werd hij opnieuw
afgestemd. Kenmerken van deze motor zijn een voller koppelverloop tot
het maximum toerental, een alert reactiegedrag en een gunstiger
brandstofverbruik.
De volledig nieuwe 3.2 FSI-zescilinder beschikt over alle kenmerken
van een ultra moderne benzinemotor. Directe inspuiting met op het
verbruik afgestemde brandstoftoevoer, vierkleppentechniek,
omschakelbaar inlaatspruitstuk, en continue nokkenasverstelling
resulteren in dynamische en krachtige reacties op elke beweging van
het gaspedaal, en een breder bruikbaar toerengebied tot 7.200 t/min.
Andere kenmerken zijn een enorm koppel en een bijzonder terughoudend
brandstofverbruik.
De eveneens volledig nieuwe 2.4 V6 is opgebouwd rond een kleinere
versie van het motorblok van de nieuwe 3,2-liter motor en heeft
normale brandstofinspuiting. Hij combineert op voorbeeldige wijze hoge
prestaties met een stille, gecultiveerde motorloop en een economisch
brandstofverbruik.
De TDI-motoren
Met de nieuwe 3.0 TDI V6 doet een ware krachtbron zijn intrede in de
sportieve Business Class. Deze motor biedt een in deze klasse
indrukwekkend vermogens- en koppelpotentieel: 225 pk en 450 Nm. Het
maximum koppel is al vlak boven stationair toerental, vanaf 1.400
toeren, beschikbaar. Voor de bestuurder betekent dit veel trekkracht
onder alle omstandigheden. Tegelijkertijd overtuigt deze motor door
zijn toonaangevend lage geluidsniveau en het probleemloos voldoen aan
de strenge EU4-emissienorm.
Qua techniek zijn deze veelzijdige eigenschappen onder andere te
danken aan het common rail-inspuitsysteem van de jongste generatie met
piëzo-injectoren. Deze maken het mogelijk dat de brandstof met een
druk van maximaal 1.600 bar en in maximaal vijf aparte doses in de
verbrandingsruimte kan worden gespoten.
De 2.0 TDI-viercilinder met pompverstuivertechnologie is een van de
modernste dieselmotoren ter wereld. Ook deze krachtbron onderscheidt
zich door een groot vermogen en een krachtig koppel, en combineert
deze goede eigenschappen met een toonaangevend laag brandstofverbruik.
Een actieradius van meer dan 1.100 kilometer is dan ook probleemloos
mogelijk voor de nieuwe Audi A6 2.0 TDI (marktintroductie: tweede
helft 2004).
De transmissies
Het lage verbruik en de hoge rijdynamiek van de nieuwe Audi A6
profiteren van de keuze voor transmissies met zes versnellingen, zowel
handgeschakeld als automatisch, met een verdere spreiding van de
overbrengingsverhoudingen.
Bij de handgeschakelde varianten wordt de nieuwe
ML-transmissietechnologie toegepast. De afkorting ML staat daarbij
voor de bouwvorm: Manueel/Langs-ingebouwd. De voordelen voor de
bestuurder zijn een verbeterd rendement, gecombineerd met een
geoptimaliseerde schakelkarakteristiek met korte, exact gedefinieerde
schakelbewegingen.
Nadat hij in 2000 in de A6 zijn succesvolle debuut maakte, overtuigt
de multitronic met zijn specifieke kwaliteiten ook weer in de nieuwe
Audi A6. Deze transmissie combineert de voordelen van een
handgeschakelde versnellingsbak met die van een traploze automaat.
Nieuw: in de tiptronic-modus zijn er nu voor het eerst 7
versnellingen.
Het bedieningscomfort overtreft zelfs dat van een conventionele
automaat met koppelomvormer, terwijl dynamiek en economie
vergelijkbaar zijn met die van een handgeschakelde versnellingsbak.
Als de bestuurder actief de keuze van de overbrenging wil bepalen kan
hij de zeven geprogrammeerde versnellingen via schakelpaddels aan het
stuur schakelen.
De bijzonder koppelsterke 4.2 V8-, 3.2 FSI- en 3.0 TDI-motoren zijn
gecombineerd met een 6-traps tiptronic-transmissie, waarmee het
potentieel van de motoren zorgt voor bedieningscomfort en dynamiek.
Karakteristiek voor alle vermogenssterke Audi-modellen is de
beschikbaarheid van permanente vierwielaandrijving quattro. Ook bij de
nieuwe A6 zijn de motoren in lengterichting ingebouwd, zodat een
centraal Torsen-differentieel kan worden toegepast. Dit verdeelt het
aandrijfkoppel op effectieve wijze afhankelijk van de omstandigheden
over de voor- en achteras, en draagt daarmee in belangrijke mate bij
aan de quatrro-typische rijdynamiek en het veilige rijgedrag, ook in
extreme situaties.
De modellen met 4.2 V8 en 3.0 TDI zijn standaard uitgerust met
quattro-aandrijving. Deze is als optie verkrijgbaar voor de 3.2 FSI.
AutoRai