Gemeente Breda

Persberichten

18-02-2004

College keurt plannen voor inpassingszones goed

Burgemeester en wethouders hebben ingestemd met het definitief ontwerp voor de inrichting van vier inpassingszones. Het gaat om de gebieden bij station Breda-Prinsenbeek, het gebied Mr. Bierensweg en de spoorlijn Breda-Roosendaal, knooppunt Princeville en De Rith. Door de komst van de HSL-shuttle en de verbreding van de A16, ontstaat een netwerk van spoorlijnen en wegen. De inpassingszones zijn aangewezen om dat netwerk zo goed mogelijk in het landschap te laten passen. De plannen komen op 9 maart aanstaande aan de orde in de vergadering van de commissie Stedelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting en Verkeer. Op 25 maart stelt de gemeenteraad de plannen definitief vast.

In 2003 zijn voor de diverse inpassingszones inrichtingsvoorstellen gemaakt. De inspraakreacties op deze voorstellen zijn opgenomen in een Nota van Commentaar en - waar mogelijk - verwerkt in de definitieve inrichtingsplannen. Als alles volgens planning verloopt, kan nog dit jaar worden gestart met de inrichting.

De inpassingszones worden ingericht met veel beplanting, variërend van struikgewas en zogenoemde boomvormers (twijgjes, die op termijn uitgroeien tot bomen), tot bomen en gras. In de gebieden De Rith, bij het Beekdal van de Bijloop en bij de Turfvaart, en Knooppunt Princeville, bij de Leursebaan en de Bagvensestraat, worden poelen en hakhoutwallen aangelegd om de aanwezige ecologische verbindingen goed te laten functioneren. Bij de inrichtingsplannen is tevens rekening gehouden met mogelijke archeologische waarden in het gebied. Om eventuele beschadigingen te voorkomen, worden - waar nodig - maatregelen getroffen, zoals het ophogen van de grond bij het planten van bomen en het niet dieper dan
20 cm roeren van de grond bij het aanplanten van de eerder genoemde boomvormers. De gemeentelijke dienst Stadsbeheer gaat de gebieden onderhouden. De plannen zijn tevens afgestemd met het Waterschap en de Dienst Landelijk Gebied.

Breda, 18 februari 2004