Gemeente Hoogeveen


Het Torentje Het laatste Torentje

---

18 februari 2004

* Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan *
* Vergadering gemeenteraad *

* Oud papier *

* Collecten *

* Drentse commissie Welstand vergadert *

* Werkzaamheden spoorwegovergang *

* Hoogeveenseweg afgesloten *

* Basisschoolkinderen uit Pesse geven demonstratie weerbaarheid *
* Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart *
* Studiemiddag voor docenten openbaar onderwijs Hoogeveen *
* Spectaculair rollercircus voor kinderen in voorjaarsvakantie *
* Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis *
* Nieuw fiets- en voetpad tussen Schuttevaer en Zuidwoldigerweg *
* Aanvraag subsidie in kader van actieprogramma cultuurbereik *
* Besluitenlijst B&W *

* Derde klassers voortgezet onderwijs maken kennis met kunst en cultuur *

* Plannen prikkelen de fantasie *

* Derde editie Hoogeveens lente *

* Mededelingen *

+ Verkeersbesluit *

+ Wet Milieubeheer *

+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
+ Bouw- en sloopvergunningen *

+ Kapvergunningen *

Hoogeveen aan de slag met verkeers- en vervoersplan

De gemeente Hoogeveen maakt dit jaar een nieuw gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). Voordat het ontwerpplan wordt gemaakt, komen de inwoners van Hoogeveen aan het woord. De gemeente wil graag hun ideeën en wensen horen. Deze inbreng wordt - voor zover mogelijk - verwerkt in het plan. U kunt reageren tot en met 15 maart.

Via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp) kunt u ideeën, wensen en knelpunten aandragen. Maar u kunt ook schrijven naar de gemeente Hoogeveen, t.a.v. Ingenieursbureau, Antwoordnummer 8, 7900 WB Hoogeveen. Een postzegel is niet nodig.

In het plan wordt het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente voor de komende tien jaar beschreven. Het gaat om de meest uiteenlopende onderwerpen. In het plan leggen we vast hoe onder meer wordt omgegaan met:

* betaald parkeren/vergunningparkeren

* verkeersdrempels/plateaus

* duurzaam veilig (invoering 30 km-zones en 60 km-zones)
* openbaar vervoer

* verkeersveiligheid (gevaarlijke kruispunten, schoolomgeving, etc.)
* langzaam verkeer (fietsers, voetgangers, gehandicapten)

In het GVVP komt ook te staan welke wegen en straten tot de hoofdverkeersstructuur behoren. Het doorgaande verkeer op wegen die hier niet voor bedoeld zijn, wordt teruggedrongen. Het centrum van Hoogeveen neemt daarbij een belangrijke plaats in. Aanpassingen aan wegen moeten leiden tot verbetering van zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid.

De verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel. De huidige situatie wordt onder meer bekeken aan de hand van ongevallencijfers per gebied en type weg. De aanpak van verkeersonveiligheid zal niet alleen bestaan uit aanpassingen aan wegen maar ook uit voorlichting, handhaving en educatie.

Fietsverkeer

De gemeente Hoogeveen is qua omvang zeer geschikt voor het versterken van het fietsverkeer. Het gebruik van de fiets moet worden bevorderd. Dat kan door een fietsnetwerk te ontwerpen met directe, veilige en herkenbare routes, zowel in de kern Hoogeveen als tussen de kern en de dorpen.

Op het openbaar vervoer heeft de gemeente maar een beperkte invloed, omdat het de verantwoordelijkheid van de provincie is. Daarom wordt alleen een toekomstvisie geformuleerd met wensen en verlangens. Wel leggen we daarin de relatie met de plannen voor het stationsgebied en de hoofdwegenstructuur.

Parkeren in centrum

Het bestaande beleid voor het parkeren in het centrum van Hoogeveen wordt zorgvuldig onder de loep genomen. Dat beleid hoeft niet over de kop. We kijken hoe het zit met de parkeerbehoefte nu en in de toekomst en de verdeling van de schaarse ruimte. Als dat nodig is, kunnen we het bestaande beleid aanpassen.

Hoogeveen heeft op dit moment wel een verkeersplan, maar dat is verouderd. Het plan stamt uit 1991. Het nieuwe plan moet naadloos aansluiten op de Structuurvisie, die momenteel wordt ontwikkeld, maar ook op het verkeersbeleid van buurgemeenten en de provincie (POP-II). Daarnaast stemmen we het GVVP af op allerlei projectplannen in Hoogeveen, zoals de projecten stationsgebied en revitalisering De Wieken

Website

De website geeft informatie over het GVVP en een planning. U kunt er tot en met 15 maart reageren. Hierna begint het opstellen van het ontwerp concept-GVVP. Eind juni zijn er drie inspraakavonden (één voor de kern Hoogeveen en twee voor de overige kernen). Hierna kunt u nog tot eind augustus reageren op het concept GVVP. De inspraakreacties worden in het plan verwerkt. Daarna gaat het plan in november ter goedkeuring naar de gemeenteraad. Het GVVP kan dan begin 2005 van kracht worden.

Uw reacties

Het opstellen van het GVVP is ook een zaak van de inwoners van Hoogeveen. De gemeente wil graag weten welke wensen en ideeën onder de inwoners leven. Als dat mogelijk is worden de wensen en ideeën meegenomen in het nieuwe plan. Uw reactie is welkom tot en met 15 maart.

Inwoners van Hoogeveen kunnen reageren via de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl/gvvp). Schriftelijk kan natuurlijk ook. Stuur dan een reactie naar de gemeente Hoogeveen, t.a.v. Ingenieursbureau, Antwoordnummer 8, 7900 WB Hoogeveen. Een postzegel is niet nodig.

Vergadering gemeenteraad

De gemeenteraad van Hoogeveen vergadert op donderdag 26 februari in buurtcentrum De Magneet, Orion 2 in Hoogeveen uur. De vergadering die openbaar is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere:
* Notulen van de openbare vergadering van 29 januari 2004.
* Bestemmingswijziging nieuwvestiging agrarisch bedrijf ten noordoosten van Stuifzand. *

* Vaststelling Kadernota Lokaal Volksgezondheidsbeleid Zuidwest Drenthe.

* Verordening vertrouwenscommissie voor herbenoeming van de burgemeester.

* Instellen vertrouwenscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester.

* Wijziging(en) van de begroting 2004.

Spreekrecht

Aan het begin van de raadsvergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken.Het mag alleen gaan over punten die op de agenda staan. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar. Op agendapunten met een asterisk (*) is geen spreekrecht mogelijk.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit uiterlijk 48 uur voor de vergadering meedelen aan raadsgriffier J.P. Wind, tel 291201.

Oud papier

Donderdag 19 februari

't Rastholt en PCB De Regenboog. Het oud papier kunt u naar de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen brengen.

O.B.S. Apollo. Het papier wordt opgehaald vanaf 18.30 uur. Wilt u het oud papier gebundeld of in stevige dozen aan de straatzetten (waar u normaal uw afvalcontainer neerzet).

Zaterdag 21 februari

De Sprong in Hoogeveen. U kunt het oud papier naar de containers achter de Zuiderkerk aan de Baarlelaan brengen.
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u van 9.00 uur tot en met 11.30 uur naar de containers op de parkeerplaats Prieswijk-Oost brengen.

Collecten

Deze week gaan collectanten langs de deuren voor Amnesty International.

Drentse commissie Welstand vergadert

De Drentse Welstandscommissie vergadert op donderdag 19 februari in het kantoor van het Drents Plateau, Stationsstraat 11 in Assen.De vergadering die openbaar is, begint om 14.00 uur. De agenda vermeldt de beoordeling van bouwplannen in Drenthe, waaronder twee in Hoogeveen. Dat zijn:

* Nieuwbouw 32 woningen, Meteorenlaan te Hoogeveen
* Nieuwbouw 36 woningen, Brasem te Hoogeveen

Werkzaamheden spoorwegovergang

De firma Strukton Railinfra Noord voert werkzaamheden uit aan de spoorwegovergang Pesserstraat van zaterdag 21 januari op zondag 22 januari van 0.30 uur tot en met 8.00 uur. Het verkeer wordt omgeleid.
Hoogeveenseweg afgesloten

De Hoogeveenseweg is tot en met vrijdag 20 februari tussen de Wijsterseweg en Pesse afgesloten. Dit in verband met snoeiwerkzaamheden. Het verkeer wordt van 08.00 uur tot en met 16.15 uur omgeleid via Oosterring - Wijsterseweg.

Basisschoolkinderen uit Pesse geven demonstratie weerbaarheid
Basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool de Posthoorn en De Akker uit Pesse geven op vrijdag 20 februari om 19.00 uur een demonstratie over weerbaarheidstraining. De presentatie is in dorpshuis 'De Wenning'. Wethouder Wietze van der Zwaag opent de avond.

Tijdens de presentatie laten de leerlingen zien wat ze geleerd heb op de weerbaarheidstraining. Doel van deze cursus is kinderen op basisscholen weerbaarder maken. De weerbaarheidstraining is een initiatief van Dorpsbelangenvereniging 'De Pioniers'. Zij vinden dit project erg belangrijk voor de leefbaarheid in het dorp.

Preventiemedewerkster Map Dijkstra van de Stichting Welzijnswerk geeft de cursus. Doordat leerkrachten tijdens de cursus aanwezig zijn kunnen zij het project in de toekomst zelfstandig voortzetten.

Dorpsbelangen kreeg ondersteuning van Mooi Zo Goed Zo voor de financiering van het project. De kerken hebben in een gezamenlijke collecte tijdens de feestweek een bedrag toegekend, maar dit was nog niet voldoende. Door een eigen bijdrage van de belangenvereniging en toezeggingen van SKAN-fonds, Stichting 1865 SNS bank Ruinen, Fundatie van den Santheuvel Sobbe en buurtbeheer is het wel gelukt deze cursus aan te kunnen bieden. De Belangenvereniging heeft in overleg met de scholen en de kerken het programma opgestart.

Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart

In de maanden januari en februari 2004 verstuurt de gemeente de aanslagen rioolrecht,

afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting 2004. Als u door financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke belastingen te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen.

De aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen geldt ook voor aanvraag kwijtschelding verontreinigingsheffing en ingezetenenomslag van het waterschap Reest & Wieden (indien men ingezetene is van dit waterschap).

Minimumloon

Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste lasten en het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het algemeen kunt u kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar inkomen rond het minimumloon ligt. Als u een eigen woning of spaargeld heeft, is kwijtschelding meestal niet mogelijk.

Als u niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, dan heeft u de mogelijkheid de onroerende-zaakbelasting in acht termijnen via automatische incasso te betalen. Hiervoor kunt u een machtigingskaart aanvragen bij de afdeling Administratieve Dienstverlening.

Informatie

Een verzoek om algehele kwijtschelding moet voor 31 mei 2004 binnen zijn bij het voorlichtingscentrum. Voor meer informatie kunt u op maandag, dinsdag en donderdag contact opnemen met de afdeling Administratieve Dienstverlening, telefoon 291287.

Studiemiddag voor docenten openbaar onderwijs Hoogeveen

Docenten van het openbaar basisonderwijs in de gemeente Hoogeveen hebben op woensdag 25 februari een studiemiddag in restaurant Schoonhoven in Hollandscheveld. Wethouder van onderwijs Sjoukje de Haan opent de middag. Thema van de middag is de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Rondom dit thema verzorgt KOBALT, de schooladvies en begeleidingsdienst Drenthe en Onderwijs enkele workshops. Docenten kunnen onder andere kiezen uit de workshop Taakspel waarin het gaat om het planmatig veranderen van gedrag en verminderen van onrust in de klas en een workshop over sociale weerbaarheidtraining voor kinderen.

Spectaculair rollercircus voor kinderen in voorjaarsvakantie

De Stichting Sportstimulering Hoogeveen houdt samen met Inline Sport Groningen op dinsdag 2 maart (voorjaarsvakantie) een spectaculair rollercircus. Alle leerlingen van groep 5,6,7 en 8 van de basisscholen in de gemeente Hoogeveen kunnen meedoen aan dit skate-evenement. Het rollercircus is in sportcentrum 't Noord, Terpweg 1 in Hoogeveen.

Tijdens het rollercircus kunnen de kinderen vrij skaten op leuke muziek. Er komt een 'kidsfunparcours' met obstakels en springschansen. De mensen van Inline Sport geven aanwijzingen over hoe je moet vallen, afzetten, bochten maken en rijden op en over hindernissen. Ook geven zij een spectaculaire demonstratie.

Programma

Iedereen kan zijn of haar eigen skates meenemen, maar je kunt ook inline-skates, beschermingsmaterialen en skateboards lenen. Er zijn drie sessies van twee uur. Het programma ziet er als volgt uit:

sessie 1 : van 9.30 uur tot 11.30 uur

sessie 2 : van 12.00 uur tot 14.00 uur

sessie 3 : van 14.30 uur tot 16.30 uur

Entreekaartjes kun je 's morgens vanaf 9.00 uur kopen. Een kaartje kost 3,-- per persoon, per sessie, inclusief materiaal. Kom op tijd, want vol is vol!

Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on) bereikbaar?

Tweede raadhuisdebat in burgerzaal gemeentehuis

De gemeenteraad houdt op donderdag 19 februari het tweede raadhuisdebat. Thema is dan 'Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on)bereikbaar?' Het debat heeft de vorm van het televisieprogramma 'Barend en Witteman'. Gespreksleider is Henk Kersten van RTV Drenthe. Vooral gasten uit het bedrijfsleven worden voor dit debat uitgenodigd. Ook het publiek krijgt gelegenheid zich uit te spreken.

Twee sessies

De avond valt uiteen in twee sessie van elk ongeveer 45 minuten. Het eerste deel kent een algemeen karakter. Met een viertal gasten wordt gesproken over de bereikbaarheid van Hoogeveen. Waar liggen de kansen voor Hoogeveen voor de toekomst (industrie, recreatie en toerisme of juist inzetten op zogenoemde VAL-bedrijven, value added logistics). Wat is de rol van de gemeente hierin en wat kan het bedrijfsleven zelf ondernemen? In het tweede deel worden een aantal concrete onderwerpen behandeld, zoals de revitalisering van De Wieken, parkmanagement en investeren op MBO+.

Gasten

Gasten zijn Ed van de Beek, adjunct-directeur van de NOM, Hans Hartog van het Recreatieschap, Frans Strolenberg van het CNV, Bert Jan Hemmen, adjunct directeur Dura Vermeer, Bert Willigenburg, oud raadslid en voormalig directeur van DOC , Jan Kollen directeur Formco bedrijfsformulieren, lid van de stichting beveiligde bedrijfsterreinen en Andre Knol van Hoogstaal Dutch Swiss, brandweertechniek in Hoogeveen

De Raadhuisdebatten vinden plaats in de Burgerzaal van het raadhuis en beginnen om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie is verkrijgbaar bij de griffie van de gemeenteraad, telefoon 291233, en op www.hoogeveen.nl/raadhuisdebatten

Nieuw fiets- en voetpad tussen Schuttevaer en Zuidwoldigerweg

Aannemer Timmerhuis begint op donderdag 19 februari met de aanleg van een nieuw fiets- en voetpad tussen de Schuttevaer en de Zuidwoldigerweg. Het nieuwe pad moet zorgen voor een goede verbinding tussen Erflanden en winkelcentrum de Weide voor het langzame verkeer. Het fiets- en voetpad sluit aan de zuidkant aan op de in 2002 gebouwde Vlinderbrug over de Hoogeveensche Vaart. Aan de noordkant komt het pad uit op de gemaakte rijbaansplitsing in de Zuidwoldigerweg. In de toekomst wordt het pad nog verder doorgetrokken naar het winkelcentrum.

Tijdens de aanleg van het nieuwe fiets- en voetpad worden de bestaande fiets- en voetpaden tussen de Schuttevaer en de Zuidwoldigerweg opgebroken. Deze paden zijn daardoor tijdelijk niet toegankelijk voor het publiek. Ook worden de aansluitende paden van de Botter, de Kaag, Booyenverlaat, de Kajuit en het Anker tijdelijk afgesloten. De werkzaamheden duren ongeveer tweeënhalve maand.

Aanvraag subsidie in kader van actieprogramma cultuurbereik

Culturele instellingen en Drentse gemeenten kunnen subsidie aanvragen voor culturele activiteiten voor het jaar 2004 in het kader van het Actieprogramma Cultuurbereik Drenthe. Het actieprogramma cultuurbereik wil zoveel mogelijk mensen in aanraking lasten komen met kunst en cultuur. Ook wil de provincie met het actieprogramma culturele activiteiten stimuleren, samenwerking tussen gezelschappen en podia bevorderen, alternatieve podia de ruimte geven en cultuurgoed zichtbaar. Andere belangrijke aandachtspunten in het programma zijn het wegwijs maken van jongeren en kinderen in de wereld van kunst en cultuur en het bevorderen van ontmoeting tussen verschillende culturen.

De aanvragen voor subsidie voor de onderdelen cultuurbereik en cultuur en school kunnen tot 15 april ingeleverd worden.

Meer informatie kunt u vinden op de website www.drenthe.nl . Voor vragen over Cultuurbereik kunt u bellen met Evelien Alkema telefoon: 0592-365691 of Gerrit Kamstra 06-52443889. Heeft u vragen over Cultuur en School dan kunt u contact opnemen met Sebastiaan Vos, telefoon: 0592- 365609

Besluitenlijst B&W

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met de Startnotitie Klimaat- en DuBobeleid Gemeente Hoogeveen. Ook is B&W akkoord met de vaststelling van bestemmingsplan 'De Santbrincke'.
U kunt de wekelijkse openbare besluiten van B&W inzien via www.hoogeveen.nl/benw en in het voorlichtingscentrum in het raadhuis

Vijfde editie kunstcarrousel van start op maandag 23 februari
Derde klassers voortgezet onderwijs maken kennis met kunst en cultuur

De wethouder van onderwijs en cultuur ,mevrouw S. De Haan en de rectoren van R.S.G. Wolfsbos mevrouw P.J.G. Frederix en C.S.G. Roelof van Echten de heer W. de Vos openen op maandag 23 februari de vijfde editie van de Kunstcarrousel. Deze officiële opening wordt vericht om 8.45 uur in theater de Tamboer.

De kunstcarrousel is dit jaar van 23 februari tot en met 26 februari. Het project is bedoeld voor de derde klassers van het voortgezet onderwijs in Hoogeeveen. Er nemen ongeveer duizend leerlingen deel aan de kunstcarrousel. Gedurende een doorlopende sessie van activiteiten maken de deelnemers kennis met de instellingen die in Hoogeveen actief zijn op het gebied van kunst en cultuur.

Programma

Tijdens de kunstcarrousel kunnen leerlingen deelnemen aan maximaal vijf activiteiten. In het programma zijn workshops opgenomen over beeldende kunst, dramatische vorming, een verhalenverteller, creatief schrijven, streetdance, djembé, hip hop, en een demonstratie glaskunst. Speciaal voor de vmbo-leerlingen wordt er in De Tamboer een workshop theatertechniek gegeven. Er worden drie verschillende voorstellingen die de leerlingen kunnen bezoeken. In Het Podium is een cabaretvoorstellingen en in de Tamboer verzorgen leerlingen van de tweed fase van RSG Wolfsbos een toneelvoorstelling. In bioscoop Luxor kunnen de leerlingen naar een filmvoorstelling. De projectweek wordt afgesloten met een feestavond voor de leerlingen in Het Podium.

Kennismakingsproject

"Kunstcarrousel Hoogeveen" is een kennismakingsproject. Leerlingen kunnen zich tijdens de projectweek oriënteren op het brede gebied van culturele mogelijkheden in Hoogeveen. De Kunstcarroussel is uitermate zinvol voor de leerlingen, omdat zij in het voortgezet onderwijs allemaal te maken krijgen met het vak Culturele en kunstzinnige vorming. Instellingen die hun deuren voor de leerlingen openen zijn Theater De Tamboer, het Centrum Kunstzinnige Vorming, de Muziekschool, Museum de 5 000 Morgen, het Glasmuseum, de Openbare Bibliotheek, het Cultureel Activiteiten centrum Het Podium, de Dansschool en het Filmhuis/Bioscoop Luxor.

Projectgroep

In oktober 1998 is de Projectgroep Kunstcarrousel Hoogeveen opgericht. In deze werkgroep zijn de coördinatoren voor kunst en cultuur van de deelnemende scholen, de instellingen voor kunst en cultuur in Hoogeveen en de provinciale Stichting Kunst en Cultuur in Assen vertegenwoordigd. Deze werkgroep geeft vorm en inhoud aan het project. De organisatie wordt gecoördineerd vanuit het Centrum Kunstzinnige Vorming Hoogeveen.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Kunstcarrousel kunt u contact opnemen met Mevr. F. Benjamins (CKV/Tamboer), telefoon.: 0528 - 280180/280113 of P.K. Niekerk (CKV/Muziekschool), telefoon.: 0528 - 264673.

Structuurvisie 2015-2030

Plannen prikkelen de fantasie

De plannen van stedenbouwkundige Ashok Bhalotra voor de Structuurvisie 2015-2030 houden de gemoederen bezig. Van alle kanten stromen de meningen binnen. De drie discussieavonden deze week worden druk bezocht. En ook via ansichtkaarten en op de website komen de discussiebijdragen binnen.

Bij de presentatie door Ashok Bhalotra in De Tamboer werden ansichtkaarten uitgedeeld. Op deze kaarten kunnen mensen hun eigen ideeën geven over de toekomstige structuur van onze gemeente. Enkele prikkelende opmerkingen treft u hieronder aan.

* Ashok Bhalotra heet wat 'moois' neergezet. Gemeente Hoogeveen maak er wat moois van.

* Laten we zuinig zijn op ons bos. Geen huizen in een bos. Een bos moet een bos zijn.

* Laat de wijken en vaarten herleven en geeft ze een vorm die mensen uit de wijde omgeving aantrekt.

* De bestaande natuur zo weinig mogelijk geweld aan doen.
* Woningen aan het water en gebruik de prachtige Nijstad plas.
* Geef Hoogeveen z'n 'hart' terug.

* Een referendum over de Hoofdstraat. Elke twintig jaar op de schop is een lachertje.

* De A28 ondergronds?

Het zijn slechts enkele bijdragen. Met alle meningen gaat de gemeenteraad aan de slag. Op 8 maart geven de fracties in de commissie Omgeving hun voorkeuren aan bij de vele keuzemogelijkheden. Daarna gaan Ashok Bhalotra en zijn medewerkers opnieuw aan de slag om een definitieve structuurvisie te maken. Dat plan gaat opnieuw de inspraak in en in het najaar beslist de gemeenteraad over de Structuurvisie 2015-2030.

Derde editie Hoogeveens lente

Het talent van Hoogeveen komt op zaterdag 29 mei samen in theater de Tamboer voor de finale van de derde editie van de 'Hoogeveense Lente'. Vanaf nu kan al het talent in Hoogeveen zich inschrijven voor de voorrondes. Iedereen kan zich aanmelden, of je nu een grap vertelt, een lied zingt of een gedicht voordraagt.

Ook alle beeldend (amateur)kunstenaars worden uitgenodigd om zich in te schrijven voor de Hoogeveense Lente. In de maanden mei en juni is in De Tamboer, Museum 5000 Morgen, Ziekenhuis Bethesda, Het Podium, Bibliotheek, Muziekschool, Gemeentehuis en Activiteitencentrum De Venne werk te zien van de (amateur)kunstenaars.

Inschrijfformulieren voor de Hoogeveense Lente zijn verkrijgbaar bij De Tamboer, CKV, Het Podium, Bibliotheek Hoogeveen en de Muziekschool. De inschrijving sluit op maandag 22 maart.

Mededelingen

Verkeersbesluit

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan te wijzen in de Oranjestraat te Hoogeveen, voor de woning met huisnummer 26.

De parkeerplaats zal worden aangegeven met bebording, welke zo snel mogelijk na deze publicatie zal worden aangebracht.

Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie verwijst de gemeente u naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en de werkeenheid Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer 0528-291646).

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19, lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend dat zij van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* de heer J. Everts, voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor een

vleesveebedrijf, gelegen aan de Riegshoogtendijk 104 te Hollandscheveld,


* de heer H. Blokzijl, voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor een

varkens- en rundveehouderij, gelegen aan de Calkoenswijk 11 te Nieuweroord,

vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.

De aanvragen, ontwerp-besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 19 februari 2004 tot en met 18 maart 2004 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de afdeling Milieu, team Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kunt u een mondelinge toelichting krijgen op de stukken. Op verzoek kunt u de stukken ook buiten kantooruren inzien, namelijk op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur. Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken dient u hiervoor tijdens kantooruren een afspraak te maken met de afdeling Ingenieursbureau (telefoonnummer 291603).

Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen u beroep kunt instellen tegen onze besluiten op de aanvragen.

Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerpbesluiten kunt u schriftelijk tot en met 18 maart 2004 bij ons college indienen. Degene die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met de bedenkingen bij ons college worden ingediend.

Tot het einde van de ter inzage legging heeft u ook gelegenheid tot een gedachtewisseling over de aanvragen en ontwerpbesluiten tussen onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek kunt u ook mondeling bedenkingen inbrengen. Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de termijn eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291615 of 291613 (doorkiesnummers).

Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij die bedenkingen hebben ingebracht op de bovenomschreven wijze, alsmede zij aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit, naar aanleiding van onze besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kunnen instellen.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Stadscentrum ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* Van der Wal Beheer B.V., voor het verbouwen van de 1^e verdieping van het winkelpand op het perceel Hoofdstraat 148 te Hoogeveen.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 19 februari 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen
Lichte bouwaanvragen

* Weijns M.J., plaatsen van verzinkte lindegeleiders, Meerkoetlaan 62

* Parket Planet, plaatsen van reclameborden op de gevel, Piet Heinstraat 52-57

* F.C.G. van de Biesebos, wijzigen van de zuidgevel van een opslagruimte, Parmentierstraat 10

* Haaze H., uitbreiden van een woning met een bijkeuken, Citroenvlinder 108

Reguliere bouwaanvragen

* Seinen K.J., bouwen van een kap op garage, Sellerstraat 45, Hollandscheveld

* Bruinenberg F.R., bouwen van een 2^1 kap woning, Splitting (kavel 9 en 10), Nieuweroord

* Luten J.B., plaatsen van een carport, Stationsstraat 6a
* Deuring H.H., uitbreiden van een woning, van Leeuwenhoekstraat 154
* Koekoek J., plaatsen van een tunnelkas, Barsweg 10, Hollandscheveld

* Snippe H., bouwen van een schuur, Rechtuit 59, Hollandscheveld
* Snippe H., verbouwen van een schuur naar kantoor, Rechtuit 59, Hollandscheveld

* Stichting Woonconcept, gedeeltelijk vergroten van een woning, Brummelstraat 17, Hollandscheveld

* Remmers Bouwchemie B.V., uitbreiden van opslagruimte, Stephensonstraat 9

* Rovecom Holding B.V., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Elbe 2
* Felz van der G.H.M., bouwen van een woning, Boerdijk (kavel 4), Nieuwlande

Sloopaanvraag

* Veen van der J.H., slopen van een opslagruimte voor machines, Coevorderstraatweg 41

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24

Bouw- en sloopvergunningen

Lichte bouwvergunningen

* Koekoek K.B., plaatsen van een dakkapel op de woning, Sirius 18
* Wobben F., uitbreiden van een woonkamer, Noorddreef 20
* Wassen P.H., vernieuwen van een schuur en bijkeuken, Sirius 35
* Lunenborg A.R., veranderen van de voorgevel van een woning, Deneb 14

* Koster R., plaatsen van een reclamezuil, Nobelstraat 11
* Goor van H.H., plaatsen van een antennemast, Algol 11
* Salomons C., uitbreiden van een woning, Tilber 21
Reguliere bouwvergunningen
* Zwiggelaar F., plaatsen van een carport en kap, Bernhardlaan 53, Nieuwlande

* Hof van den H.L., bouwen van een garage, Hoogeveensche Vaart 9, Nieuweroord

* Alien Music Cave, oprichten van een oefenruimte/opnamestudio, Morsestraat 3

* Rovecom Holding B.V., tijdelijk plaatsen van kantoorunits, Elbe 2
* Koops A, bouwen van een 2^1 kap woning, Het Hoosvat 57, Elim
* Benjamins E., bouwen van een 2^1 kap woning, Het Hoosvat 59, Elim
* Eeken A.G.T., bouwen van een stal ter vervanging van een landbouwschuur, Geeserraai 6, Nieuweroord

Sloopvergunning

* Bork Asbestsaneringen B.V., doorlopend uitvoeren van een drietal sloopwerkzaamheden, verschillende adressen binnen de Gemeente Hoogeveen

Tegen de verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen.

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verleend aan:
* De gemeente, voor 11 essen, staande aan het Zuiderkruis in Hoogeveen

* De gemeente, voor een eik staande aan de Diepweg nabij Stuifzand
* De gemeente, voor 84 bomen, staande aan Fleminghof, Dunanthof en Röntgenhof. Dit in verband met de revitalisering van de wijk Schoonvelde-oost in Hoogeveen.

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders.

© Copyright Gemeente Hoogeveen