18-2-2004
Snelste Lotus Elise in serieproductie: de Elise 111R
Lotus-importeur Willem van der Kooi uit Lochem combineert de officiële
opening van de tweede Lotus-vestiging in Nederland, aan de Amsteldijk
in Amsterdam, met de introductie van de meest krachtige Elise in
serieproductie tot nu toe, de Lotus Elise 111R.
Directeur Willem van der Kooi: De Lotus Elise 111R is de laatste en
tevens snelste aanvulling in onze Lotus-stal. Met dit topmodel kunnen
wij een groter deel van het marktsegment van sport-wagens in Nederland
bestrijken. De krachtige VVTL-i motor (Variabel Valve Timing & Lift
Intelligent) levert 192 pk (141 kW) en een koppel van 181 Nm. De
topsnelheid van de 111R bedraagt 241 kilometer per uur, terwijl de
sprint van 0 tot 100 km/u slechts 5,2 seconden in beslag neemt.
Toch combineert de 111R deze indrukwekkende topprestaties met een
bescheiden brandstof-verbruik (8,8 liter per 100 kilometer gemiddeld)
en voldoet deze Lotus aan de Euro IV emissie-norm. Bij de ontwikkeling
van dit topmodel weken de ingenieurs af van hun opvattingen tot nu
toe; de drastisch toegenomen prestaties noopten hen de Elise 111R
standaard te voorzien van een optimaal functionerend ABS-systeem en
rembekrachtiging. De 111R brengt slechts 860 kilo op de weegschaal,
resulterend in een indrukwekkende pk/gewicht verhouding: 223 pk per
1.000 kilo
Achtergrond
De Lotus Elise is een sportwagen in de ware betekenis van het woord,
waarmee talloze internationale onderscheidingen op het gebied van
rijgedrag, vernieuwingen en puur rijplezier in de wacht werden
gesleept. Sinds de introductie in 1996 zijn er maar liefst 17.000
Elises gebouwd en verkocht, zonder daarbij afbreuk te doen aan het
exclusieve karakter. Dit getal is des te imposanter als in ogenschouw
wordt genomen dat oorspronkelijk een jaarverkoop was voorzien van
slechts 700 autos. Met de introductie van de Elise werd destijds
tegelijkertijd een aantal technologische innovaties geïntroduceerd,
zoals het chassis van geperst en gelijmd aluminium, een
krachten-absorberende voorzijde en lichtgewicht koetswerk panelen van
composiet materiaal. Het gewicht van de Elise bedraagt mede daardoor
slechts de helft van dat van een gemiddelde personenwagen. Mede
daardoor levert de Elise fenomenale acceleratiecijfers en ligt het
weggedrag op een eenzaam hoog niveau.
In 2000 zag de tweede generatie Elises het licht en was dit type
onbetwist één van de belangrijkste modelseries in het 52-jarige
bestaan van Lotus. Deze Elise voldeed volledig aan de hoge
kwaliteits-verwachtingen die mogen worden verlangd van één van s
werelds toonaangevende sportwagen-fabrikanten en automotive
consultancy instituten. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Elise werd
dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen, opgedaan in de
samenwerking met de wereldwijd opererende industriële partners van
Lotus.
Alle Lotus-modellen worden gebouwd door de ervaren vaklieden van Lotus
in het hoofdkwartier van Lotus in Hethel, Engeland. Het vergt ongeveer
100 manuren om een Lotus Elise te bouwen en ieder eindproduct is een
individueel bewijs van de vaardigheden van Lotus.
Het interieur
Zodra de bestuurder plaatsneemt achter het stuur van een Lotus, krijgt
hij of zij onmiddellijk het gevoel dat het een speciale auto is, iets
aparts. Van de pure sportstoelen, waarin de G-krachten tijdens het
bochtenwerk, het remmen en het accelereren geen vat krijgen op de
bestuurder, tot het strakke racestuur en de aluminium pedalen,
allemaal geschikt om te kruisen maar ook om stevig aan het gas te
hangen. De Elise is dan ook een auto die uitnodigt om eens een flink
stuk in te rijden.
Het dubbele instrumentarium, dat de snelheid en het toerental (nu bij
de 111R met het magische 10.000 tpm getal) laat zien, is voor alle
2004 Elise-modellen vernieuwd. Met duidelijke wijzer-platen en oranje
achtergrondverlichting voor een goede afleesbaarheid. De binding van
de Elise met het circuit is altijd sterk geweest en de uitstraling van
het exterieur en de opstaande chassis randen versterken het gevoel dat
de bestuurder plaats heeft genomen in de cockpit van een auto die is
afgeleid van een wedstrijdwagen. Een Blaupunkt stereo-installatie met
vier speakers en CD-speler wordt standaard gemonteerd, terwijl de
bedrading voor een radio al is geïnstalleerd.
Het legendarische chassis
Bij het begin van het Elise ontwikkelingsprogramma zocht Lotus naar
een geschikte en beschikbare chassistechnologie voor de nieuwe
lichtgewicht sportwagen. En omdat die niet voorhanden was en ook omdat
men geen compromis wilde sluiten, besloot Lotus andere oplossingen te
zoeken en te vinden. De ontwikkelingsingenieurs van Lotus oriënteerden
zich buiten de automobielindustrie en combineerden uiteindelijk de
voordelen van geëxtrudeerd aluminium materiaal met moderne
lijm-technieken uit de luchtvaart, resulterend in een lichtgewicht en
buitengewoon stevige chassis-structuur. Het geavanceerde, met hars
gelijmde buizenchassis, betekende een doorbraak in de
sportwagentechnologie. De structuur is een samenvoeging van
enkelvoudige, samengeperste lengtestukken die aan elkaar zijn gelijmd
met uitstekend hechtende synthetische hars, een procedure die voor het
eerst in de automobieltechniek is toegepast. De hechting om het
chassis van de Lotus te lijmen is ongemeen sterk, met het vermogen de
grote krachten van extra belasting, druk en krachten te weerstaan. Nog
nooit eerder in de autogeschiedenis was er sprake van een gelijmd
chassis.
Het lijmen van de verbindingen van de flappen zorgt voor een veel
betere binding dan de traditionele lasnaden (met gelijmde verbindingen
vormt de verbinding één geheel). Zelfborende klinknagels versterken de
eenheid van de structuur doordat het materiaal zelfs bij de zwaarste
impacts intact blijft.
Het chassis onderging in 2000 enkele modificaties, waar onder
verlaagde en versterkte dorpels die het instappen vergemakkelijken.
Met de introductie van de VVTL-i krachtbron zijn er meer
verstevigingen aangebracht aan het achterste deel van het chassis.
Gebruikmakend van de ervaring die is opgedaan bij de ontwikkeling van
geavanceerd lichtgewicht staal, beschikt de Elise over een modern,
steviger en zeer efficiënt subframe achter. Volledig in lijn met de
Lotus-filosofie vormt deze structuur een geïntegreerd geheel voor de
motorophanging en de verbeterde wielophangingpunten als ook de
ophanging van het uitlaatsysteem.
De handling en het weggedrag zijn maatgevend
Het aluminium chassis stelt de ontwikkelingsingenieurs van Lotus in
staat de norm te bepalen, op basis waarvan alle andere sportwagens
worden beoordeeld. De Elise beschikt dan ook over een weggedrag dat
wereldwijd heeft geresulteerd in talloze onderscheidingen. Lotus heeft
deze filosofie bij de ontwikkeling van de 111R onverkort in de
praktijk gebracht. Het ontwikkelingsteam heeft dan ook een auto
voortgebracht die het verlangen van de bestuurder, om nog meer tijd in
de cockpit door te brengen en uit te kijken naar nog meer uitdagende
wegen en scherpe bochten, alleen maar vergroot.
Parallel aan het Lotus USA Elise programma, onderging de 111R over een
afstand van ruim 500.000 kilometer gruwelijke testen in zowel Amerika
als Europa. Dat heeft geresulteerd in een superieur en progressief
weggedrag dat alle voorwaarden schept om de dynamische
karakteristieken in volledige harmonie met de rijcapaciteiten van de
berijder tot hun recht te laten komen.
Voor de Elise 111R zijn de Eibach koolstof veren en de Bilstein
hogedruk schokdempers met een enkele buis opnieuw afgesteld en
geoptimaliseerd om de bekende wendbaarheid en de gecontroleerde
bewegingen en balans van het koetswerk van de Elise te waarborgen.
Terwijl zowel kleinere als grotere schokken beter worden opgevangen.
De unieke Bridgestone Potenza RE040 banden (175/55R16 voor en
225/45R17 achter) zijn overgenomen van de Lotus Elise en de Elise
111S. Het Lotus ontwerpteam heeft het vermogen nog eens aangescherpt
om de eigenschappen van het chassis en de banden optimaal te benutten,
om er zorg voor te dragen dat deze nieuwste en meest snelle versie van
de Elise getrouw is aan de pure Lotus-traditie van ongeëvenaard weg-
en rijgedrag, en absoluut rijplezier.
Een ABS-systeem als geen ander
Het bekrachtigde vierkanaals remsysteem monitort ieder wiel
afzonderlijk en verdeelt de remdruk ook naar ieder wiel apart,
afhankelijk van het gewenste remvermogen, waardoor de remprestaties
optimaal zijn en de remafstand wordt ingekort. Lotus heeft echter het
ingrijpmoment scherp afgesteld, zodat een ervaren bestuurder het
vermogen van het remsysteem optimaal kan benutten door gebruik te
maken van de voorwaartse gewichtsverplaatsing. In omstandigheden waar
de bestuurder meer remvermogen wenst dan mogelijk is, grijpt het
systeem in.
Vermogen in overvloed
Voor de keuze van de krachtbron deed Lotus uitgebreid onderzoek naar
beschikbare, moderne motoren. De 2ZZ-GE 1.8 liter viercilinder
16-kleppen VVTL-i motor van Toyota, gekoppeld aan de C64
zesversnellingsbak, werd uitgekozen omdat deze excellent past bij het
karakter van de Elise. Deze krachtbron levert een adembenemend
motorvermogen en koppel en heeft, van essentieel belang voor Lotus,
een laag gewicht, onder andere door het cilinderblok van samengesteld
aluminium en de compacte opbouw. Voor de Elise 111R is een dubbel
uitlaatsysteem ontwikkeld, waarvan de twee uitlaatpijpen uitmonden in
de achterste diffuser. Lotus onderwierp de 2ZZ-GE aan een ingrijpend
test- en ontwikkelingsprogramma, onder een reeks klimatologische
omstandigheden, van de kou van de noordpool tot de hitte van de
woestijnen in Arizona en Nevada en de hoogvlakten in Colorado. Verder
werden het motormanagementsysteem, het in twee delen gesplitste
uitlaatsysteem en het schakelmechanisme door Lotus zelf ontworpen en
ontwikkeld, zodat de aandrijfeenheid perfect integreert met het
chassis en de eigenschappen van de Lotus Elise 111R.
Lotus heeft de motor zodanig afgesteld dat deze volledig voldoet aan
het ware karakter van de Elise, door gebruik te maken van een
gloednieuw Lotus T4 managementsysteem (EMS). De software voor het EMS
werd specifiek voor de 111R door Lotus ontwikkeld. De kalibrering en
uiteindelijke afstelling werden uitsluitend door Lotus-ingenieurs
uitgevoerd, zodat gegarandeerd werd dat de Lotus Elise 111R een echte
Lotus zou worden.
Toyotas wereldberoemde VVTL-i systeem verleent het
motormanagementsysteem de flexibiliteit om de optimale timing van de
nokkenas, de opwaartse lift van de kleppen en de klepopenings-hoeken
te kiezen bij iedere motorbelasting. Deze communicatie over en weer
tussen het Lotus T4 EMS en het VVTL-i systeem voorziet de Elise van
een optimaal vlak koppel, dat bij 6.800 toeren piekt naar 181 Nm, en
dat het maximale motorvermogen brengt op 192 pk bij 7.800 toeren per
minuut. De volledig aluminium lichtgewicht C64 zesversnellingsbak van
Toyota is voorzien van een door Lotus ontwikkeld nieuw
schakelmechanisme. Met de kortst mogelijke overbrengverhoudingen biedt
deze versnellingsbak een optimaal, nauwkeurig en licht schakelpatroon,
waardoor de bestuurder onder alle omstandigheden volledige controle
uitoefent over het beschikbare motorvermogen.
Getrouw aan de filosofie van Colin Chapman, die vond dat prestaties
afhankelijk zijn van een zo laag mogelijk gewicht, beschikt de Elise
over een formidabele pk/gewicht verhouding van maar liefst 223 pk per
1.000 kilo. De sprint van 0 naar 100 km/u vergt dan ook slechts 5,2
seconden.
Lotus is dan ook absoluut van mening dat er zeker een substituut voor
cubic inches is.
Uitrusting
Tot de standaarduitrusting van de Elise 111R behoort een gedeeltelijk
leder interieur, zonnekleppen, centrale deurvergrendeling, een
Blaupunkt Lausanne radio/CD-speler en vier hoogkwalitatieve Blaupunkt
speakers. Optioneel is een Touring Pack verkrijgbaar, dat bestaat uit
enkele opties die het comfort verder verhogen, terwijl toch het
sportwagenkarakter behouden blijft.
Het pakket is samengesteld uit: Extra lampen vóór, de keuze uit
volledig lederen of Alcantara bekleding, een uitstekend geïsoleerde
soft-top, elektrisch bedienbare ruiten, een Blaupunkt Woodstock DAB
radio, CD en MP3 speler, een bagagenet, extra geluidsisolatie en een
volledig beklede vloer met een lichtgewicht aluminium voetsteun voor
de passagier.
Andere opties zijn metallic lak, airco en een hard top in de kleur van
de auto.
Het leveringsprogramma van de Elise bestaat verder uit de 122 PK Elise
en de 158 PK Elise 111S. In totaal verwacht Lotus dit jaar zon 4600
Elises te produceren.
AutoRai