Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Almere, 17 februari 2004

Rendementsverbeteringen dankzij e-procurement:

'Goede doelen kunnen tot kwart drukwerkkosten besparen'

ALMERE - Met e-procurement ('elektronisch bestellen') kunnen charitatieve instellingen twintig tot vijfentwintig procent besparen op de inkoop van hun drukwerk. "Op jaarbasis kan e-procurement middelgrote en grote fondsen al snel een besparing opleveren van vijftig- tot vijfhonderdduizend euro", stelt Richard van Nijkerk, algemeen directeur van de onafhankelijke inkooporganisatie Printbase BV te Almere.

E-procurement is een inkoopmethode op basis van complexe software-applicaties, die via Internet de leverancier en afnemer met elkaar in contact brengen. "Intelligente rekenmodules calculeren online voor de betrokken partijen, waardoor betrouwbaar en snel budgetten kunnen worden bepaald en opdrachten verstrekt", legt Van Nijkerk uit. "Via eigen domeinen binnen de website printbase.com hebben opdrachtgevers online alles onder controle wat met drukwerkinkoop te maken heeft, zoals afspraken, bestandsuitwisseling, historie en managementinformatie. Samen met de beelddatabanken die opdrachtgevers vaak zelf in huis hebben, ontstaat zo een compleet nieuwe manier van opdrachtverstrekking. Die levert precies de inkoopbesparingen en efficiëntie op die goede doelen op dit moment zo hard nodig hebben."

Volgens de Printbase-directeur staat e-procurement volop in de belangstelling, maar is het niet eenvoudig om deze inkoopmethode binnen een organisatie te implementeren. "Daarom outsourcen wij het e-procurementgedeelte voor opdrachtgevers. Mede omdat wij met ons inkoopsysteem en onze ervaren grafisch specialisten zelf de diverse opdrachten begroten en fysiek inkopen, nam de belangstelling voor Printbase het laatste jaar een hoge vlucht. Vooral charitatieve instellingen hebben hier veel baat bij. Fondswerving - hun belangrijkste bron van inkomsten - gaat veelal gepaard met de productie van grote hoeveelheden drukwerk. Gezien de CBF-norm dat maximaal een kwart van de baten uit werving mag opgaan aan de kosten ervan, vertegenwoordigt elke bespaarde euro een concrete meerwaarde voor goede doelen."

Gedurende 2004 biedt Printbase (middel)grote fondsenwervers aan om kosteloos hun drukwerkportefeuille door te lichten en het huidige inkoopbeleid onder de loep te nemen. "Zo'n scan kost de nodige tijd, maar die stoppen we er graag in. Wij leveren keer op keer het tastbare bewijs dat e-procurement geld oplevert in plaats van kost."

Printbase is te bereiken via tel. 036-5342707; Internet: www.printbase.com; e-mail: info@printbase.com Adres: Kabelstraat 1, 1322 AD Almere.

Noot voor de redactie (