Ministerie van Economische Zaken Berichtnaam: Vragen van het lid Gerkens (SP) aan de minister van Economische Zaken over mogelijk weigeren van schadeloosstelling door UPC (ingezonden 27 januari 2004) Nummer: 472 Datum: 18-02-2004

De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze vragen als volgt beantwoord. Ministerie van Economische Zaken


1

Wat is uw reactie op het artikel UPC toont zich slechte verliezer?


Ik heb het artikel gelezen en ben van mening dat in het artikel een complexe zaak beschreven wordt. In de volgende vragen zal ik hier verder op ingaan.


2

Bent u van mening dat uit dit artikel (onder andere) blijkt dat consumenten bij de huidige manier van geschillenbeslechting over een absurd lange adem moeten beschikken? Zo neen, waarom niet?


Ik heb uit het vonnis begrepen dat het geschil door de rechter is beslecht in het voordeel van de consument. De rechter heeft geoordeeld dat de betreffende consument de rekening niet hoeft te betalen en dat UPC de proceskosten die door deze consument zijn gemaakt, dient te vergoeden. Uit het artikel blijkt dat er zich problemen voordoen ten aanzien van de inning van de proceskosten door de consument.
Tijdens een tweetal algemeen overleggen over consumentenbeleid (d.d. 23 oktober 27879, nr. 7 en 11 november) heeft de Staatssecretaris van Economische Zaken toegezegd om een onderzoek uit te voeren naar de witte vlekken in het nationale stelsel van consumentenbescherming.
Tijdens gesprekken met verschillende belangenorganisaties kwam onder andere het probleem van de lange tijdsduur van klachtafhandeling naar boven. Momenteel worden in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken de problemen op het terrein van het consumentenbeleid geïnventariseerd, zowel in het algemeen als op het gebied van ICT.


3

Deelt u de mening dat consumenten momenteel onvoldoende tegen dit soort praktijken zijn beschermd? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?


Problemen van consumenten om hun recht te halen hebben mijn aandacht. Het eerdergenoemde onderzoek genoemd in vraag 2 naar de witte vlekken in het nationale stelsel van consumentenbescherming zal naar boven brengen waar de consument problemen ondervindt bij het halen van zijn recht. Uiteraard zal ik daarbij ook aandacht besteden aan de vraag hoe een consument die in het gelijk is gesteld zijn schade dan wel zijn gemaakte kosten kan verhalen.


4

Deelt u de mening dat met het bestaan van een publieke toezichthouder die preventief kan ingrijpen dit soort wantoestanden kunnen worden tegengegaan? Zo neen, waarom niet?


Het consumentenbeleid is erop gericht om consumenten in staat te stellen goed gefundeerde keuzes te maken én voor hun eigen belangen op te kunnen komen.


De eerder genoemde onderzoeken genoemd in vraag 2 zullen in beeld brengen welke problemen aangepakt zullen moeten worden. De Staatssecretaris van Economische Zaken heeft aangekondigd om voor het zomerreces met een strategisch actieprogramma te komen waarin concrete acties uiteengezet worden om de gesignaleerde problemen aan te pakken. Daarin zal ook ingegaan worden op het mogelijk preventief ingrijpen.