18-2-2004
Mitsubishi Lancer Evolution VIII binnenkort bij de dealer
Mitsubishi start in april met de levering van de Mitsubishi Lancer
Evolution VIII. Het sportieve boegbeeld van het merk biedt zinderende
prestaties en is een ware legende in de rallywereld.
Met de komst van de VIII fungeert de officiële Mitsubishi-dealer
voortaan als portaal naar deze ultieme rallymachine in autoland.
Mitsubishi heeft de auto gehomologeerd voor Europa en levert hem met
volledige fabrieksgarantie voor een prijs van 50.990,-.
Deze nieuwe generatie in de Lancer Evolution-familie is een etalage
van technische hoogstandjes die stuk voor stuk zijn ontworpen voor
maximaal genieten en voor topprestaties die hun weerga nauwelijks
kennen. Zeker bij autos die zijn bedoeld voor gebruik op de openbare
weg.
De Mitsubishi Lancer Evolution is sinds de komst van de eerste
generatie, de RS Evolution in 1992, een pure liefhebbersauto. In het
World Rally Championship (WRC) is dit model vanouds favoriet bij veel
teams en hij speelt een hoofdrol in de Groep N-rallys: meer dan 80
procent van alle deelnemers rijdt met een Lancer Evolution.
Spectaculair en opwindend
Het uiterlijk is spectaculair en opwindend. Ten opzichte van de
Evolution VII is de voorzijde nog dynamischer van snit, waarbij vooral
aandacht is gegeven aan de merkidentiteit. Zodoende is direct aan het
centraal geplaatste V-vormige element in het radiatorrooster te zien
dat de Lancer een Mitsubishi is, precies zoals bij de andere nieuwe
modellen die het merk afgelopen jaar heeft gepresenteerd.
Het interieur is wars van overbodige franjes en alle aandacht gaat
naar de rijbeleving. De Lancer Evolution VIII heeft standaard een
MOMO-stuurwiel, een gebruikersvriendelijk dashboard met makkelijk
bereikbare en goed zichtbare bedieningselementen en een bewust
centraal geplaatste toerenteller. De brede Recaro kuipzetels zijn
beter afgestemd op de voorkeuren van de Europese bestuurders.
Aërodynamica
Luchtweerstand speelde een hoofdrol bij de vormgeving. De voorzijde is
gestroomlijnder dan die van de Evolution VII. Tegelijk is de koeling
voor de motor vergroot. Zo hebben zijdelingse luchthappers
plaatsgemaakt voor een grotere ventilatieopening in de motorkap. De
opening onder de linkerzijde van de bumper is nu dichtgemaakt, omdat
deze voortaan niet meer nodig is voor de koeling. Samen met een nieuw
ontworpen beschermplaat onder de motor, met aan de voorkant een
spoiler en nog enkele gedetailleerde wijzigingen, is meer neerwaartse
druk verkregen, waardoor de auto scherper op elke stuurbeweging
reageert.
Standaard heeft de Evolution VIII een achterspoiler gemaakt van Carbon
Fiber Reinforced Plastic welke sterker en stijver is dan de
aluminiumversie van de Evolution V en VI en lichter dan de ABS-spoiler
van de Evolution VII. Deze spoiler zorgt voor een grotere neerwaartse
druk, zonder dat overigens de luchtweerstand toeneemt. De auto heeft
een Cw-waarde van 0,36 (Cw VII was 0,37).
Motor
Onder de brutaal ogende motorkap huist een verfijnde versie van de
viercilinder 2,0-litermotor die werd toegepast in de Evolution VII. De
krachtbron met vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende
nokkenassen, een twin-scroll-turbo en een intercooler levert 195 kW
(265 pk) bij 6.500 toeren per minuut. Dankzij het optimaliseren van de
turbo heeft Mitsubishi het leeuwendeel van het indrukwekkende koppel
weten uit te smeren over het bereik van 3.000 tot 4.000 toeren en
bereikt een maximumkoppel van 355 Nm bij 3.500 toeren. Driepunts
watersproeiers voor de intercooler zorgen bij vol gas optrekken voor
extra koeling van de inlaatlucht, wat de prestaties verbetert. Met een
schakelaar zijn deze ook handmatig te bedienen.
All-Wheel Control system
Om de hogere krachten te verwerken is de versnellingsbak
geoptimaliseerd. Verder heeft Mitsubishi het All-Wheel-Control-systeem
(AWC) verfijnd. Dit systeem bestaat uit een Limited Slip Differentieel
(LSD) tussen de voorwielen, een Actief Centraal Differentieel (ACD)
achter de motor / versnellingsbak voor de verdeling van aandrijfkracht
tussen de voor- en achterwielen en een Super Active Yaw Control (Super
AYC) tussen de achterwielen. Verder maakt Sport-ABS deel uit van het
systeem.
Bij de Lancer Evolution VIII is sprake van een nieuwe generatie Super
AYC. Haar werking berust op het gebruik van een planetair
tandwielstelsel als differentieel, in plaats van de conische
tandwielen van het vorige type, om zo een dubbel zo groot koppel te
kunnen overbrengen. Zo worden tractie en prestaties in bochten
geoptimaliseerd. AYC compenseert overstuur van de auto bij het hard
uit een bocht accelereren. De achterwielen krijgen extra kracht te
verwerken zonder dat de aandrijfkracht op de voorwielen vermindert.
Mitsubishi werkt al met dit vernuftige systeem sinds de Evolution VI
en heeft het keer op keer verfijnd. Super AYC zorgt ervoor dat de
Evolution VIII tot tien procent sneller door de bocht kan dan zijn
voorganger, de VII.
Sportief remsysteem
Brembo is een grote naam in de autosport. Het is de naam van een
remsysteem dat in de racerij op velerlei gebied al jaren de standaard
zet. Mitsubishi past het toe op de Lancer Evolution VIII in combinatie
met Sport-ABS. Dit antiblokkeer-remsysteem is zeer verfijnd afgestemd
op hoge snelheden en vooral op een perfect stuurgedrag tijdens hard
remmen. De remschijven hebben een diameter van 320 millimeter (300
achter) en zijn zowel voor als achter geventileerd. Voor zorgen
aluminium remklauwen met vier zuigers voor de vertraging, achter
aluminium remklauwen met twee zuigers.
Ook de stijve carrosserie draagt bij aan de wegligging en de
stabiliteit van de auto. Het koetswerk van de Lancer Evolution VIII
heeft dankzij een serie aanpassingen een 33 procent hogere
torsiestijfheid dan zijn voorganger, de VII. De aluminium motorkap
levert een besparing op in het gewicht en ook de wieldraagarmen zijn
van ditzelfde hoogwaardige materiaal gemaakt. In constructie is de
ophanging van de recentelijk uitgebrachte Lancer Station Wagon
overigens gelijk aan die van de nieuwe Evolution VIII. Het toont aan
dat Mitsubishi in de autosport beproefde en verfijnde techniek toepast
in al zijn modellen.
Om het sportieve beeld en de toptechniek helemaal compleet te maken,
levert Mitsubishi de Lancer Evolution VIII met nieuwe zesspaaks
lichtmetalen 17-inchwielen (ENKEI) die zijn voorzien van ultralage
235/45 R17 Bridgestone-banden.
AutoRai