Het Torentje Het laatste Torentje
---
18 februari 2004
* Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan *
* Vergadering gemeenteraad *
* Oud papier *
* Collecten *
* Drentse commissie Welstand vergadert *
* Werkzaamheden spoorwegovergang *
* Hoogeveenseweg afgesloten *
* Basisschoolkinderen uit Pesse geven demonstratie weerbaarheid *
* Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart *
* Studiemiddag voor docenten openbaar onderwijs Hoogeveen *
* Spectaculair rollercircus voor kinderen in voorjaarsvakantie *
* Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis *
* Nieuw fiets- en voetpad tussen Schuttevaer en Zuidwoldigerweg *
* Aanvraag subsidie in kader van actieprogramma cultuurbereik *
* Besluitenlijst B&W *
* Derde klassers voortgezet onderwijs maken kennis met kunst en
cultuur *
* Plannen prikkelen de fantasie *
* Derde editie Hoogeveens lente *
* Mededelingen *
+ Verkeersbesluit *
+ Wet Milieubeheer *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de
Ruimtelijke Ordening *
+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
+ Bouw- en sloopvergunningen *
+ Kapvergunningen *
Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan
De gemeente Hoogeveen maakt dit jaar een nieuw gemeentelijk verkeers-
en vervoersplan (GVVP). Voordat het ontwerpplan wordt gemaakt, komen
de inwoners van Hoogeveen aan het woord. De gemeente wil graag hun
ideeën en wensen horen. Deze inbreng wordt - voor zover mogelijk -
verwerkt in het plan. U kunt reageren tot en met 15 maart.
Via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp) kunt u ideeën,
wensen en knelpunten aandragen. Maar u kunt ook schrijven naar de
gemeente Hoogeveen, t.a.v. Ingenieursbureau, Antwoordnummer 8, 7900 WB
Hoogeveen. Een postzegel is niet nodig.
In het plan wordt het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente voor
de komende tien jaar beschreven. Het gaat om de meest uiteenlopende
onderwerpen. In het plan leggen we vast hoe onder meer wordt omgegaan
met:
* betaald parkeren/vergunningparkeren
* verkeersdrempels/plateaus
* duurzaam veilig (invoering 30 km-zones en 60 km-zones)
* openbaar vervoer
* verkeersveiligheid (gevaarlijke kruispunten, schoolomgeving, etc.)
* langzaam verkeer (fietsers, voetgangers, gehandicapten)
In het GVVP komt ook te staan welke wegen en straten tot de
hoofdverkeersstructuur behoren. Het doorgaande verkeer op wegen die
hier niet voor bedoeld zijn, wordt teruggedrongen. Het centrum van
Hoogeveen neemt daarbij een belangrijke plaats in. Aanpassingen aan
wegen moeten leiden tot verbetering van zowel de bereikbaarheid als de
leefbaarheid.
De verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel. De huidige situatie
wordt onder meer bekeken aan de hand van ongevallencijfers per gebied
en type weg. De aanpak van verkeersonveiligheid zal niet alleen
bestaan uit aanpassingen aan wegen maar ook uit voorlichting,
handhaving en educatie.
Fietsverkeer
De gemeente Hoogeveen is qua omvang zeer geschikt voor het versterken
van het fietsverkeer. Het gebruik van de fiets moet worden bevorderd.
Dat kan door een fietsnetwerk te ontwerpen met directe, veilige en
herkenbare routes, zowel in de kern Hoogeveen als tussen de kern en de
dorpen.
Op het openbaar vervoer heeft de gemeente maar een beperkte invloed,
omdat het de verantwoordelijkheid van de provincie is. Daarom wordt
alleen een toekomstvisie geformuleerd met wensen en verlangens. Wel
leggen we daarin de relatie met de plannen voor het stationsgebied en
de hoofdwegenstructuur.
Parkeren in centrum
Het bestaande beleid voor het parkeren in het centrum van Hoogeveen
wordt zorgvuldig onder de loep genomen. Dat beleid hoeft niet over de
kop. We kijken hoe het zit met de parkeerbehoefte nu en in de toekomst
en de verdeling van de schaarse ruimte. Als dat nodig is, kunnen we
het bestaande beleid aanpassen.
Hoogeveen heeft op dit moment wel een verkeersplan, maar dat is
verouderd. Het plan stamt uit 1991. Het nieuwe plan moet naadloos
aansluiten op de Structuurvisie, die momenteel wordt ontwikkeld, maar
ook op het verkeersbeleid van buurgemeenten en de provincie (POP-II).
Daarnaast stemmen we het GVVP af op allerlei projectplannen in
Hoogeveen, zoals de projecten stationsgebied en revitalisering De
Wieken
Website
De website geeft informatie over het GVVP en een planning. U kunt er
tot en met 15 maart reageren. Hierna begint het opstellen van het
ontwerp concept-GVVP. Eind juni zijn er drie inspraakavonden (één voor
de kern Hoogeveen en twee voor de overige kernen). Hierna kunt u nog
tot eind augustus reageren op het concept GVVP. De inspraakreacties
worden in het plan verwerkt. Daarna gaat het plan in november ter
goedkeuring naar de gemeenteraad. Het GVVP kan dan begin 2005 van
kracht worden.
Uw reacties
Het opstellen van het GVVP is ook een zaak van de inwoners van
Hoogeveen. De gemeente wil graag weten welke wensen en ideeën onder de
inwoners leven. Als dat mogelijk is worden de wensen en ideeën
meegenomen in het nieuwe plan. Uw reactie is welkom tot en met 15
maart.
Inwoners van Hoogeveen kunnen reageren via de gemeentelijke website
(www.hoogeveen.nl/gvvp). Schriftelijk kan natuurlijk ook. Stuur dan
een reactie naar de gemeente Hoogeveen, t.a.v. Ingenieursbureau,
Antwoordnummer 8, 7900 WB Hoogeveen. Een postzegel is niet nodig.
Vergadering gemeenteraad
De gemeenteraad van Hoogeveen vergadert op donderdag 26 februari in
buurtcentrum De Magneet, Orion 2 in Hoogeveen uur. De vergadering die
openbaar is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere:
* Notulen van de openbare vergadering van 29 januari 2004.
* Bestemmingswijziging nieuwvestiging agrarisch bedrijf ten
noordoosten van Stuifzand. *
* Vaststelling Kadernota Lokaal Volksgezondheidsbeleid Zuidwest
Drenthe.
* Verordening vertrouwenscommissie voor herbenoeming van de
burgemeester.
* Instellen vertrouwenscommissie voor de herbenoeming van de
burgemeester.
* Wijziging(en) van de begroting 2004.
Spreekrecht
Aan het begin van de raadsvergadering kunt u gebruik maken van het
spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de
tijd opmerkingen te maken.Het mag alleen gaan over punten die op de
agenda staan. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar. Op
agendapunten met een asterisk (*) is geen spreekrecht mogelijk.
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit uiterlijk
48 uur voor de vergadering meedelen aan raadsgriffier J.P. Wind, tel
291201.
Oud papier
Donderdag 19 februari
't Rastholt en PCB De Regenboog. Het oud papier kunt u naar de
containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in
Hoogeveen brengen.
O.B.S. Apollo. Het papier wordt opgehaald vanaf 18.30 uur. Wilt u het
oud papier gebundeld of in stevige dozen aan de straatzetten (waar u
normaal uw afvalcontainer neerzet).
Zaterdag 21 februari
De Sprong in Hoogeveen. U kunt het oud papier naar de containers
achter de Zuiderkerk aan de Baarlelaan brengen.
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u van 9.00 uur
tot en met 11.30 uur naar de containers op de parkeerplaats
Prieswijk-Oost brengen.
Collecten
Deze week gaan collectanten langs de deuren voor Amnesty
International.
Drentse commissie Welstand vergadert
De Drentse Welstandscommissie vergadert op donderdag 19 februari in
het kantoor van het Drents Plateau, Stationsstraat 11 in Assen.De
vergadering die openbaar is, begint om 14.00 uur. De agenda vermeldt
de beoordeling van bouwplannen in Drenthe, waaronder twee in
Hoogeveen. Dat zijn:
* Nieuwbouw 32 woningen, Meteorenlaan te Hoogeveen
* Nieuwbouw 36 woningen, Brasem te Hoogeveen
Werkzaamheden spoorwegovergang
De firma Strukton Railinfra Noord voert werkzaamheden uit aan de
spoorwegovergang Pesserstraat van zaterdag 21 januari op zondag 22
januari van 0.30 uur tot en met 8.00 uur. Het verkeer wordt omgeleid.
Hoogeveenseweg afgesloten
De Hoogeveenseweg is tot en met vrijdag 20 februari tussen de
Wijsterseweg en Pesse afgesloten. Dit in verband met
snoeiwerkzaamheden. Het verkeer wordt van 08.00 uur tot en met 16.15
uur omgeleid via Oosterring - Wijsterseweg.
Basisschoolkinderen uit Pesse geven demonstratie weerbaarheid
Basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool de Posthoorn en
De Akker uit Pesse geven op vrijdag 20 februari om 19.00 uur een
demonstratie over weerbaarheidstraining. De presentatie is in
dorpshuis 'De Wenning'. Wethouder Wietze van der Zwaag opent de avond.
Tijdens de presentatie laten de leerlingen zien wat ze geleerd heb op
de weerbaarheidstraining. Doel van deze cursus is kinderen op
basisscholen weerbaarder maken. De weerbaarheidstraining is een
initiatief van Dorpsbelangenvereniging 'De Pioniers'. Zij vinden dit
project erg belangrijk voor de leefbaarheid in het dorp.
Preventiemedewerkster Map Dijkstra van de Stichting Welzijnswerk geeft
de cursus. Doordat leerkrachten tijdens de cursus aanwezig zijn kunnen
zij het project in de toekomst zelfstandig voortzetten.
Dorpsbelangen kreeg ondersteuning van Mooi Zo Goed Zo voor de
financiering van het project. De kerken hebben in een gezamenlijke
collecte tijdens de feestweek een bedrag toegekend, maar dit was nog
niet voldoende. Door een eigen bijdrage van de belangenvereniging en
toezeggingen van SKAN-fonds, Stichting 1865 SNS bank Ruinen, Fundatie
van den Santheuvel Sobbe en buurtbeheer is het wel gelukt deze cursus
aan te kunnen bieden. De Belangenvereniging heeft in overleg met de
scholen en de kerken het programma opgestart.
Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart
In de maanden januari en februari 2004 verstuurt de gemeente de
aanslagen rioolrecht,
afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting 2004. Als u door
financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke
belastingen te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen.
De aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen geldt ook
voor aanvraag kwijtschelding verontreinigingsheffing en
ingezetenenomslag van het waterschap Reest & Wieden (indien men
ingezetene is van dit waterschap).
Minimumloon
Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het
inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste
lasten en het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het
algemeen kunt u kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar
inkomen rond het minimumloon ligt. Als u een eigen woning of spaargeld
heeft, is kwijtschelding meestal niet mogelijk.
Als u niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, dan heeft u de
mogelijkheid de onroerende-zaakbelasting in acht termijnen via
automatische incasso te betalen. Hiervoor kunt u een machtigingskaart
aanvragen bij de afdeling Administratieve Dienstverlening.
Informatie
Een verzoek om algehele kwijtschelding moet voor 31 mei 2004 binnen
zijn bij het voorlichtingscentrum. Voor meer informatie kunt u op
maandag, dinsdag en donderdag contact opnemen met de afdeling
Administratieve Dienstverlening, telefoon 291287.
Studiemiddag voor docenten openbaar onderwijs Hoogeveen
Docenten van het openbaar basisonderwijs in de gemeente Hoogeveen
hebben op woensdag 25 februari een studiemiddag in restaurant
Schoonhoven in Hollandscheveld. Wethouder van onderwijs Sjoukje de
Haan opent de middag. Thema van de middag is de sociaal emotionele
ontwikkeling van kinderen. Rondom dit thema verzorgt KOBALT, de
schooladvies en begeleidingsdienst Drenthe en Onderwijs enkele
workshops. Docenten kunnen onder andere kiezen uit de workshop
Taakspel waarin het gaat om het planmatig veranderen van gedrag en
verminderen van onrust in de klas en een workshop over sociale
weerbaarheidtraining voor kinderen.
Spectaculair rollercircus voor kinderen in voorjaarsvakantie
De Stichting Sportstimulering Hoogeveen houdt samen met Inline Sport
Groningen op dinsdag 2 maart (voorjaarsvakantie) een spectaculair
rollercircus. Alle leerlingen van groep 5,6,7 en 8 van de basisscholen
in de gemeente Hoogeveen kunnen meedoen aan dit skate-evenement. Het
rollercircus is in sportcentrum 't Noord, Terpweg 1 in Hoogeveen.
Tijdens het rollercircus kunnen de kinderen vrij skaten op leuke
muziek. Er komt een 'kidsfunparcours' met obstakels en springschansen.
De mensen van Inline Sport geven aanwijzingen over hoe je moet vallen,
afzetten, bochten maken en rijden op en over hindernissen. Ook geven
zij een spectaculaire demonstratie.
Programma
Iedereen kan zijn of haar eigen skates meenemen, maar je kunt ook
inline-skates, beschermingsmaterialen en skateboards lenen. Er zijn
drie sessies van twee uur. Het programma ziet er als volgt uit:
sessie 1 : van 9.30 uur tot 11.30 uur
sessie 2 : van 12.00 uur tot 14.00 uur
sessie 3 : van 14.30 uur tot 16.30 uur
Entreekaartjes kun je 's morgens vanaf 9.00 uur kopen. Een kaartje
kost 3,-- per persoon, per sessie, inclusief materiaal. Kom op tijd,
want vol is vol!
Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on) bereikbaar?
Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis
De gemeenteraad houdt op donderdag 19 februari het tweede
raadhuisdebat. Thema is dan 'Een beter economisch klimaat in
Hoogeveen: (on)bereikbaar?' Het debat heeft de vorm van het
televisieprogramma 'Barend en Witteman'. Gespreksleider is Henk
Kersten van RTV Drenthe. Vooral gasten uit het bedrijfsleven worden
voor dit debat uitgenodigd. Ook het publiek krijgt gelegenheid zich
uit te spreken.
Twee sessies
De avond valt uiteen in twee sessie van elk ongeveer 45 minuten. Het
eerste deel kent een algemeen karakter. Met een viertal gasten wordt
gesproken over de bereikbaarheid van Hoogeveen. Waar liggen de kansen
voor Hoogeveen voor de toekomst (industrie, recreatie en toerisme of
juist inzetten op zogenoemde VAL-bedrijven, value added logistics).
Wat is de rol van de gemeente hierin en wat kan het bedrijfsleven zelf
ondernemen? In het tweede deel worden een aantal concrete onderwerpen
behandeld, zoals de revitalisering van De Wieken, parkmanagement en
investeren op MBO+.
Gasten
Gasten zijn Ed van de Beek, adjunct-directeur van de NOM, Hans Hartog
van het Recreatieschap, Frans Strolenberg van het CNV, Bert Jan
Hemmen, adjunct directeur Dura Vermeer, Bert Willigenburg, oud
raadslid en voormalig directeur van DOC , Jan Kollen directeur Formco
bedrijfsformulieren, lid van de stichting beveiligde bedrijfsterreinen
en Andre Knol van Hoogstaal Dutch Swiss, brandweertechniek in
Hoogeveen
De Raadhuisdebatten vinden plaats in de Burgerzaal van het raadhuis en
beginnen om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie
is verkrijgbaar bij de griffie van de gemeenteraad, telefoon 291233,
en op www.hoogeveen.nl/raadhuisdebatten
Nieuw fiets- en voetpad tussen Schuttevaer en Zuidwoldigerweg
Aannemer Timmerhuis begint op donderdag 19 februari met de aanleg van
een nieuw fiets- en voetpad tussen de Schuttevaer en de
Zuidwoldigerweg. Het nieuwe pad moet zorgen voor een goede verbinding
tussen Erflanden en winkelcentrum de Weide voor het langzame verkeer.
Het fiets- en voetpad sluit aan de zuidkant aan op de in 2002 gebouwde
Vlinderbrug over de Hoogeveensche Vaart. Aan de noordkant komt het pad
uit op de gemaakte rijbaansplitsing in de Zuidwoldigerweg. In de
toekomst wordt het pad nog verder doorgetrokken naar het
winkelcentrum.
Tijdens de aanleg van het nieuwe fiets- en voetpad worden de bestaande
fiets- en voetpaden tussen de Schuttevaer en de Zuidwoldigerweg
opgebroken. Deze paden zijn daardoor tijdelijk niet toegankelijk voor
het publiek. Ook worden de aansluitende paden van de Botter, de Kaag,
Booyenverlaat, de Kajuit en het Anker tijdelijk afgesloten. De
werkzaamheden duren ongeveer tweeënhalve maand.
Aanvraag subsidie in kader van actieprogramma cultuurbereik
Culturele instellingen en Drentse gemeenten kunnen subsidie aanvragen
voor culturele activiteiten voor het jaar 2004 in het kader van het
Actieprogramma Cultuurbereik Drenthe. Het actieprogramma cultuurbereik
wil zoveel mogelijk mensen in aanraking lasten komen met kunst en
cultuur. Ook wil de provincie met het actieprogramma culturele
activiteiten stimuleren, samenwerking tussen gezelschappen en podia
bevorderen, alternatieve podia de ruimte geven en cultuurgoed
zichtbaar. Andere belangrijke aandachtspunten in het programma zijn
het wegwijs maken van jongeren en kinderen in de wereld van kunst en
cultuur en het bevorderen van ontmoeting tussen verschillende
culturen.
De aanvragen voor subsidie voor de onderdelen cultuurbereik en cultuur
en school kunnen tot 15 april ingeleverd worden.
Meer informatie kunt u vinden op de website www.drenthe.nl . Voor
vragen over Cultuurbereik kunt u bellen met Evelien Alkema telefoon:
0592-365691 of Gerrit Kamstra 06-52443889. Heeft u vragen over Cultuur
en School dan kunt u contact opnemen met Sebastiaan Vos, telefoon:
0592- 365609
Besluitenlijst B&W
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met de
Startnotitie Klimaat- en DuBobeleid Gemeente Hoogeveen. Ook is B&W
akkoord met de vaststelling van bestemmingsplan 'De Santbrincke'.
U kunt de wekelijkse openbare besluiten van B&W inzien via
www.hoogeveen.nl/benw en in het voorlichtingscentrum in het raadhuis
Vijfde editie kunstcarrousel van start op maandag 23 februari
Derde klassers voortgezet onderwijs maken kennis met kunst en cultuur
De wethouder van onderwijs en cultuur ,mevrouw S. De Haan en de
rectoren van R.S.G. Wolfsbos mevrouw P.J.G. Frederix en C.S.G. Roelof
van Echten de heer W. de Vos openen op maandag 23 februari de vijfde
editie van de Kunstcarrousel. Deze officiële opening wordt vericht om
8.45 uur in theater de Tamboer.
De kunstcarrousel is dit jaar van 23 februari tot en met 26 februari.
Het project is bedoeld voor de derde klassers van het voortgezet
onderwijs in Hoogeeveen. Er nemen ongeveer duizend leerlingen deel aan
de kunstcarrousel. Gedurende een doorlopende sessie van activiteiten
maken de deelnemers kennis met de instellingen die in Hoogeveen actief
zijn op het gebied van kunst en cultuur.
Programma
Tijdens de kunstcarrousel kunnen leerlingen deelnemen aan maximaal
vijf activiteiten. In het programma zijn workshops opgenomen over
beeldende kunst, dramatische vorming, een verhalenverteller, creatief
schrijven, streetdance, djembé, hip hop, en een demonstratie
glaskunst. Speciaal voor de vmbo-leerlingen wordt er in De Tamboer een
workshop theatertechniek gegeven. Er worden drie verschillende
voorstellingen die de leerlingen kunnen bezoeken. In Het Podium is een
cabaretvoorstellingen en in de Tamboer verzorgen leerlingen van de
tweed fase van RSG Wolfsbos een toneelvoorstelling. In bioscoop Luxor
kunnen de leerlingen naar een filmvoorstelling. De projectweek wordt
afgesloten met een feestavond voor de leerlingen in Het Podium.
Kennismakingsproject
"Kunstcarrousel Hoogeveen" is een kennismakingsproject. Leerlingen
kunnen zich tijdens de projectweek oriënteren op het brede gebied van
culturele mogelijkheden in Hoogeveen. De Kunstcarroussel is uitermate
zinvol voor de leerlingen, omdat zij in het voortgezet onderwijs
allemaal te maken krijgen met het vak Culturele en kunstzinnige
vorming. Instellingen die hun deuren voor de leerlingen openen zijn
Theater De Tamboer, het Centrum Kunstzinnige Vorming, de Muziekschool,
Museum de 5 000 Morgen, het Glasmuseum, de Openbare Bibliotheek, het
Cultureel Activiteiten centrum Het Podium, de Dansschool en het
Filmhuis/Bioscoop Luxor.
Projectgroep
In oktober 1998 is de Projectgroep Kunstcarrousel Hoogeveen opgericht.
In deze werkgroep zijn de coördinatoren voor kunst en cultuur van de
deelnemende scholen, de instellingen voor kunst en cultuur in
Hoogeveen en de provinciale Stichting Kunst en Cultuur in Assen
vertegenwoordigd. Deze werkgroep geeft vorm en inhoud aan het project.
De organisatie wordt gecoördineerd vanuit het Centrum Kunstzinnige
Vorming Hoogeveen.
Meer informatie
Voor meer informatie over de Kunstcarrousel kunt u contact opnemen met
Mevr. F. Benjamins (CKV/Tamboer), telefoon.: 0528 - 280180/280113 of
P.K. Niekerk (CKV/Muziekschool), telefoon.: 0528 - 264673.
Structuurvisie 2015-2030
Plannen prikkelen de fantasie
De plannen van stedenbouwkundige Ashok Bhalotra voor de Structuurvisie
2015-2030 houden de gemoederen bezig. Van alle kanten stromen de
meningen binnen. De drie discussieavonden deze week worden druk
bezocht. En ook via ansichtkaarten en op de website komen de
discussiebijdragen binnen.
Bij de presentatie door Ashok Bhalotra in De Tamboer werden
ansichtkaarten uitgedeeld. Op deze kaarten kunnen mensen hun eigen
ideeën geven over de toekomstige structuur van onze gemeente. Enkele
prikkelende opmerkingen treft u hieronder aan.
* Ashok Bhalotra heet wat 'moois' neergezet. Gemeente Hoogeveen maak
er wat moois van.
* Laten we zuinig zijn op ons bos. Geen huizen in een bos. Een bos
moet een bos zijn.
* Laat de wijken en vaarten herleven en geeft ze een vorm die mensen
uit de wijde omgeving aantrekt.
* De bestaande natuur zo weinig mogelijk geweld aan doen.
* Woningen aan het water en gebruik de prachtige Nijstad plas.
* Geef Hoogeveen z'n 'hart' terug.
* Een referendum over de Hoofdstraat. Elke twintig jaar op de schop
is een lachertje.
* De A28 ondergronds?
Het zijn slechts enkele bijdragen. Met alle meningen gaat de
gemeenteraad aan de slag. Op 8 maart geven de fracties in de commissie
Omgeving hun voorkeuren aan bij de vele keuzemogelijkheden. Daarna
gaan Ashok Bhalotra en zijn medewerkers opnieuw aan de slag om een
definitieve structuurvisie te maken. Dat plan gaat opnieuw de inspraak
in en in het najaar beslist de gemeenteraad over de Structuurvisie
2015-2030.
Derde editie Hoogeveens lente
Het talent van Hoogeveen komt op zaterdag 29 mei samen in theater de
Tamboer voor de finale van de derde editie van de 'Hoogeveense Lente'.
Vanaf nu kan al het talent in Hoogeveen zich inschrijven voor de
voorrondes. Iedereen kan zich aanmelden, of je nu een grap vertelt,
een lied zingt of een gedicht voordraagt.
Ook alle beeldend (amateur)kunstenaars worden uitgenodigd om zich in
te schrijven voor de Hoogeveense Lente. In de maanden mei en juni is
in De Tamboer, Museum 5000 Morgen, Ziekenhuis Bethesda, Het Podium,
Bibliotheek, Muziekschool, Gemeentehuis en Activiteitencentrum De
Venne werk te zien van de (amateur)kunstenaars.
Inschrijfformulieren voor de Hoogeveense Lente zijn verkrijgbaar bij
De Tamboer, CKV, Het Podium, Bibliotheek Hoogeveen en de Muziekschool.
De inschrijving sluit op maandag 22 maart.
Mededelingen
Verkeersbesluit
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben
besloten om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan te wijzen
in de Oranjestraat te Hoogeveen, voor de woning met huisnummer 26.
De parkeerplaats zal worden aangegeven met bebording, welke zo snel
mogelijk na deze publicatie zal worden aangebracht.
Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie verwijst
de gemeente u naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan
het gemeentehuis en de werkeenheid Verkeer in het gebouw aan het
Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer
0528-291646).
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken met inachtneming van
het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19,
lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend dat zij
van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* de heer J. Everts, voor een nieuwe, de gehele inrichting
omvattende vergunning voor een
vleesveebedrijf, gelegen aan de Riegshoogtendijk 104 te
Hollandscheveld,
* de heer H. Blokzijl, voor een nieuwe, de gehele inrichting
omvattende vergunning voor een
varkens- en rundveehouderij, gelegen aan de Calkoenswijk 11 te
Nieuweroord,
vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het
stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.
De aanvragen, ontwerp-besluiten en andere op deze zaken betrekking
hebbende stukken liggen vanaf 19 februari 2004 tot en met 18 maart
2004 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de afdeling
Milieu, team Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kunt u een mondelinge
toelichting krijgen op de stukken. Op verzoek kunt u de stukken ook
buiten kantooruren inzien, namelijk op woensdagen van 17.00 tot 20.00
uur. Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken dient u
hiervoor tijdens kantooruren een afspraak te maken met de afdeling
Ingenieursbureau (telefoonnummer 291603).
Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op
genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele
procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen u
beroep kunt instellen tegen onze besluiten op de aanvragen.
Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerpbesluiten kunt u schriftelijk
tot en met 18 maart 2004 bij ons college indienen. Degene die
schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen
zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe
moet schriftelijk tegelijkertijd met de bedenkingen bij ons college
worden ingediend.
Tot het einde van de ter inzage legging heeft u ook gelegenheid tot
een gedachtewisseling over de aanvragen en ontwerpbesluiten tussen
onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u
zelf. Tijdens dit gesprek kunt u ook mondeling bedenkingen inbrengen.
Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een
dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de
termijn eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer
0528-291615 of 291613 (doorkiesnummers).
Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij die
bedenkingen hebben ingebracht op de bovenomschreven wijze, alsmede zij
aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te
hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit, naar aanleiding van onze
besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de
Raad van State beroep kunnen instellen.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
Stadscentrum ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* Van der Wal Beheer B.V., voor het verbouwen van de 1^e verdieping
van het winkelpand op het perceel Hoofdstraat 148 te Hoogeveen.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 19 februari 2004 gedurende vier
weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector
Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de
aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen
Lichte bouwaanvragen
* Weijns M.J., plaatsen van verzinkte lindegeleiders, Meerkoetlaan
62
* Parket Planet, plaatsen van reclameborden op de gevel, Piet
Heinstraat 52-57
* F.C.G. van de Biesebos, wijzigen van de zuidgevel van een
opslagruimte, Parmentierstraat 10
* Haaze H., uitbreiden van een woning met een bijkeuken,
Citroenvlinder 108
Reguliere bouwaanvragen
* Seinen K.J., bouwen van een kap op garage, Sellerstraat 45,
Hollandscheveld
* Bruinenberg F.R., bouwen van een 2^1 kap woning, Splitting (kavel
9 en 10), Nieuweroord
* Luten J.B., plaatsen van een carport, Stationsstraat 6a
* Deuring H.H., uitbreiden van een woning, van Leeuwenhoekstraat 154
* Koekoek J., plaatsen van een tunnelkas, Barsweg 10,
Hollandscheveld
* Snippe H., bouwen van een schuur, Rechtuit 59, Hollandscheveld
* Snippe H., verbouwen van een schuur naar kantoor, Rechtuit 59,
Hollandscheveld
* Stichting Woonconcept, gedeeltelijk vergroten van een woning,
Brummelstraat 17, Hollandscheveld
* Remmers Bouwchemie B.V., uitbreiden van opslagruimte,
Stephensonstraat 9
* Rovecom Holding B.V., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Elbe 2
* Felz van der G.H.M., bouwen van een woning, Boerdijk (kavel 4),
Nieuwlande
Sloopaanvraag
* Veen van der J.H., slopen van een opslagruimte voor machines,
Coevorderstraatweg 41
Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij
de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis,
Raadhuisplein 24
Bouw- en sloopvergunningen
Lichte bouwvergunningen
* Koekoek K.B., plaatsen van een dakkapel op de woning, Sirius 18
* Wobben F., uitbreiden van een woonkamer, Noorddreef 20
* Wassen P.H., vernieuwen van een schuur en bijkeuken, Sirius 35
* Lunenborg A.R., veranderen van de voorgevel van een woning, Deneb
14
* Koster R., plaatsen van een reclamezuil, Nobelstraat 11
* Goor van H.H., plaatsen van een antennemast, Algol 11
* Salomons C., uitbreiden van een woning, Tilber 21
Reguliere bouwvergunningen
* Zwiggelaar F., plaatsen van een carport en kap, Bernhardlaan 53,
Nieuwlande
* Hof van den H.L., bouwen van een garage, Hoogeveensche Vaart 9,
Nieuweroord
* Alien Music Cave, oprichten van een oefenruimte/opnamestudio,
Morsestraat 3
* Rovecom Holding B.V., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Elbe 2
* Koops A, bouwen van een 2^1 kap woning, Het Hoosvat 57, Elim
* Benjamins E., bouwen van een 2^1 kap woning, Het Hoosvat 59, Elim
* Eeken A.G.T., bouwen van een stal ter vervanging van een
landbouwschuur, Geeserraai 6, Nieuweroord
Sloopvergunning
* Bork Asbestsaneringen B.V., doorlopend uitvoeren van een drietal
sloopwerkzaamheden, verschillende adressen binnen de Gemeente
Hoogeveen
Tegen de verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders
van Hoogeveen.
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verleend aan:
* De gemeente, voor 11 essen, staande aan het Zuiderkruis in
Hoogeveen
* De gemeente, voor een eik staande aan de Diepweg nabij Stuifzand
* De gemeente, voor 84 bomen, staande aan Fleminghof, Dunanthof en
Röntgenhof. Dit in verband met de revitalisering van de wijk
Schoonvelde-oost in Hoogeveen.
Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na
dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en
Wethouders.
© Copyright Gemeente Hoogeveen
Gemeente Hoogeveen