Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Nieuwsbericht, 17-2-2004

Nog geen verbod op snoepreclame

Fabrikanten van snacks en snoep moeten hun reclame gericht op jongeren beperken. Ook over levering van snoep en snacks aan scholen wil minister Hoogervorst afspraken maken.

In een brief aan de Tweede Kamer noemt de minister het 'ongewenst als minderjarigen en in het bijzonder kinderen blootgesteld worden aan marketing voor levensmiddelen die vanuit voedingskundig oogpunt niet noodzakelijk zijn en waarvan overmatige consumptie ongewenst is'. Hij zegt ook erop te rekenen dat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid neemt.

Vooralsnog wil minister Hoogervorst niet het Belgische voorbeeld volgen, waar zijn ambtsgenoot onlangs wel een verbod op reclame voor snoepgoed voorstelde. Ook denkt Hoogervorst nog niet aan prijsmaatregelen, zoals het duurder maken van voedingsmiddelen die veel vet en suiker bevatten.

Het opsporen en aanpakken van overgewicht is een van de acties die wordt aangekondigd in de nota 'Langer gezond leven; ook een kwestie van gezond gedrag'. Gisteren besprak de minister de nota, die het preventiebeleid van VWS beschrijft, met de Tweede Kamer.
* Kamerstuk - Antwoorden op kamervragen over 'Overgewicht bij peuters'
Antwoorden op kamervragen over 'Overgewicht bij peuters' Kamerstuk, 17-2-2004

Zie het origineel