Nieuwsbericht, 17-2-2004
Nog geen verbod op snoepreclame
Fabrikanten van snacks en snoep moeten hun reclame gericht op jongeren
beperken. Ook over levering van snoep en snacks aan scholen wil
minister Hoogervorst afspraken maken.
In een brief aan de Tweede Kamer noemt de minister het 'ongewenst als
minderjarigen en in het bijzonder kinderen blootgesteld worden aan
marketing voor levensmiddelen die vanuit voedingskundig oogpunt niet
noodzakelijk zijn en waarvan overmatige consumptie ongewenst is'. Hij
zegt ook erop te rekenen dat het bedrijfsleven zijn
verantwoordelijkheid neemt.
Vooralsnog wil minister Hoogervorst niet het Belgische voorbeeld
volgen, waar zijn ambtsgenoot onlangs wel een verbod op reclame voor
snoepgoed voorstelde. Ook denkt Hoogervorst nog niet aan
prijsmaatregelen, zoals het duurder maken van voedingsmiddelen die
veel vet en suiker bevatten.
Het opsporen en aanpakken van overgewicht is een van de acties die
wordt aangekondigd in de nota 'Langer gezond leven; ook een kwestie
van gezond gedrag'. Gisteren besprak de minister de nota, die het
preventiebeleid van VWS beschrijft, met de Tweede Kamer.
* Kamerstuk - Antwoorden op kamervragen over 'Overgewicht bij
peuters'
Antwoorden op kamervragen over 'Overgewicht bij peuters'
Kamerstuk, 17-2-2004
Zie het origineel
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport