Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 17 februari 2004

TLN niet verrast over opzeggen contract Toll Collect

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is niet verrast dat er een voorlopig einde komt aan de klucht rond de gebrekkige invoering van de Duitse kilometerheffing. Vandaag kondigde de Duitse regering aan het contract met tolmaatschappij Toll Collect op te zeggen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald , aldus Algemeen Voorzitter Mich van der Harst.

TLN wil in internationaal verband de mogelijkheden van een schadeclaim tegen Toll Collect en de Duitse regering laten nagaan. Een internationale schadeclaim voorkomt dat vervoerders van verschillende nationaliteiten tegen elkaar worden uitgespeeld. De claim moet worden gebaseerd op de kosten die veel vervoerders al hebben gemaakt voor de inbouw van on-board-units, de elektronische kastjes die de heffing moesten registreren.

Volgens berekeningen van TLN waren er al circa 15.000 kastjes in Nederlandse auto s ingebouwd. Het ziet er nu naar uit dat dit waarschijnlijk voor niets is geweest. In totaal is alleen al ruim 3 miljoen euro aan de inbouw van de kastjes uitgegeven door de Nederlandse transportsector. En dan tellen we niet eens de niet-productieve uren van de auto en chauffeur mee , aldus Van der Harst.

Ondanks het opzeggen van het contract is er overigens nog geen duidelijkheid over hoe het nu verder moet. Van der Harst: Wat dat betreft duurt de onzekerheid nog wel even voort . Aanvankelijk zou de kilometerheffing op 31 augustus 2003 worden ingevoerd. Mede onder druk van een kort geding van TLN werd de invoeringsdatum uitgesteld tot 2 november 2003. Later volgde uitstel voor onbepaalde tijd.

TLN heeft zich altijd verzet tegen de Duitse kilometerheffing. Met name omdat alleen de vrachtauto zou worden belast en het kilometerbedrag veel hoger zou worden dan nodig voor de aanleg en onderhoud van wegen.


---

Bel voor meer informatie met de afdeling Communicatie, Clarisse Buma, 079-3636115.