Gemeente Ede

Nummer 27 / Ede, 17 februari 2004

Opvolger van Klachtencommissie
Lokale Ombudscommissie Ede start werkzaamheden

Vanaf 1 januari 2004 kent de gemeente Ede een lokale ombudscommissie. Onder voorzitterschap van de heer drs. E. ten Holte hebben de zes leden van de Lokale Ombudscommissie Ede zich op hun taak voorbereid. Zodra zich zulke situaties voordoen, zal de commissie verzoekschriften behandelen van burgers die willen dat de Ombudscommissie een onderzoek instelt naar de wijze waarop een bestuursorgaan van de gemeente zich tegenover hen heeft gedragen. De onafhankelijk werkende Ombudscommissie zal zo'n verzoekschrift onderzoeken en een rapport over haar bevindingen en een oordeel opstellen. Daarbij kan de commissie aanbevelingen doen aan het gemeentebestuur.

Voordat iemand zich tot de Lokale Ombudscommissie Ede kan wenden, dient men bij een klacht eerst het college van burgemeester en wethouders aan te schrijven. De klacht kan gaan over de behandelwijze door medewerkers van de gemeente Ede, door burgemeester en wethouders, door de burgemeester of door de gemeenteraad. Pas als men het niet eens is met de afhandeling van deze klacht, kan men zich daarna in tweede instantie met een verzoekschrift tot de Ombudscommissie wenden.

Informatie over spelregels
De Lokale Ombudscommissie Ede is vorig jaar juni door de gemeenteraad ingesteld als opvolger van de plaatselijke Klachtencommissie. Immers, dagelijks heeft de gemeente Ede duizenden contacten met de inwoners. De medewerkers proberen iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn; dat is hun taak en daar zetten zij zich voor in. Toch kan het gebeuren dat men niet tevreden is over een van die contacten met een medewerker of het bestuur van de gemeente. Door die klacht te melden, kan de gemeente eventuele fouten herstellen en de dienstverlening verbeteren. De wijze waarop men een klacht kan melden en hoe de behandeling daarvan plaatsvindt, is weergegeven in de folder `Informatie over de klachtenbehandeling in de gemeente Ede`. Deze folder is verkrijgbaar bij het gemeentelijk Informatiecentrum in stadskantoor De Doelen, Raadhuisplein 2 in Ede en bij de loketten van Burgerzaken in Bennekom en Lunteren. De folder bevat een klachtenformulier, dat men kan invullen. De informatie is ook te vinden op de gemeentelijke website www.ede.nl

Samenstelling commissie
De leden van de Lokale Ombudscommissie Ede zijn door de gemeenteraad benoemd. Voorzitter is drs. E. ten Holte en plaatsvervangend voorzitter mevrouw drs. E. Baas. De andere leden zijn mevr. mr. A. Kraag, mevr. drs. M.A.M. Steenkamer, mevr. dr. E. van Leer en de heer drs. F. Kasteelen.

Secretaris is mevrouw mr. A.B. van Ulsen van de afdeling Algemene en Juridische Zaken van de gemeente Ede, bij wie men nadere informatie kan verkrijgen over de klachtenverordening en de werkwijze van de commissie, telefoon (0318) 68 04 38.