Gemeente Best

17-02-2004
Uitgangspunten centrumgebied en spoorzone Best gereed

Best bouwt aan de toekomst!
Uitgangspunten centrumgebied en spoorzone Best gereed

Het gemeentebestuur van Best heeft de afgelopen maanden uitgebreid aandacht besteed aan het opstellen van een visie op hoofdlijnen voor de ontwikkeling van het centrumgebied en de spoorzone van Best. De visie beschrijft hoe het huidige centrum de komende 10 jaar kan worden omgevormd tot een centrum met een eigen karakter, een kwalitatief hoogwaardige uitstraling en een kwalitatief hoogwaardig aanbod in de daar gevestigde winkels, horeca, kantoren, maatschappelijke en culturele voorzieningen en woningen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de groei van Best naar een gemeente van circa 40.000 inwoners in 2030. In het centrumgebied en in de spoorzone worden de gewenste uitstraling en aanbod bereikt door middel van sloop/nieuwbouwprojecten, waarbij een groot aantal extra woningen wordt gebouwd voor diverse doelgroepen. Bovendien komt er circa 4.000 m2 extra winkelruimte in het centrum, onder andere doordat het huidige gemeentehuis van het Raadhuisplein naar
elders wordt verplaatst.
De visie geeft nog geen exact beeld van hoe het centrumgebied en de spoorzone er over circa 10 jaar daadwerkelijk uitzien. Hiervoor moeten nog uitwerkingsplannen worden gemaakt.

Visie op hoofdlijnen: 3 pijlers
De visie is dus nog geen ontwerp, maar de uitgangspunten geven een duidelijke richting en ambitie aan. Dit houdt in dat er is gekeken naar het soort voorzieningen dat in het centrumgebied en de spoorzone aanwezig moeten zijn om het tot een aantrekkelijk (centrum)gebied te maken. "Wat is hier voor nodig en hoe zouden we dit kunnen bereiken?", is de vraag die centraal stond. Hierbij is niet alleen gekeken naar de ruimtelijke aspecten. De opgestelde visie omvat drie pijlers: stedenbouwkundige uitgangspunten, programmering en grondexploitatie. De stedenbouwkundige uitgangspunten moeten worden beschouwd als een middel om een "kloppend hart" te bewerkstelligen. Tijdens het opstellen van de visie is duidelijk geworden dat de uitgangspunten het best realiseerbaar zijn met een model van sloop en nieuwbouw. Hierbij wordt gedacht aan de volgende deelgebieden: gedeelte Molenstraat, Raadhuisplein (gemeentehuis), Boterhoek en Spoorzone. Het centrumgebied moet in de uitvoeringsfase kunnen blijven functioneren.
In totaal biedt de visie ruimte aan de bouw van circa 700 woningen (appartementen), circa 14.000 m2 winkels, circa 17.000 m2 kantoorruimte en circa 4.500 m2 maatschappelijke en culturele voorzieningen. Het centrumgebied krijgt vooral een mix van woningen en winkels, terwijl in de spoorzone het accent ligt op woningen en kantoren. In het woningbouwprogramma wordt uitgegaan van een evenwichtige verdeling van goedkope en (middel)dure huur- en koopwoningen.
Voor het huisvesten van maatschappelijke en culturele voorzieningen wordt gezocht naar locaties in de directe nabijheid van de winkels. Tot slot wordt in de visie ook een aanzet gegeven tot de verkeersstructuur en het parkeren in het centrumgebied. Op basis van de stedenbouwkundige uitgangspunten en de programmering zijn de financiën (grondexploitatie) bekeken. Hieruit is gebleken dat de visie financieel economisch haalbaar is.

Gesprekken met betrokkenen
De komende weken wordt de visie gepresenteerd aan iedereen waarvoor de visie direct gevolgen heeft. Voor de bewoners gebeurt dit tijdens een bijeenkomst. Bij de bewoners van de Molenstraat en de Boterhoek ligt de nadruk op het presenteren en toelichten van de visie. In gesprekken met ondernemers ligt de nadruk op het uitwisselen van gedachten over de voorgestelde visie. Alle betrokkenen zijn vandaag schriftelijk op de hoogte gebracht over de ontwikkelde visie. De gemeenteraad is maandag 16 februari jl. tijdens een besloten bijeenkomst op de hoogte gebracht over de inhoud van de
visie en het vervolgtraject.

Achtergrond
Al vanaf het moment dat duidelijkheid ontstond over de ondergrondse aanleg van het spoor is er in Best aandacht voor de ontwikkeling van de spoorzone en in samenhang hiermee van het centrum- gebied. Tijdens de bijeenkomsten ten behoeve van de Toekomstvisie 2005-2020 is door de inwoners duidelijk aangegeven dat zij in Best een "kloppend hart" missen. In de visie die er nu ligt is rekening gehouden met actuele ontwikkelingen. Zo wordt er ingespeeld op de toekomstige groei van de gemeente.

Vervolgstappen
Op dit moment ligt er dus een visie op hoofdlijnen. De komende weken worden door het college gesprekken gevoerd met de direct betrokkenen in het plangebied. Pas daarna wordt de visie, rekening houdend met de uitkomsten uit de gesprekken omgezet in een masterplan (1e ontwerp). Op basis van het masterplan wordt een nieuw bestemmingsplan voor het centrumgebied opgesteld. Voor de Spoorzone biedt het bestemmingsplan voldoende basis voor de realisatie van de ontwikkelingen, maar hiervoor worden wél nog uitwerkingsplannen opgesteld. Deze plannen moeten dan door het gemeentebestuur worden vastgesteld. Zodra er concrete plannen zijn voor de ontwikkelingen wordt er een breed informatieproces ingezet.

Voor de ontwikkeling van het centrumgebied en de spoorzone is een speciaal informatiepunt opgericht. Het "Informatiepunt Centrum - Spoorzone" is telefonisch bereikbaar op maandag, woensdag en vrijdag 9.00 tot 12.00 uur, telefoonnummer: 360 470.
Daarnaast is er een e-mailadres opengesteld:
centrum-spoorzone@gembest.nl