Nummer 27 / Ede, 17 februari 2004
Opvolger van Klachtencommissie
Lokale Ombudscommissie Ede start werkzaamheden
Vanaf 1 januari 2004 kent de gemeente Ede een lokale ombudscommissie.
Onder voorzitterschap van de heer drs. E. ten Holte hebben de zes
leden van de Lokale Ombudscommissie Ede zich op hun taak voorbereid.
Zodra zich zulke situaties voordoen, zal de commissie verzoekschriften
behandelen van burgers die willen dat de Ombudscommissie een onderzoek
instelt naar de wijze waarop een bestuursorgaan van de gemeente zich
tegenover hen heeft gedragen. De onafhankelijk werkende
Ombudscommissie zal zo'n verzoekschrift onderzoeken en een rapport
over haar bevindingen en een oordeel opstellen. Daarbij kan de
commissie aanbevelingen doen aan het gemeentebestuur.
Voordat iemand zich tot de Lokale Ombudscommissie Ede kan wenden,
dient men bij een klacht eerst het college van burgemeester en
wethouders aan te schrijven. De klacht kan gaan over de behandelwijze
door medewerkers van de gemeente Ede, door burgemeester en wethouders,
door de burgemeester of door de gemeenteraad. Pas als men het niet
eens is met de afhandeling van deze klacht, kan men zich daarna in
tweede instantie met een verzoekschrift tot de Ombudscommissie wenden.
Informatie over spelregels
De Lokale Ombudscommissie Ede is vorig jaar juni door de gemeenteraad
ingesteld als opvolger van de plaatselijke Klachtencommissie. Immers,
dagelijks heeft de gemeente Ede duizenden contacten met de inwoners.
De medewerkers proberen iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn;
dat is hun taak en daar zetten zij zich voor in. Toch kan het gebeuren
dat men niet tevreden is over een van die contacten met een medewerker
of het bestuur van de gemeente. Door die klacht te melden, kan de
gemeente eventuele fouten herstellen en de dienstverlening verbeteren.
De wijze waarop men een klacht kan melden en hoe de behandeling
daarvan plaatsvindt, is weergegeven in de folder `Informatie over de
klachtenbehandeling in de gemeente Ede`. Deze folder is verkrijgbaar
bij het gemeentelijk Informatiecentrum in stadskantoor De Doelen,
Raadhuisplein 2 in Ede en bij de loketten van Burgerzaken in Bennekom
en Lunteren. De folder bevat een klachtenformulier, dat men kan
invullen. De informatie is ook te vinden op de gemeentelijke website
www.ede.nl
Samenstelling commissie
De leden van de Lokale Ombudscommissie Ede zijn door de gemeenteraad
benoemd. Voorzitter is drs. E. ten Holte en plaatsvervangend
voorzitter mevrouw drs. E. Baas. De andere leden zijn mevr. mr. A.
Kraag, mevr. drs. M.A.M. Steenkamer, mevr. dr. E. van Leer en de heer
drs. F. Kasteelen.
Secretaris is mevrouw mr. A.B. van Ulsen van de afdeling Algemene en
Juridische Zaken van de gemeente Ede, bij wie men nadere informatie
kan verkrijgen over de klachtenverordening en de werkwijze van de
commissie, telefoon (0318) 68 04 38.
Gemeente Ede