Gemeente Amsterdam

Gemeente en Rijk delen sloopkosten Sandrien
18 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W heeft ingestemd met het afgeven van een formele garantie voor het betalen van éénderde van de sloopkosten van het sloopschip Sandrien tot een absoluut maximum van EUR 1 miljoen. De totale kosten worden gedragen door de drie betrokken partijen: (1) Gemeente Amsterdam, (2) het ministerie van VROM en (3) Rijkswaterstaat. Deze partijen, die in juridische zin niet verantwoordelijk zijn, zullen proberen gezamenlijk alle kosten te verhalen op de eigenaar van het schip.

De Otapan

Op initiatief van de staatssecretaris van Milieu vindt een laatste poging plaats om de Mexicaanse overheid ertoe te bewegen de Otapan naar Mexico te (laten) vervoeren en milieuverantwoord te saneren. Onlangs heeft de gemeente Amsterdam nog aangedrongen op een spoedige besluitvorming, omdat er steeds meer maatregelen getroffen moeten worden om de Otapan veilig te houden. Hoogstwaarschijnlijk zal er echter ook voor de Otapan een slooptraject moeten worden uitgezet. Overigens blijft ook hier natuurlijk de vraag wie hiervoor de kosten moet gaan dragen.

De Otapan en de Sandrien zijn in 2001 door milieu-inspecteurs van VROM in beslaggenomen omdat het ministerie sterke aanwijzingen had dat beide schepen voor sloop naar India zou vertrekken. Op het strand van Alang in India worden per jaar honderden tankers afgebroken op een manier die onverantwoord is voor het milieu en de slopers zelf. Vervoer van toxische stoffen, zoals asbest, is volgens Europese reglementen verboden, maar het was voor het eerst, ter wereld, dat een overheid ook daadwerkelijk beslag legde op een tanker. Toenmalig minister Pronk wilde voorkomen dat het schip op een sloopstrand in India werd gevaren om door ongeschoolde arbeiders te worden gesloopt. Van der Horst: "En dat is gelukt, maar hiermee is het probleem voor de Amsterdamse Zeehavens en ook Nederland nog niet opgelost. Dat het Rijk bestuursdwang heeft aangezegd, betekent namelijk niet dat het Rijk ook aansprakelijk is voor de te maken kosten."

Wethouder Mark van der Horst (Zeehavens) heeft eerder, tevergeefs, een dringend beroep gedaan op het Rijk om het benodigde budget, om de schepen te bevrijden van alle schadelijke en explosiegevaarlijke stoffen, beschikbaar te stellen. Ook een garantie voor de kosten van de onvermijdelijke sloop wilde het Rijk toen niet afgeven. Van der Horst: "Na bemiddeling van staatssecretaris Van Geel (Milieu) is nu afgesproken dat een ieder voor 1/3 van de kosten opdraait. Wel lijkt het me wenselijk om voor dergelijke gevallen in de toekomst een draaiboek te hebben. Het valt niet te verkopen dat de havenbeheerder hiervoor (deels) moet opdraaien."

© Gemeente Amsterdam