Ingezonden persbericht

Bergers eisen ingrijpen Peijs

Bergers eisen ingrijpen Peijs na uitspraak Hoge Raad en adviesuitspraak van afgelopen vrijdag


DEN HAAG --
In een algemeen overleg van de commissie voor Verkeer en Waterstaat zal de Tweede Kamer op dinsdag 17 februari minister Peijs vragen naar haar maatregelen in de bergingsproblematiek ingevolge de recente uitspraak van de Hoge Raad.


Bergers eisen dat minister Peijs haar verantwoording neemt nu gebleken is dat de verzekeraars geen opdrachtgever zijn inzake het autobergen op de Nederlandse wegen. Ook de Politie korpsen die tot nu toe het meldpunt van de verzekeraars bellen, kunnen nu direct de dichtstbijzijnde en veiligste berger bellen. Dat is de beste oplossing in afwachting van een regeling door de Tweede Kamer en de minister. Volgens de bergers zou in de wet moeten worden opgenomen dat Rijkswaterstaat zorg draagt voor het aanbesteden van het bergingswerk.

Peijs beriep zich tot nu toe op het feit dat de regeling tussen verzekeraars en autobergers een privaatrechtelijke regeling was waarin zij meende niet te moeten ingrijpen. De uitspraak die de Hoge Raad in januari heeft gedaan waaruit blijkt dat de opdracht tot autoberging ook van de eigenaar van de verongelukte auto afkomstig kan zijn, heeft de bodem weggeslagen onder dit standpunt. Een monopolie op de autoberging van de verenigde verzekeraars en hun alarmcentrales is niet langer mogelijk. De minister kan zich nu niet langer onttrekken aan de kamerbreed aanvaarde motie (november 2002) tot het opstellen van een nieuwe regeling voor autoberging zonder inmenging van de alarmcentrales.

In Nova en andere media is gewaarschuwd voor verkeersonveilige situaties nu de Hoge Raad het goed zou vinden dat autobergers met elkaar om het hardst langs de autowegen racen om wie er het eerst bij een ongeval is. Bergers wijzen erop dat er geen gevallen van dit soort ongelukken bekend zijn, maar daarentegen wel schrijnende gevallen van autobergers die te laat kwamen omdat de alarmcentrale niet bereid was de dichtstbijzijnde autoberger in te schakelen. De automobilist die in zijn brandend wrak bekneld zit, zal de racende autoberger geen verwijt maken. En ook voor de doorstroming van het verkeer is het beter dat de berging aan diegene wordt gegund die het eerst ter plekke is. Dat is in de praktijk de dichtstbijzijnde berger en niet de autoberger met Formule I ambities.

De uitspraak van de Hoge Raad toont aan dat het huidige systeem waarin verzekeraars en hun alarmcentrales een monopoliepositie werd gegund, van begin af aan onwettig is geweest. Autobergers, en met name zij die door dit systeem brodeloos dreigden gemaakt te worden, hebben hier destijds direct al op gewezen. De NMa die aanvankelijk een voorwaardelijke ontheffing gaf voor dit systeem, is inmiddels ook op haar schreden teruggekeerd.

Peijs kan nu niet anders dan Rijkswaterstaat opdracht geven het autobergen per rayon opnieuw aan te besteden.