AutoRai

17-2-2004

De nieuwe Audi A6: ontwerp en prestaties

De nieuwe A6 is een bijzonder hoogwaardige limousine, die met zijn rijdynamiek en technologisch potentieel alsmede met zijn comfort en toonaangevende uitrustingsniveau de toppositie in deze klasse op het oog heeft.

Krachtige TDI- en benzinemotoren met vier tot acht cilinders en vermogens tot 246 kW (335 pk), de modernste transmissietechnologie plus voor- of permanente vierwielaandrijving quattro, vormen de basis voor de soevereiniteit van deze nieuwe sportlimousine. Een prestatiepotentieel dat dankzij het perfect ontwikkelde onderstel en de grote carrosseriestijfheid een nieuwe dimensie op het gebied van rijdynamiek creëert.

Daarmee legt de nieuwe Audi A6 de lat wederom hoger, met als voorbeeld zijn grote broer de Audi A8. Deze limousine is door autopers en publiek immers eenduidig gekozen tot meest sportieve auto in het topsegment; een positie die de nieuwe A6 in zijn klasse ook ambieert. Gezien de combinatie van zijn eigenschappen - inclusief ontwerp en prestaties - maakt de nieuwe A6 zich nu op om als meest progressieve auto in zijn segment al zijn concurrenten ver achter zich te laten.

Een nieuw gezicht in de Business Class
Al bij de vormgeving van de 4,92 meter lange, 1,86 meter brede en 1,46 meter hoge carrosserie zet de nieuwe Audi A6 zichtbaar nieuwe trends. Het lijnenspel combineert de strakke en heldere Audi-styling met kernelementen van de meest toonaangevende ontwerpstudies van het merk.

De reeds klassieke basisproporties van deze Audi sportlimousine met vlakke raampartij en nadrukkelijke coupé-daklijn onderscheiden zich verder nog door een nieuw en spannend ontwerpaspect: het vervolg van de naar boven welvende boogvorm van de schouderlijn, en de kromming van de dynamic line boven de dorpel, verschaft de carrosserie voorwaarts gerichte, dynamische proporties. De hoge middenbaan van de motorkap staat symbool voor de kracht van de motoren in de nieuwe Audi A6.

Van voren gezien identificeert de trapeziumvorm van de singleframe-grille de A6 direct als representant van de nieuwste Audi-generatie. Achter de heldere koplampglazen is de allernieuwste koplamptechnologie zichtbaar; als optie beschikt de nieuwe A6 als eerste Audi na de A8 over de draaibare bochtverlichting adaptive light met Xenon plus-verlichting.

Bij deze koplamptechnologie draaien de koplampen exact mee met het bochtverloop, afhankelijk van stuuruitslag en rijsnelheid, en daarmee bieden ze een merkbaar betere verlichting van de rijbaan. De bestuurder ziet het verloop van bochten beter en kan rijbaan en hindernissen eerder en beter herkennen: een duidelijke verbetering op het gebied van de actieve veiligheid.

Nieuw in de Audi A6 is de dagverlichting in combinatie met Xenon plus en de - eveneens nieuwe - actieve bochtverlichting adaptive light. Door het geringe energieverbruik maakt dit voor het eerst het gebruik van de verlichting mogelijk, praktisch zonder dat dit ten koste gaat van het brandstofverbruik of vergroting van de CO2-emissie tot gevolg heeft. Een techniek die dankzij verbeterde zichtbaarheid de veiligheid vergroot en die - in tegenstelling tot conventioneel dimlicht - als dagverlichting noch de portemonnee van de bestuurder noch het milieu zwaarder belast.

Karakteristiek voor de achterkant zijn de vlakke, ver naar het midden doorlopende, verdiept geplaatste achterlichten. Een chromen lijst verdeelt het kofferdeksel optisch horizontaal en vormt een markante verbinding tussen de twee lichtunits.

De bovenrand van het kofferdeksel heeft een geprononceerde, dynamische spoilervorm. Bij hoge snelheden zorgt deze voor extra neerwaartse druk (downforce) op de achteras en daarmee voor bijzonder veilige rijeigenschappen.

Interieur
Ook in het interieur wordt in één oogopslag duidelijk dat hier sprake is van een generatiewisseling. De hoge en brede middenconsole met optimaal bereikbare bedieningselementen accentueert de sportieve, op de bestuurder gerichte vormgeving van het interieur.

Nadrukkelijke sportiviteit en ergonomische perfectie deze eisen bepalen de styling van de cockpit. Een gemeenschappelijke overkapping verbindt het centrale instrumentenpaneel met het licht naar de bestuurder toegekromde bovenste deel van de middenconsole, waardoor dit naadloos samenvalt.

Het instrumentarium is vormgegeven als twee druppels. De linker druppel herbergt de toerenteller en koelvloeistoftemperatuur. Rechts zit de kilometerteller en wordt de tankinhoud weergegeven.

In de nieuwe A6 beleeft ook Audis jongste stuurwielgeneratie zijn première. Zichtbare kenmerken van het drie- of vierspaaks volant zijn de optische verwijzing naar de trapeziumvormige singleframe grille en de vier ringen op het middendeel van het stuur. Ook de ovale omtrekgeometrie van deze airbag-afdekking is een variatie van de singleframe-vorm.

Het ontwerp van de opgeruimd vormgegeven middenconsole is duidelijk geïnspireerd door het interieurontwerp van de nieuwe A8.

En net als bij die Audi A8 hebben de ontwikkelingsingenieurs bij de nieuwe A6 gekozen voor de toepassing van een elektromechanische parkeerrem. Voor de ontwerpers betekent deze keuze meer speelruimte bij de vormgeving van het interieur. Zo maakt ook in de Audi A6 het ontbreken van een handremhendel een royaal ogende en tegelijkertijd ergonomisch bijzonder functionele vormgeving van console en armsteun mogelijk.

Achter de versnellingspook of keuzehendel bevindt zich, doordacht geplaatst, de bedieningsterminal van het MMI-systeem. Het bijbehorende display is optimaal geplaatst in het blikveld van de bestuurder onder de overkapping van het dashboard geïntegreerd.

Alle inzittenden profiteren van de duidelijk toegenomen interieurruimte. De wielbasis van de nieuwe Audi A6 is ten opzichte van zijn voorganger toegenomen met 83 millimeter tot 2.843 millimeter. Dat zorgt voor extra comfort achterin, maar ook voor extra veiligheid vanwege een kleinere kans op beenletselen. De schouderbreedte voorin is 23 millimeter royaler en achterin is er 6 millimeter meer ruimte. Zowel de voor- als de quattro vierwielaangedreven uitvoeringen hebben dezelfde inhoud van de bagageruimte: 546 liter.

Aandrijving Voor de nieuwe Audi A6 zijn in eerste instantie vijf in lengterichting geplaatste motoren 3 benzinemotoren en twee TDI-diesels beschikbaar. Alle hebben ze een voor hun inhoudsklasse overtuigende vermogens- en koppelontwikkeling:


* nieuw: 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Nm
* nieuw: 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Nm
* nieuw: 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Nm
* nieuw: 3.0 TDI V6 met 165 kW (225 pk), 450 Nm
* nieuw: 2.0 TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm

Alle motoren worden in deze uitvoering voor het eerst toegepast en voldoen aan de strenge grenswaarden van de EU4-emissienorm.

De zes- en achtcilindermotoren behoren tot Audis nieuwe V-motoren-familie. De constructieve kenmerken zijn een blokhoek van 90 graden, een hartafstand van de cilinders van 90 millimeter, compacte bouwvorm, onderhoudsvrije aandrijving van de nokkenassen via een ketting, en een wrijvingsarme klepbediening met roltuimelaars.

De benzinemotoren
De krachtige 4.2 V8 met kettingaandrijving maakte eind 2002 zijn debuut in de Audi S4. Voor de nieuwe Audi A6 werd hij opnieuw afgestemd. Kenmerken van deze motor zijn een voller koppelverloop tot het maximum toerental, een alert reactiegedrag en een gunstiger brandstofverbruik.

De volledig nieuwe 3.2 FSI-zescilinder beschikt over alle kenmerken van een ultra moderne benzinemotor. Directe inspuiting met op het verbruik afgestemde brandstoftoevoer, vierkleppentechniek, omschakelbaar inlaatspruitstuk, en continue nokkenasverstelling resulteren in dynamische en krachtige reacties op elke beweging van het gaspedaal, en een breder bruikbaar toerengebied tot 7.200 t/min. Andere kenmerken zijn een enorm koppel en een bijzonder terughoudend brandstofverbruik.

De eveneens volledig nieuwe 2.4 V6 is opgebouwd rond een kleinere versie van het motorblok van de nieuwe 3,2-liter motor en heeft normale brandstofinspuiting. Hij combineert op voorbeeldige wijze hoge prestaties met een stille, gecultiveerde motorloop en een economisch brandstofverbruik.

De TDI-motoren
Met de nieuwe 3.0 TDI V6 doet een ware krachtbron zijn intrede in de sportieve Business Class. Deze motor biedt een in deze klasse indrukwekkend vermogens- en koppelpotentieel: 225 pk en 450 Nm. Het maximum koppel is al vlak boven stationair toerental, vanaf 1.400 toeren, beschikbaar. Voor de bestuurder betekent dit veel trekkracht onder alle omstandigheden. Tegelijkertijd overtuigt deze motor door zijn toonaangevend lage geluidsniveau en het probleemloos voldoen aan de strenge EU4-emissienorm.

Qua techniek zijn deze veelzijdige eigenschappen onder andere te danken aan het common rail-inspuitsysteem van de jongste generatie met piëzo-injectoren. Deze maken het mogelijk dat de brandstof met een druk van maximaal 1.600 bar en in maximaal vijf aparte doses in de verbrandingsruimte kan worden gespoten.

De 2.0 TDI-viercilinder met pompverstuivertechnologie is een van de modernste dieselmotoren ter wereld. Ook deze krachtbron onderscheidt zich door een groot vermogen en een krachtig koppel, en combineert deze goede eigenschappen met een toonaangevend laag brandstofverbruik. Een actieradius van meer dan 1.100 kilometer is dan ook probleemloos mogelijk voor de nieuwe Audi A6 2.0 TDI (marktintroductie: tweede helft 2004).

De transmissies
Het lage verbruik en de hoge rijdynamiek van de nieuwe Audi A6 profiteren van de keuze voor transmissies met zes versnellingen, zowel handgeschakeld als automatisch, met een verdere spreiding van de overbrengingsverhoudingen.

Bij de handgeschakelde varianten wordt de nieuwe ML-transmissietechnologie toegepast. De afkorting ML staat daarbij voor de bouwvorm: Manueel/Langs-ingebouwd. De voordelen voor de bestuurder zijn een verbeterd rendement, gecombineerd met een geoptimaliseerde schakelkarakteristiek met korte, exact gedefinieerde schakelbewegingen.

Nadat hij in 2000 in de A6 zijn succesvolle debuut maakte, overtuigt de multitronic met zijn specifieke kwaliteiten ook weer in de nieuwe Audi A6. Deze transmissie combineert de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak met die van een traploze automaat. Nieuw: in de tiptronic-modus zijn er nu voor het eerst 7 versnellingen.

Het bedieningscomfort overtreft zelfs dat van een conventionele automaat met koppelomvormer, terwijl dynamiek en economie vergelijkbaar zijn met die van een handgeschakelde versnellingsbak. Als de bestuurder actief de keuze van de overbrenging wil bepalen kan hij de zeven geprogrammeerde versnellingen via schakelpaddels aan het stuur schakelen.

De bijzonder koppelsterke 4.2 V8-, 3.2 FSI- en 3.0 TDI-motoren zijn gecombineerd met een 6-traps tiptronic-transmissie, waarmee het potentieel van de motoren zorgt voor bedieningscomfort en dynamiek.

Karakteristiek voor alle vermogenssterke Audi-modellen is de beschikbaarheid van permanente vierwielaandrijving quattro. Ook bij de nieuwe A6 zijn de motoren in lengterichting ingebouwd, zodat een centraal Torsen-differentieel kan worden toegepast. Dit verdeelt het aandrijfkoppel op effectieve wijze afhankelijk van de omstandigheden over de voor- en achteras, en draagt daarmee in belangrijke mate bij aan de quatrro-typische rijdynamiek en het veilige rijgedrag, ook in extreme situaties.

De modellen met 4.2 V8 en 3.0 TDI zijn standaard uitgerust met quattro-aandrijving. Deze is als optie verkrijgbaar voor de 3.2 FSI.