Gemeente Dordrecht
---
School middelpunt in de wijk
Carla Franken
Schoolbesturen gaan samen met de partijen in de buurt of wijk
activiteiten ontwikkelen die zorgen voor de samenhang tussen de
situatie thuis, op school en in de omgeving. Een schoollocatie in een
buurt of wijk staat in de nieuwe fase van School in de Samenleving
centraal. De school is de initiatiefnemende partij, maar school en
buurt stellen samen een plan op. Dit plan bestaat uit het opzetten en
ontwikkelen van SIS-activiteiten. In het nieuwe schooljaar kunnen de
plannen uitgevoerd worden.
SiS-activiteiten
De activiteiten in het kader van de School in de Samenleving zijn
bedoeld voor kinderen van 0 tot 12 jaar en hun ouders. Het ontwikkelen
van studievaardigheden en het bevorderen van taalontwikkeling zowel
bij ouders als kinderen zijn activiteiten voor het verbeteren van de
schoolprestaties. Daarnaast kan de school in samenwerking met de buurt
sport- en spelactiviteiten opzetten in het kader van de verlengde
schooldag. Het ontwikkelen van ouderpunten voor het versterken van de
binding met de school voor zowel leerlingen als ouders en het bieden
van opvoedingsondersteuning zijn activiteiten die opgezet kunnen
worden. Deze SiS-activiteiten zorgen voor de sociale samenhang in de
buurt of wijk.
De nieuwe fase
De kern van de nieuwe fase van SIS is dat de schoollocatie en
buurt/wijk erom heen het uitgangspunt is van de planvorming. De school
en de betrokken instellingen op het gebied van onder andere welzijn,
zorg en cultuur bepalen per schoollocatie de behoeften van kinderen en
ouders en mogelijkheden van de activiteiten. Op basis daarvan maken ze
samen een plan voor de komende drie schooljaren. In dat plan leggen
zij vast welke activiteiten zij gezamenlijk gaan ondernemen met welk
beoogd resultaat. Elke SIS-locatie stelt zijn eigen analyse en plan
op. Het schoolbestuur van de SIS-school neemt het intitiatief en dient
het plan in.
Rol gemeente
De gemeente geeft richting aan het beleid en heeft samen met de
schoolbesturen en besturen van betrokken instellingen de strategische
doelen bepaald. Daarnaast stelt zij ruim 2 miljoen euro beschikbaar
voor de gehele periode die bestaat uit drie schooljaren van 2004 tot
en met 2007.
Kader
Sinds 1999 werkt Dordrecht aan het concept van de brede school onder
de noemer School in de samenleving. In 2001 is een evaluatie
uitgevoerd. De verbeterpunten van deze evaluatie zijn verwerkt in de
nieuwe fase voor SiS.
Twaalf SiS-locaties
Twaalf scholen hebben in samenwerking met partijen in de buurt of wijk
SIS verder ontwikkeld tot een voorziening die bijdraagt aan de
ontwikkeling van kinderen. De Dr. H. Bavinckschool en de Weizigtschool
zijn twee nieuwe SIS-locaties.
Wielwijk De Meander
John F. Kennedyschool
De Albatros
Staart De Regenboog
Wantijschool
O. Krispijn De Meander
Mauveschool
Pius X-school
Mondriaan
Noordflank Mariaschool
Dr. H. Bavinckschool
Crabbehof Don Boscoschool
John F. Kennedyschool
N. Krispijn Weizigtschool