Gemeente Utrecht

Gemeente start "meldpunt minder regels"

Samen met de Kamer van Koophandel roept de gemeente bewoners, bedrijven en instellingen in de stad op regels die overbodig, tegenstrijdig of onnodig hinderlijk te zijn te melden via de website www.utrecht.nl/minderregels.

Het initiatief komt voort uit de motie van de gemeenteraadsfracties van Leefbaar Utrecht en de VVD 'minder regels', die is ingediend bij de begrotingsbehandeling 2004. Het college heeft toen toegezegd de mogelijkheid te onderzoeken overbodige regels te schrappen en ingewikkelde regels eenvoudiger te maken.

Regels zijn nodig voor het goed functioneren van de samenleving. Maar het aantal regels is de laatste jaren wel erg hard gegroeid. Sommige regels zijn onderling tegenstrijdig, of maken het burgers en bedrijven onnodig lastig. Het kan ook zijn dat regels hun betekenis verloren hebben, maar nooit zijn afgeschaft. Het gaat hierbij om regels van de gemeente (wetten en regels van de rijksoverheid of van de Europese Unie kan de gemeente niet aanpakken). Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanvragen van een vergunning of een gemeentelijke subsidie.

Ook ondernemers die een melding willen doen zijn van harte uitgenodigd te reageren via de website. Zij komen dan bij het meldpunt "Remmende regels" van de Kamer van Koophandel. Met de Kamer is afgesproken dat meldingen met betrekking tot de gemeente Utrecht worden doorgegeven aan de gemeente.

De gemeente Utrecht verwacht in de eerste helft van april 2004 met een plan van aanpak voor minder regels te komen, onder andere gebaseerd op de bijdragen via de website van burgers, bedrijven en instellingen.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Terlingen, bestuurscommunicatie, telefoon 030-286 11 56.

Utrecht, 17 februari 2004.