Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Benchmark-onderzoek 'Food Traceability in Nederland' van Atos KPMG Consulting:

Twee op de drie nederlandse voedselbedrijven in 2005 niet klaar voor strengere eu-regelgeving voor voedselveiligheid

De Meern, 17 februari 2004 ­ Twee op de drie bedrijven in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie zegt nog niet klaar te zijn voor de introductie van aangescherpte EU-regelgeving op het gebied van voedselveiligheid. Vanaf 1 januari 2005 stelt de Europese Unie strikte regels aan de traceerbaarheid van voedingsmiddelen naar oorsprong en bestemming. Bovendien schrijft de nieuwe wetgeving voor dat producenten, verwerkers en groothandels in staat moeten zijn verkeerde producten snel terug te halen. Hoewel veel bedrijven erkennen veel moeite te hebben met een eenduidige interpretatie van de nieuwe regels en nog veel maatregelen noodzakelijk zijn, denkt bijna negentig procent op de ingangsdatum zelf aan de vereiste criteria te kunnen voldoen. Dat blijkt uit het 'Benchmark-onderzoek: Food Traceability in Nederland ­ Is de branche klaar voor Europese Regelgeving?' van Atos KPMG Consulting.

Vanaf 1 januari 2005 wordt elke producent van voedingsmiddelen geacht in staat te zijn de herkomst van grondstoffen *n de bestemming van ingredi*nten, halffabrikaten of eindproducten aan te kunnen geven. Deze eis van traceerbaarheid betreft ook verpakkingen van voedingsmiddelen, evenals de productie- en distributiemiddelen waarmee voedselproducten en hun verpakkingen in aanraking zijn geweest. De effectuering van deze aangescherpte regelgeving vormt een belangrijke uitdaging voor ondernemingen in de voedingsmiddelenindustrie. Atos KPMG Consulting heeft onderzoek gedaan onder 54 grote en middelgrote ondernemingen - producenten en groothandelaren - in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Het onderzoeksrapport, dat op 9 maart officieel wordt gepresenteerd, geeft mede dankzij de hoge respons een interessant beeld van hoe de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie zich voorbreidt op de nieuwe EU-wetgeving.

De onderzoekers onderscheiden traceerbaarheid naar herkomst, bewerking en bestemming van voedselproducten, evenals preventie van recall en uitvoering. Voor elk criterium zijn vijf ontwikkelingsfasen geformuleerd - in termen van systemen, processen en procedures - waarop ondernemingen zijn beoordeeld. De resultaten bieden niet alleen inzicht in de positie van individuele ondernemingen binnen een specifieke branche, maar maken ook een vergelijking tussen branches onderling mogelijk. Bovendien zijn vergelijkingen gemaakt tussen producenten en groothandel en is de realisatie van de vereiste maatregelen gerelateerd aan de omvang van de onderneming.

Transparantie in voedingsketen
Uit het onderzoek blijkt dat ruim dertig procent van de onderzochte bedrijven moeite heeft met de interpretatie van de nieuwe regelgeving. "De EU-regels zijn niet heel gedetailleerd, maar geven een wettelijk kader dat door de nationale autoriteiten geoperationaliseerd en controleerbaar gemaakt moet worden", licht onderzoeksleider Joop Overeem toe. "Zo dienen voedingsmiddelenbedrijven aan te kunnen tonen aan wie hun producten (mogelijk) zijn geleverd. In feite laat de EU het aan bedrijven zelf over om een risicoanalyse te maken. *ls er dan echter iets mis is, moeten ze wel *l hun producten bij alle klanten terughalen. Het lijkt er op dat de EU wil bevorderen dat ketenpartners in de voedselindustrie eisen aan elkaar gaan stellen en zo transparantie in de keten wil bereiken. Dit mechanisme hebben we vooral gezien bij bedrijven met een hoog afbreukrisico qua voedselveiligheid."

Vleesindustrie scoort het beste
Niettemin treffen veel bedrijven verschillende maatregelen om op 1 januari 2005 klaar te zijn: van het vermelden van barcodes op pallets tot het koppelen van informatiesystemen. Bovendien is 'food traceability' een thema dat de directieagenda steeds vaker domineert. Bedrijven die de traceerbaarheid van hun producten verbeteren, doen dat overigens niet alleen omdat de regels hiertoe verplichten. Driekwart van de respondenten zegt dat ze ook mogelijkheden zien om hun merk beter te positioneren. Maar ook het omgekeerde kan het geval zijn: als bedrijven zich niet aan de regels houden, kan dat het merk schaden, aldus de onderzoekers. Wel verwacht een meerderheid van de ondernemingen dat de kosten van de aanpassingen zwaarder wegen dan de eventuele opbrengsten. De vleesverwerkende industrie blijkt het best te scoren.

Bedrijven die met hun productie letterlijk dicht op de consument zitten, zoals een deel van de horeca- en cateringbedrijven, hebben meer moeite met tracering. Ook producenten die te maken hebben met grondstoffen in bulk hebben duidelijk meer moeite om de nieuwe regels te implementeren. Dikwijls kan in deze sectoren alleen een risicoanalyse uitsluitsel geven over het bepalen van de relevante partij artikelen. In het komende voorjaar vindt overleg plaats binnen en tussen brancheorganisaties, ministeries en het Standing Committee van de Europese Commissie over de precieze invulling en interpretatie van de op handen zijnde regelgeving. Vertegenwoordigers uit de voedselindustrie hebben zich onlangs verenigd in de Nederlandse Vereniging voor Levensmiddelenrecht. Volgens de onderzoekers zijn dit signalen die er op wijzen dat een nieuw evenwicht in regelgeving, controle en praktijk op het gebied van voedselveiligheid nog niet direct binnen handbereik is.

Over Atos KPMG Consulting
Atos KPMG Consulting is een befaamd, internationaal managementadviesbureau dat actief is in zeer uiteenlopende industrie*n en voor overheden. De circa zeshonderd consultants van Atos KPMG Consulting wijzen klanten de weg bij het oplossen van de complexe en multidisciplinaire organisatievraagstukken die voortkomen uit de voortdurende verandering van de markten waarin zij opereren. Daarbij kan het gaan om het ontwikkelen of implementeren van een business- of IT-strategie, begeleiding van medewerkers bij transities of het opzetten van samenwerkingsverbanden. Atos KPMG Consulting maakt sinds 2002 deel uit van Atos Origin. Deze toonaangevende internationale IT-dienstverlener stelt haar klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van consulting, systeemintegratie en managed operations, inclusief outsourcing en on-line services. Atos Origin realiseert jaarlijks verkopen van ruim 5 miljard euro. Het bedrijf is wereldwijd actief voor top-500 ondernemingen in meer dan vijftig met een werknemersaantal van 50.000 mensen, van wie circa 9.000 in Nederland, waar Atos Origin marktleider is. Voor meer informatie kunt u de website van Atos KPMG Consulting raadplegen: www.atoskpmgconsulting.nl


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (