Gemeente Dordrecht


---

School middelpunt in de wijk

Carla Franken
Schoolbesturen gaan samen met de partijen in de buurt of wijk activiteiten ontwikkelen die zorgen voor de samenhang tussen de situatie thuis, op school en in de omgeving. Een schoollocatie in een buurt of wijk staat in de nieuwe fase van School in de Samenleving centraal. De school is de initiatiefnemende partij, maar school en buurt stellen samen een plan op. Dit plan bestaat uit het opzetten en ontwikkelen van SIS-activiteiten. In het nieuwe schooljaar kunnen de plannen uitgevoerd worden.

SiS-activiteiten
De activiteiten in het kader van de School in de Samenleving zijn bedoeld voor kinderen van 0 tot 12 jaar en hun ouders. Het ontwikkelen van studievaardigheden en het bevorderen van taalontwikkeling zowel bij ouders als kinderen zijn activiteiten voor het verbeteren van de schoolprestaties. Daarnaast kan de school in samenwerking met de buurt sport- en spelactiviteiten opzetten in het kader van de verlengde schooldag. Het ontwikkelen van ouderpunten voor het versterken van de binding met de school voor zowel leerlingen als ouders en het bieden van opvoedingsondersteuning zijn activiteiten die opgezet kunnen worden. Deze SiS-activiteiten zorgen voor de sociale samenhang in de buurt of wijk.

De nieuwe fase
De kern van de nieuwe fase van SIS is dat de schoollocatie en buurt/wijk erom heen het uitgangspunt is van de planvorming. De school en de betrokken instellingen op het gebied van onder andere welzijn, zorg en cultuur bepalen per schoollocatie de behoeften van kinderen en ouders en mogelijkheden van de activiteiten. Op basis daarvan maken ze samen een plan voor de komende drie schooljaren. In dat plan leggen zij vast welke activiteiten zij gezamenlijk gaan ondernemen met welk beoogd resultaat. Elke SIS-locatie stelt zijn eigen analyse en plan op. Het schoolbestuur van de SIS-school neemt het intitiatief en dient het plan in.

Rol gemeente
De gemeente geeft richting aan het beleid en heeft samen met de schoolbesturen en besturen van betrokken instellingen de strategische doelen bepaald. Daarnaast stelt zij ruim 2 miljoen euro beschikbaar voor de gehele periode die bestaat uit drie schooljaren van 2004 tot en met 2007.

Kader
Sinds 1999 werkt Dordrecht aan het concept van de brede school onder de noemer School in de samenleving. In 2001 is een evaluatie uitgevoerd. De verbeterpunten van deze evaluatie zijn verwerkt in de nieuwe fase voor SiS.

Twaalf SiS-locaties
Twaalf scholen hebben in samenwerking met partijen in de buurt of wijk SIS verder ontwikkeld tot een voorziening die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. De Dr. H. Bavinckschool en de Weizigtschool zijn twee nieuwe SIS-locaties.

Wielwijk De Meander
John F. Kennedyschool
De Albatros

Staart De Regenboog
Wantijschool

O. Krispijn De Meander
Mauveschool
Pius X-school
Mondriaan

Noordflank Mariaschool
Dr. H. Bavinckschool

Crabbehof Don Boscoschool
John F. Kennedyschool

N. Krispijn Weizigtschool