Partij van de Arbeid

Den Haag, 17 februari 2004

Bijdrage van Dijksma (PvdA) aan het Algemeen Overleg over bergingsproblematiek

We weten allemaal, dat er openbare aanbestedingen moeten plaatsvinden onder dwang van 'Brussel' en de NMa. Maar dat er iets mis is met het huidige systeem, is ook duidelijk. Dat wordt breed gedeeld, zo getuige de eerder ingediende moties. De verzekeraars lijken te veel de winnaars te zijn en de bergingssector gaat daaraan ten onder (zware berging). De minister verschuilt zich achter de verzekeringsbranche, en hoewel zij de verantwoordelijkheid ontkent, is dat slecht voor de filebestrijding. Dit terwijl alle partijen nodig zijn voor een eerlijke oplossing. Bovendien staat er veel op het spel: mensenlevens zijn in het geding.

Tot nu toe is het niet gelukt de verschillende belanghebbenden (bergers/verzekeraars/politie) dezelfde richting op te krijgen via een intentieverklaring, waarin alle partijen zeggen het eens te zijn over de ingezette lijn: hoofdwegennet via gunningen en onderliggend wegennet vrij. Daarom moet de minister nu een duidelijke bemiddelingsrol opnemen.

Ik zal een motie indienen om hier kracht bij te zetten.

De inhoud komt er grosso modo op neer, dat het huidige systeem van aanbestedingen onmiddellijk moet stoppen, zolang er geen overeenstemming is over de criteria op basis waarvan de SIMN de opdrachten 'gunt'. Deze Kameruitspraak is veel radicaler dan de eerdere moties, die de minister teveel ruimte gaven om achterover te leunen. In de praktijk betekent het stoppen met het huidige systeem, dat we terugvallen op hoe het vroeger ging: het dichtstbijzijnde bergingsbedrijf krijgt de opdracht. De rol van de SIMN (die partijdig is en ook al door de NMA om die reden is berispt) is dan even uitgespeeld.


---
Tweede Kamer der Staten-Generaal www.tweedekamer.nl

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.