Provincie Utrecht

Persbericht

Evaluatie reconstructie N225 door provincie

18-2-2004
De provincie Utrecht heeft in de periode 1998-2002 de weg die door Elst, Amerongen en Leersum loopt, de N225, gereconstrueerd met als doel de verkeersveiligheid, leefbaarheid en oversteekbaarheid te verbeteren. In 2003 is een evaluatie uitgevoerd om te achterhalen of de aangebrachte aanpassingen de problemen hebben verminderd. De evaluatie bestond uit een enquête onder aanwonenden, snelheidsmetingen en een ongevallenanalyse.

Achtergrond reconstructie
Problemen op het gebied van verkeersveiligheid, oversteekbaarheid, leefbaarheid en rijsnelheid vormden de aanleiding voor de reconstructie van de N225 in het genoemde gebied. De aanpassingen betreffen onder andere aangelegde rotondes, aangepaste kruispunten en aangelegde vrijliggende fiets- en voetpaden.

Resultaten evaluatie
De evaluatie bestond uit een enquête onder aanwonenden, snelheidsmetingen en een ongevallenanalyse. In totaal zijn er 702 enquêtes verstuurd, waarvan er 288 zijn teruggestuurd (responspercentage 41%).

Verkeersveiligheid
De meerderheid van de aanwonenden van de N225 vindt de verkeersveiligheid verbeterd na de reconstructie. Dit beeld klopt met de officieel geregistreerde ongevallencijfers tot en met 2002. Volgens de cijfers is het aantal ongevallen de afgelopen jaren afgenomen. Deze daling kan te maken hebben met de werkzaamheden die in deze periode uitgevoerd werden (minder verkeer, minder snelheden). In 2005/2006 wordt opnieuw gekeken naar de ontwikkeling van het aantal en soort ongevallen om met zekerheid te kunnen zeggen of de maatregelen effect hebben.
In Elst is echter een aanzienlijk deel (40%) van mening dat de verkeersveiligheid verslechterd is als gevolg van de reconstructie.

Snelheden
Bijna de helft van de aanwonenden vindt dat de snelheid gelijk is gebleven na de reconstructie en eenvijfde vindt dat deze is toegenomen. Uit snelheidsmetingen blijkt dat de gemiddelde snelheden zijn afgenomen in vergelijking met 1995. In 1995 lagen de gemiddelde snelheden tussen de 55 en 70 kilometer per uur. In 2003 zijn gemiddelde snelheden tussen de 41 en 57 kilometer per uur gemeten.

Oversteekbaarheid
In Leersum en Amerongen vindt een overgrote meerderheid dat de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers verbeterd is. In Elst is een meerderheid van de respondenten van mening dat deze niet veranderd is.

Leefbaarheid
Als het gaat om het effect van de reconstructie van de weg op de leefbaarheid is het grootste deel van de respondenten van mening dat er in dit opzicht niets veranderd is.

Nadere verkenning
De provincie vindt dat vooruitgang is geboekt, maar ziet nog een te beperkt effect van de maatregelen voor de leefbaarheid en met name de oversteekbaarheid in Elst. Daarom komt er een nadere verkenning naar mogelijkheden voor aanvullende maatregelen om de nog bestaande problemen te verminderen.

Aanwonenden ontvangen een brief met de resultaten van de evaluatie.

Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 3713 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl