EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Zoetermeer, 17 februari 2004

Persbericht

EVO blij met opzegging Lkw-Maut contract

Nog formeel onbevestigde berichten in de Duitse pers melden dat Minister Stolpe het contract met Toll-Collect wil opzeggen. Maandenlange onderhandelingen zouden niet hebben geleid tot een oplossing. Verladersorganisatie EVO juicht deze opzegging toe. De voorstellen van Toll Collect zouden alleen maar leiden tot extra kosten en blijvende onzekerheid voor verladers en vervoerders of het systeem nou wel of niet zou werken.

De streefdatum van invoering van de Lkw-Maut per 1 januari 2005 staat hiermee onder druk. Elke maand uitstel van de Lkw-Maut betekent dat het Europese bedrijfsleven 230 miljoen euro aan kilometerheffing in de eigen portemonnee houdt. Wanneer de nieuwe startdatum bijvoorbeeld tweede helft 2005 gaat worden, bespaart dat het bedrijfsleven ruim 6 miljard euro, sinds de oorspronkelijke invoeringsdatum van 31 augustus 2003. Niet ongewenst gezien het huidige economische klimaat in Europa.

Toll-Collect durft het niet aan de Duitse overheid volledig te compenseren, als het elektronische tolsysteem ook bij de invoering per 1 januari 2005 zou falen. EVO vindt dat getuigt van groot wantrouwen in het eigen kunnen van Toll-Collect. Opzegging van het contract lijkt dan ook een logisch gevolg. voortdurend in onzekerheid blijven of het systeem nu wel of niet zou gaan werken.

In het laatste voorstel van Toll-Collect werd het bedrijfsleven opgezadeld met extra kosten. De reeds ingebouwde On Board Units (OBU's) moesten vanaf april dit jaar worden vervangen door nieuwe. Vervolgens zou nog twee keer de software moeten worden vervangen: op 1 januari 2005 en een jaar later nogmaals. Voor vervoerders iedere keer weer een kostbaar bezoek aan de garage. En onduidelijk wie er uiteindelijk voor deze kosten op zou draaien.

Opzegging van het contract betekent niet het einde van de Lkw-Maut. De Duitse wetgeving blijft van kracht. Andere aanbieders kunnen nu een offerte uitbrengen voor de inning van de Lkw-Maut. Het sinds 1 januari j.l goed werkende Oostenrijkse systeem zou toegepast kunnen worden. Hiervoor zijn echter weer nieuwe elektronische kastjes nodig, want de OBU's passen niet bij dit systeem. Het kan echter wel anderhalf jaar duren, voor een nieuw systeem operationeel is.

Het is mogelijk dat het Eurovignet nu weer wordt ingevoerd in Duitsland. Voor verladers en vervoerders zou dat echter een fractie van de kosten van de Lkw-Maut betekenen.