Gemeente en Rijk delen sloopkosten Sandrien
18 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W heeft ingestemd met het afgeven van een formele
garantie voor het betalen van éénderde van de sloopkosten van het
sloopschip Sandrien tot een absoluut maximum van EUR 1 miljoen. De
totale kosten worden gedragen door de drie betrokken partijen: (1)
Gemeente Amsterdam, (2) het ministerie van VROM en (3)
Rijkswaterstaat. Deze partijen, die in juridische zin niet
verantwoordelijk zijn, zullen proberen gezamenlijk alle kosten te
verhalen op de eigenaar van het schip.
De Otapan
Op initiatief van de staatssecretaris van Milieu vindt een laatste
poging plaats om de Mexicaanse overheid ertoe te bewegen de Otapan
naar Mexico te (laten) vervoeren en milieuverantwoord te saneren.
Onlangs heeft de gemeente Amsterdam nog aangedrongen op een spoedige
besluitvorming, omdat er steeds meer maatregelen getroffen moeten
worden om de Otapan veilig te houden. Hoogstwaarschijnlijk zal er
echter ook voor de Otapan een slooptraject moeten worden uitgezet.
Overigens blijft ook hier natuurlijk de vraag wie hiervoor de kosten
moet gaan dragen.
De Otapan en de Sandrien zijn in 2001 door milieu-inspecteurs van VROM
in beslaggenomen omdat het ministerie sterke aanwijzingen had dat
beide schepen voor sloop naar India zou vertrekken. Op het strand van
Alang in India worden per jaar honderden tankers afgebroken op een
manier die onverantwoord is voor het milieu en de slopers zelf.
Vervoer van toxische stoffen, zoals asbest, is volgens Europese
reglementen verboden, maar het was voor het eerst, ter wereld, dat een
overheid ook daadwerkelijk beslag legde op een tanker. Toenmalig
minister Pronk wilde voorkomen dat het schip op een sloopstrand in
India werd gevaren om door ongeschoolde arbeiders te worden gesloopt.
Van der Horst: "En dat is gelukt, maar hiermee is het probleem voor de
Amsterdamse Zeehavens en ook Nederland nog niet opgelost. Dat het Rijk
bestuursdwang heeft aangezegd, betekent namelijk niet dat het Rijk ook
aansprakelijk is voor de te maken kosten."
Wethouder Mark van der Horst (Zeehavens) heeft eerder, tevergeefs, een
dringend beroep gedaan op het Rijk om het benodigde budget, om de
schepen te bevrijden van alle schadelijke en explosiegevaarlijke
stoffen, beschikbaar te stellen. Ook een garantie voor de kosten van
de onvermijdelijke sloop wilde het Rijk toen niet afgeven. Van der
Horst: "Na bemiddeling van staatssecretaris Van Geel (Milieu) is nu
afgesproken dat een ieder voor 1/3 van de kosten opdraait. Wel lijkt
het me wenselijk om voor dergelijke gevallen in de toekomst een
draaiboek te hebben. Het valt niet te verkopen dat de havenbeheerder
hiervoor (deels) moet opdraaien."
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam