Ingezonden persbericht


Europees onderzoek naar ICT-behoeften in het MKB

Persbericht

Cisco Systems: Alles draait om het netwerk, ook in het MKB

Veiligheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid staan centraal

Amsterdam, 18 februari 2004 - Cisco Systems heeft vandaag de resultaten van haar kwalitatieve Europese onderzoek naar ICT-behoeften in het MKB bekend gemaakt. Het onderzoek geeft meer inzicht in de drijfveren en behoeften van de MKB-branche. Zo blijkt ondermeer dat veiligheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid de belangrijkste criteria zijn die de Nederlandse ondernemer aan een netwerk stelt. Cisco wil met haar MKB-programma midden- en kleinbedrijven (10 - 250 werknemers) helpen optimaal voordeel te halen uit netwerktechnologie. Om dit goed te kunnen doen meet zij regelmatig de behoeften in de markt, zodat zij haar diensten en services optimaal kan afstemmen op deze groep ondernemers en ze haar resellers kan voorzien van de juiste informatie en ondersteuning.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ondernemers met name kijken naar mogelijkheden om rendement te verbeteren en omzet te laten stijgen om zo in te kunnen spelen op economische veranderingen en concurrentievoordeel te behalen. Dit betekent dat niet alleen groeien in bedrijfsgrootte, maar zeker ook in productiviteit en efficiency cruciaal is. Ook blijkt er behoefte aan overzicht en duidelijkheid wat betreft de toegevoegde waarde die netwerkoplossingen opleveren voor een ondernemer.

De grootste moeilijkheid voor de ondernemer is dat hij niet weet welke technologie nodig is voor het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, niet weet hoe de technologie te implementeren en niet de juiste mensen in dienst heeft om dit te doen. Het merk Cisco kwam uit het onderzoek als een sterk merk, met betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige diensten.

Cisco MKB-programma

De resultaten uit het MKB-onderzoek bevestigen dat Cisco op de goede weg is. Cisco verdiept zich al langere tijd in het MKB, want deze groep bedrijven heeft andere behoeften dan grote multinationals. Service, een persoonlijke relatie met de klant en het verstrekken van betrouwbaar advies zijn vaak de punten waarop kleine en middelgrote organisaties zich willen onderscheiden van concurrenten. Het netwerk speelt hierbij een steeds belangrijkere rol.

"Cisco ontwikkelt producten en diensten die bijdragen aan de groei van een organisatie, kostenreductie opleveren, en klant- en partnertevredenheid ondersteunen. Wij kunnen ondernemers zo concreet laten zien hoe ze meer voordeel uit hun netwerk kunnen halen, zonder zelf technisch geschoold te hoeven zijn", aldus Wouter Hulst, manager Commercial Markets & Marketing, Cisco Systems Nederland.

Cisco's productontwikkeling heeft geresulteerd in een breed productportfolio dat helemaal is toegespitst op het MKB. Drie concrete voorbeelden waarmee een midden- en kleinbedrijf concurrentievoordeel kan behalen zijn; de security-oplossingen, IP Telefonie-oplossingen en de mobiliteitsoplossingen.

Security

Netwerkbeveiliging levert een belangrijke bijdrage aan betrouwbaarheid en zekerheid. Cisco gelooft dat beveiliging overal in het netwerk thuis hoort. Beveiliging is overigens een voorwaarde voor nieuwe toepassingen zoals e-commerce. Steeds meer bedrijven maken zich ook in toenemende mate zorgen over kosten als gevolg van wormen en virussen. Om een antwoord te geven op deze toenemende dreiging en impact van wormen en virussen op netwerken heeft Cisco het Cisco Network Admission Control programma ontwikkeld. Dit in samenwerking met anti-virus softwareleveranciers Network Associates, Symantec en Trend Micro. Deze introductie maakt deel uit van het initiatief 'The Self-Defending Network', dat klanten helpt bij het identificeren, voorkomen en verhelpen van aanvallen op hun netwerk.

IP Telefonie

IP Telefonie heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een betrouwbaar, veilig, schaalbaar en functierijk alternatief voor traditionele telefonie. Steeds meer bedrijven profiteren van de nieuwe mogelijkheden van geïntegreerde telefonie over het datanetwerk: tijdwinst, kostenbesparing en betere bedrijfsresultaten door een hogere productiviteit van medewerkers. Met de CallManager Express die eind 2003 uitkwam, kunnen nu ook kleine en middelgrote organisaties en bijkantoren, de voordelen van IP Telefonie in eigen beheer ervaren. Om te kunnen bellen met IP-telefoons is nog maar één netwerk nodig, waarop zowel computers als telefoons zijn aangesloten. Met IP-telefoons kunnen gegevens gebruikt worden die normaal alleen met de computer op te halen zijn zoals, telefoon- en adresgegevens van medewerkers, tot complete dossiers en internettoegang.

Om te kunnen profiteren van de voordelen van IP Telefonie is volgens Cisco verruiming van het aanbod van Service Providers van groot belang voor ondernemers. Als kiezen voor IP Telefonie een kwestie is van een aanpassing van het telefoonabonnement, is die stap voor bedrijven eenvoudig te zetten.

Mobiliteit

Organisaties kunnen verder concurrentievoordeel of productiviteitswinst behalen door het inzetten van mobiliteitsoplossingen. Dankzij oplossingen als draadloos internet, beveiligde toegang tot het bedrijfsnetwerk via Virtual Private Networks (VPN) zijn gebruikers in staat om overal veilig te werken; thuis, op kantoor, of in een hotel.

Kijk voor meer informatie over de verschillende oplossingen voor kleine en middelgrote organisaties op www.cisco.nl/now.

Cisco resellers

Midden- en kleinbedrijven kopen netwerkoplossingen veelal via resellers, die zij raadplegen voor advies en implementatie. Deze resellers zijn voor Cisco zeer belangrijk en worden ondersteund in een Channel Partner programma. In dit programma staat kwaliteit van de dienstverlening voorop. Doordat technologieën steeds complexer worden is toegevoegde waarde met ondersteunende diensten van groter belang geworden dan prijzen. De klant vraagt om een voordeel of oplossing en niet om een technologie. Cisco biedt daarom resellers een specialisatie- en certificeringsprogramma aan waarin partners in staat worden gesteld de expertise te ontwikkelen waar de complexiteit van de huidige netwerkapparatuur om vraagt. In dit programma ligt naast de specialisatie de nadruk op de tevredenheid van de eindgebruiker.

Kijk voor meer informatie over het Cisco Partner programma op: www.cisco.nl/partners.

Cisco Direct Marketing Reseller programma

Het Cisco Direct Marketing Reseller programma maakt het de ondernemer zo makkelijk mogelijk Cisco producten te bestellen. Midden- en kleinbedrijven die op de hoogte zijn van de mogelijke oplossingen en weten welke producten zij willen aanschaffen, kunnen zeer eenvoudig in contact komen met een Cisco reseller. Het Direct Marketing Reseller programma biedt een bedrijf verschillende kanalen om Cisco producten te bestellen. Zo kan er via een catalogus, telefonisch of online gekocht worden.

Over Cisco Systems

Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ruim 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2003 een totale omzet van 18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en informatie zijn beschikbaar via http://www.cisco.nl/.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems Inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken bedoelt in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

###