Gemeente Den Haag

februari 2004
EUr 5,9 miljoen voor marketing den haag in 2004 (18 FEBRUARI)

Het gemeentebestuur trekt dit jaar in totaal EUR 5,9 miljoen uit voor het organiseren van evenementen, die bijdragen aan de beeldvorming van Den Haag . Dit, omdat citymarketing van vitaal belang is voor het functioneren van de Haagse economie en marketing steeds belangrijker wordt in de concurrentiestrijd tussen de steden en de Europese regio`s.
Een tastbaar product van de marketing van de stad is dat de gemeente Den Haag landelijk de buis op gaat . Hiervoor zal een samenwerkingscontract worden gesloten met Yorin/RTL5. Onder de noemer "Den Haag Live" zal deze zender een twaalftal life-style programma`s van een half uur verzorgen, waarin de stedelijke functies van Den Haag worden benadrukt. Het gaat om uitzendingen over wonen, winkelen, uitgaan, werken, recreëren, studeren en sporten in Den Haag. Daarnaast zal in de programma`s aandacht worden geschonken aan het culturele jaar 2004 en het 100 jarig bestaan van Scheveningen Haven. De programma`s op Yorin/RTL5 worden gevolgd door twintig uitzendingen op de regionale zender TV-West. Doel van de uitzendingen is zakelijke bezoekers, toeristen en studenten naar de stad te trekken en zodoende meer inkomsten voor de stad te genereren. Met de programma`s op Yorin/RTL5 en TV-West is een bedrag van EUR 200.000,- gemoeid

Nieuwe evenementen in 2004 zullen het Filmfestival by the Sea en het International Darts League zijn. Voor deze evenementen wordt respectievelijk EUR 25.000,- en EUR 75.000,- uitgetrokken. EUR 100.000,- zal dit jaar worden besteed aan de aankleding van de stad. Zo zullen er digitale informatieborden bij de toegangswegen van de stad worden geplaatst en worden op een aantal plaatsen vlaggen en banieren opgehangen om de verschillende culturele evenementen aan te kondigen. Dit vanwege het culturele jaar 2004 en het 100-jaar Scheveningen Haven. Niet alleen Scheveningen Haven bestaat 100 jaar maar ook de binnenhavens als Laakhavens en het gemeentelijk havenbedrijf jubileren. Met historische vaartuigen aan de Bierkade en in Laakhaven en rondvaarten tussen deze locaties wordt dit herdacht, terwijl ook allerlei artiesten zullen op-treden. Hiervoor wordt EUR 100.000,- beschikbaar gesteld.

Aan de campagne "Strandmomenten" met als doel ook in de lente, herfst en winter toeristen naar Scheveningen te trekken wordt EUR 100.000,- besteed.
Landelijke evenementen als Koninginnenach en Parkpop krijgen in 2004 elke een bedrag van
EUR 225.000,- .
Voorts worden onder meer subsidies verstrekt aan het Internationaal Vuurwerkfestival, het Sandsculpture festival, het Vliegerfeest, Vlaggetjesdag en het Concert by the Sea. Evenementen, die alle in Scheveningen plaatsvinden.
In de binnenstad en City Mondial wordt geld uitgetrokken voor de Haagse Kunst en Antiekdagen, de Haagse Winter, de Chinese evenementen en de Haschiba.
Op sportgebied gaat geld naar het Concours Hippique en de verdere ontwikkeling van de top-sport in Den Haag.