nummer 31 / Ede, 17 februari 2004
'Een groot gebied met volop kansen voor stedelijke en regionale
ontwikkeling'
Kaders ontwikkeling Ede-Oost in kaart
Ede-Oost zal de komende jaren veranderen. Door de komst van de
hogesnelheidstrein, het vertrek van de militairen en de
toekomstplannen voor het Enka-terrein herkent u het gebied over een
aantal jaar waarschijnlijk niet meer terug. De gemeente vindt dat er
nu al goed nagedacht moet worden over de toekomst van dit deel van
Ede. De raad wil namelijk dat veranderingen in Ede-Oost een
kwaliteitsslag zijn voor het gebied, heel Ede en de regio. Voordat er
concrete plannen voor Ede-Oost kunnen worden gemaakt moeten de
randvoorwaarden en uitgangspunten voor ontwikkelingen in het gebied op
papier komen.
Onder Ede-Oost vallen de terreinen van de Prins Mauritskazerne, de
Elias Beeckmankazerne en de Simon Stevinkazerne. Ook het Enka-terrein
en het stationsgebied worden tot Ede-Oost gerekend. Door het vertrek
van Defensie en de Enka én door de komst van de hogesnelheidstrein
over het spoor Utrecht-Arnhem gaat dit gebied de komende jaren
veranderen.
Raadsbijeenkomsten
In twee raadsbijeenkomsten boog de raad zich eind vorig jaar over de
toekomst van het gebied. Vragen over nieuwbouw, een goede doorstroming
van het verkeer in Ede-Oost, het karakter van het gebied en het soort
gewenste voorzieningen kwamen aan de orde. Ook de betekenis van de
veranderingen in Ede-Oost voor de rest van Ede, maar ook voor regio
kwamen aan de orde. De raad heeft het college gevraagd om de
uitkomsten van deze bijeenkomst, met informatie van andere experts,
uit te werken tot een zogeheten Masterplan. In dit Masterplan staan de
randvoorwaarden en uitgangspunten voor de toekomstplannen voor alle
deelgebieden in Ede-Oost. Op basis van het Masterplan, kunnen de
verschillende eigenaren van grond in het gebied samen met de gemeente
aan de slag.
Masterplan
De gemeente gaat nu aan de slag met het maken van het Masterplan. Een
gerenommeerd stedenbouwkundig bureau wordt gevraagd na te denken over
het nieuwe uiterlijk en de nieuwe uitstraling van Ede-Oost. Ook gaat
de gemeente nadenken over het 'programma' voor Ede-Oost. Dat betekent
dat we gaan kijken naar het aantal huizen dat er gebouwd mag worden,
wat voor soort huizen dat zijn, welk type bedrijven zich er mag
vestigen en welke voorzieningen er moeten komen. Als laatste
onderzoekt de gemeente wat de plannen kosten en of de gemeente
daarvoor geld in de knip heeft.
Stedelijke én regionale gevolgen
De gemeente kijkt bij het bepalen van de kaders niet alleen naar het
gebied zelf, maar ook naar de rest van Ede-Stad. Veranderingen in
Ede-Oost kunnen namelijk gevolgen hebben voor heel Ede-Stad. Als er
bijvoorbeeld kantoren komen bij het station, dan is dat bepalend voor
het uiterlijk van het gebied. Die afspraak heeft óók gevolgen voor het
uiterlijk van de rest van Ede-Stad, omdat die kantoren daar niet
worden gebouwd. De gemeente moet dus bepalen wat ze waar wil hebben.
Dit geldt ook op regionaal niveau. Als Ede veel grote kantoren wil
aantrekken, dan moet Ede met bijvoorbeeld de WERV-gemeenten afspreken
dat zij andere typen bedrijven binnen proberen te halen.
Kaders voor bebouwing
Ede-Oost grenst aan de Veluwe. De Veluwe moet straks de wijk in komen.
Dat heeft gevolgen voor de gebouwen die er worden neergezet. Eén van
de kaders is dat er rondom het station hoogbouw kan komen.
Middelhoogbouw kan worden gebouwd in het westelijke deel van de
spoorzone en eengezinswoningen in het noorden, oosten en zuiden van
het plangebied. Hoe die gebouwen er uit komen te zien, of ze
daadwerkelijk worden gebouwd en waar ze dan precies komen te staan
moet worden uitgewerkt. Wat wel vaststaat is dat de nieuwbouw moet
voorzien in de Edese woningbehoefte.
Kaders voor verkeer
Voor de toekomstige ontwikkelingen in Ede-Oost is het belangrijk dat
er via een rondweg of een randweg een aansluiting komt op de A12. Als
de nieuwe bewoners, het winkelend publiek en mensen die in Ede-Oost
gaan werken door Ede naar de A12 moeten rijden, worden de wegen in de
stad te druk. Ook de N224 moet goed bereikbaar zijn. Nadere
verkeersstudies moeten uitwijzen hoe de rondweg of randweg kan lopen
en welke (eventuele extra) aansluiting op de A12 nodig is.
Kaders voor openbaar Vervoer
Als meer mensen gaan wonen en werken in Ede-Oost, dan moet het
openbaar vervoer worden aangepast. Meer en snellere treinen over de
Kippenlijn zijn dan wenselijk, zegt de raad. Ook het doortrekken van
deze spoorlijn naar Wageningen ziet de gemeente graag gebeuren. De
haalbaarheid en de mogelijke tracés moeten met de regiogemeenten
worden bepaald. Op korte termijn speelt in ieder geval het verbeteren
van het openbaar vervoer in en tussen de WERV-gemeenten.
---
Gemeente Ede